Reklamní bannery začaly zaplavovat web před 20 lety

ČTK , 23. říjen 2014 10:57 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Reklama je v současnosti běžnou součástí internetových stránek, pro jejichž provozovatele bývá podstatným zdrojem příjmů.

Navzdory stále sofistikovanějším nástrojům internetového marketingu zůstává základním prvkem většiny inzertních kampaní na webu takzvaný banner, tedy proužek obsahující grafickou reklamu. Velkou zásluhu na rozšíření tohoto druhu reklamy měl americký server HotWired, na jehož stránkách se první banner objevil 25. října 1994.

Čí reklama se na stránkách serveru HotWired ocitla jako úplně první, není stoprocentně jisté. Převážná většina zdrojů se ale kloní k tomu, že pionýrem byla telekomunikační společnost AT&T. Její banner kupodivu nenabízel žádnou ze služeb této firmy, a dokonce neobsahoval ani její název. Na černém pozadí byl pouze nápis "Have you ever clicked your mouse right here? You will." (Česky: Už jste někdy klikli myší přímo sem? Uděláte to.) Kdo na mnohoslibný nápis klikl, ten se kupodivu nedostal na web AT&T, ale na stránku s informacemi o vybraných světových muzeích a galeriích.

Z dnešního pohledu nedává taková reklama-nereklama valný smysl. Je ale třeba vzít v úvahu, že internetovou komunitu tvořili v první polovině 90. let zejména vědci a technologičtí fandové, u nichž hrozilo, že na průnik komerce na síť zareagují negativně. Tvůrci banneru AT&T proto nechtěli uživatele dráždit otevřenou reklamou, pouze ověřit životaschopnost nového propagačního nástroje.

Je třeba zdůraznit, že reklamní proužek nebyl vynálezem ani serveru HotWired, ani společnosti AT&T. První banner, který dokázal uživatele přenést na stránku inzerenta, si zřejmě už o rok dřív objednala jistá kalifornská právní kancelář, aniž by však vzbudila větší zájem. To se změnilo až v souvislosti s reklamou, jež se na podzim 1994 objevila na webu HotWired.

Obchodní model založený na financování obsahu příjmem z reklam byl jedním z motorů rozvoje internetového podnikání. Zpočátku se proužková reklama platila podle počtu zobrazení. Ve druhé polovině 90. let se ale začal prosazovat systém Pay per click, v němž zadavatel inzerátu platí až ve chvíli, kdy na jeho reklamu někdo klikl.

Bannery se zpočátku zobrazovaly všem návštěvníkům stránek stejně, podobně jako tištěná reklama v časopisech. S nárůstem technických možností ale začala být on-line reklama šita konkrétním jednotlivcům na míru. Provozovatelé reklamních systémů se naučili sledovat, co daný uživatel hledá na internetu nejčastěji. Podle toho mu pak servírují reklamu, která má největší šanci ho zaujmout. Jinou možnost představuje takzvané kontextové cílení reklamy, kdy se výběr zobrazovaných inzerátů řídí tematickým obsahem stránky.

Podle studie AdEx Benchmark 2013, kterou vypracovala společnost IAB Europe, se loni investice do internetové reklamy jen v Evropě vyšplhaly na 27,3 miliardy eur, tedy zhruba 753 miliard korun. Vůbec nejvíc peněz v přepočtu na jednoho obyvatele - konkrétně 140,7 eura (skoro 3900 Kč) - investovali zadavatelé reklamy v Norsku. Česko bylo s hodnotou 33,5 eura blízko evropskému průměru 37,4 eura.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Rozšířená realita bude za pár let běžnou záležitostí

ČTK , 17. srpen 2017 12:58

Za pět, šest let bude běžné, že si turisté při návštěvě zahraničních metropolí nasadí speciální brýl...

Více 0 komentářů

Podíl internetových kurzových sázek v ČR loni vzrostl na 88 %

ČTK , 17. srpen 2017 10:00

Velký podíl na internetových sázkách tvoří live sázky, které lze uzavírat opakovaně v průběhu zápasu...

Více 0 komentářů

Za polárním kruhem má vzniknout rekordní datové centrum

ČTK , 17. srpen 2017 08:00

V norském městě Ballangen, které se nachází za polárním kruhem, má vzniknout největší datové centrum...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Euronics a Kasa chystají nový sklad v Jirnech u Prahy

Pavel Houser , 16. srpen 2017 11:00

Skladníci již nebudou chodit pro zboží, ale zboží „přijede“ za nimi. Chytré technologie umožní vyexp...

Více 0 komentářů

Oracle Exadata Cloud i na cloudové infrastruktuře nové generace

Pavel Houser , 16. srpen 2017 10:04

Deklarované přednosti: obří výkon, jednoduchá migrace do cloudu a plná kompatibilita s databázemi Or...

Více 0 komentářů

Operátoři si stěžují EK kvůli dotacím na rychlý internet

ČTK , 16. srpen 2017 09:00

O dotaci na budování vysokorychlostních přípojek v zaostalých regionech se po více než třech měsícíc...

Více 0 komentářů

Mall Group přebírá Košík.cz

Pavel Houser , 15. srpen 2017 17:45

Spojení obou firem by mělo vést ke vzniku nové jedničky v segmentu on-line prodeje potravin. ...

Více 0 komentářů