NKÚ: IT systém záchranářů začal pracovat opožděně a bez Prahy

ČTK , 09. leden 2017 12:00 0 komentářů

Národní informační systém integrovaného záchranného systému zahájil ostrý provoz s dvouletým zpožděním a bez připojení pražské zdravotnické záchranné služby, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle něj zpoždění způsobilo ministerstvo vnitra svým požadavkem, aby zakázku na informační systém získal Odštěpný závod ICT České pošty. Nový systém také nesjednotil příjem tísňového volání. O závěrech kontroly vzniku systému dnes ČTK informovala mluvčí NKÚ Olga Málková. Prodloužení projektu bylo v souladu s podmínkami dotací EU, Praha se do systému připojí letos, uvedlo ministerstvo vnitra.

Podle NKÚ nový informační systém sice významně zlepšil komunikaci a koordinaci záchranářů, ale nesplnil minimálně pět ze 13 dílčích cílů, které generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (HZS) vytyčilo v projektové dokumentaci. Do ostrého provozu byl informační systém s dvouletým zpožděním uveden v lednu 2016, z nákladů téměř 364 milionů korun zaplatila 288 milionů Evropská unie.

V rámci projektu měly všechny složky záchranářů vzájemnou komunikaci převést na už vybudovanou integrovanou telekomunikační síť ministerstva vnitra. Pražská zdravotnická záchranná služby se ale k síti nepřipojila. "Operátoři záchranky v Praze tak museli i nadále všechny informace o zásazích předávat hasičům a policii telefonicky," uvedl NKÚ.

Ministerstvo vnitra uvedlo, že nový informační systém zrychlil a zefektivnil práci záchranářů a umožňuje koordinaci a rychlou komunikaci mezi jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému. Přes problémy z doby minulých vlád, které způsobily zpoždění projektu, se současnému vedení ministerstva podařilo systém dokončit a přitom dodržet pravidla pro unijní dotace, uvedl náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Jaroslav Strouhal. Pražská zdravotnická záchranná služba se podle ministerstva k systému připojí v letošním roce.

Podle kontrolního úřadu mohlo vedení hasičů vybrat dodavatele systému v otevřené soutěži už v roce 2011, ale na požadavek ministerstva vnitra zadalo zakázku Odštěpnému závodu ICT České pošty, se kterým mohlo smlouvu podepsat až v březnu 2013. Projekt měl být přitom dokončen už závěrem téhož roku. "Odštěpný závod ICT navíc neměl ke splnění všech projektových úkolů dost zaměstnanců ani výpočetní techniky, musel vypsat některé zakázky, s nimiž původně nepočítal, a u některých zakázek se opozdil," poznamenal NKÚ.

Generálnímu ředitelství HZS se do ukončení prověrky od NKÚ nepodařilo uzavřít s Odštěpným závodem ICT kvůli jeho finančním požadavkům smlouvu na provoz informačního systém. Servis informačního systému tak byl zajištěn jen na záruční dobu, tedy do konce roku 2017. "Další tři roky sice musí odštěpný závod poskytovat servisní podporu, není už ale jakkoli vázán lhůtou, do kdy musí případné závady odstranit," uvedl NKÚ.

Kvůli zpoždění projektu a hrozbě pro dočerpání evropských dotací vedení hasičů z projektu vypustilo vznik národního systému příjmu tísňového volání za více než 150 milionů korun. Nevznikla tak jednotná technologie pro příjem tísňového volání. Záchranářům to komplikuje sdílení informací o místě nehod a dalších událostí a informací o pohybu sil vyslaných k zásahu, tvrdí NKÚ. Podle něj tak nadále existuje celkem šest různých informačních systémů pro příjem tísňového volání.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů