Reklamní bannery začaly zaplavovat web před 20 lety

ČTK , 23. říjen 2014 10:57 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Reklama je v současnosti běžnou součástí internetových stránek, pro jejichž provozovatele bývá podstatným zdrojem příjmů.

Navzdory stále sofistikovanějším nástrojům internetového marketingu zůstává základním prvkem většiny inzertních kampaní na webu takzvaný banner, tedy proužek obsahující grafickou reklamu. Velkou zásluhu na rozšíření tohoto druhu reklamy měl americký server HotWired, na jehož stránkách se první banner objevil 25. října 1994.

Čí reklama se na stránkách serveru HotWired ocitla jako úplně první, není stoprocentně jisté. Převážná většina zdrojů se ale kloní k tomu, že pionýrem byla telekomunikační společnost AT&T. Její banner kupodivu nenabízel žádnou ze služeb této firmy, a dokonce neobsahoval ani její název. Na černém pozadí byl pouze nápis "Have you ever clicked your mouse right here? You will." (Česky: Už jste někdy klikli myší přímo sem? Uděláte to.) Kdo na mnohoslibný nápis klikl, ten se kupodivu nedostal na web AT&T, ale na stránku s informacemi o vybraných světových muzeích a galeriích.

Z dnešního pohledu nedává taková reklama-nereklama valný smysl. Je ale třeba vzít v úvahu, že internetovou komunitu tvořili v první polovině 90. let zejména vědci a technologičtí fandové, u nichž hrozilo, že na průnik komerce na síť zareagují negativně. Tvůrci banneru AT&T proto nechtěli uživatele dráždit otevřenou reklamou, pouze ověřit životaschopnost nového propagačního nástroje.

Je třeba zdůraznit, že reklamní proužek nebyl vynálezem ani serveru HotWired, ani společnosti AT&T. První banner, který dokázal uživatele přenést na stránku inzerenta, si zřejmě už o rok dřív objednala jistá kalifornská právní kancelář, aniž by však vzbudila větší zájem. To se změnilo až v souvislosti s reklamou, jež se na podzim 1994 objevila na webu HotWired.

Obchodní model založený na financování obsahu příjmem z reklam byl jedním z motorů rozvoje internetového podnikání. Zpočátku se proužková reklama platila podle počtu zobrazení. Ve druhé polovině 90. let se ale začal prosazovat systém Pay per click, v němž zadavatel inzerátu platí až ve chvíli, kdy na jeho reklamu někdo klikl.

Bannery se zpočátku zobrazovaly všem návštěvníkům stránek stejně, podobně jako tištěná reklama v časopisech. S nárůstem technických možností ale začala být on-line reklama šita konkrétním jednotlivcům na míru. Provozovatelé reklamních systémů se naučili sledovat, co daný uživatel hledá na internetu nejčastěji. Podle toho mu pak servírují reklamu, která má největší šanci ho zaujmout. Jinou možnost představuje takzvané kontextové cílení reklamy, kdy se výběr zobrazovaných inzerátů řídí tematickým obsahem stránky.

Podle studie AdEx Benchmark 2013, kterou vypracovala společnost IAB Europe, se loni investice do internetové reklamy jen v Evropě vyšplhaly na 27,3 miliardy eur, tedy zhruba 753 miliard korun. Vůbec nejvíc peněz v přepočtu na jednoho obyvatele - konkrétně 140,7 eura (skoro 3900 Kč) - investovali zadavatelé reklamy v Norsku. Česko bylo s hodnotou 33,5 eura blízko evropskému průměru 37,4 eura.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

19. 10.

22. 10.
For Games 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Firma vypsala odměnu za odhalení digitálního podpisu slovenského ministra

ČTK , 21. říjen 2017 08:00

Problém se týká čipů německého výrobce Infineon Technologies, které Slovensko používá v občanských p...

Více 0 komentářů

Electro World v účetním roce zmírnil ztrátu na 92 milionů Kč

ČTK , 20. říjen 2017 12:00

Firma se soustředila na zlepšení prodejní a distribuční sítě a rozšíření sortimentu....

Více 0 komentářů

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů