• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

4 z 5 zákazníků jsou nespokojeni s prodejci

ITBiz.cz
5. 8. 2019
| Články

Firmy jen obtížně získávají důvěru zákazníků, ale zato o ni mohou snadno přijít. 43 % lidí se po negativní zkušenosti s určitou značkou, poté, co zklame jejich očekávání, začne této značce vyhýbat. Když lidé měli přirovnat kontakt s odděleními zákaznickými služeb k nějakému jinému zážitku, nejčastěji volili zážitky nepříjemné – včetně návštěvy zubaře. K tomuto závěru dospěl průzkum podniknutý společností Oracle.
Každý zákazník má ovšem jiné požadavky a lidé oceňují, pokud firmy dokáží zákaznickou zkušenost (customer experience, CX) přizpůsobit na míru konkrétním lidem, personalizovat ji. Jinak je obtížné nákupní chování ovlivnit a jak ukazuje provedená studie, mnohé často používané marketingové prostředky nejsou ve skutečnosti příliš účinné. Z průzkumu dále vyplývá, že lidé aktuálně nemají rádi komunikaci s chatboty a nedůvěřují ani automatizovanému doporučování dalších produktů.

S prodejci bylo podle studie nespokojeno 82 % respondentů, z toho 78 % speciálně se službami určenými zákazníkům. Lidé na základě těchto svých zkušenosti a pocitů jednají. 43 % zklamaných zákazníků si dává příslušné firmy/značky na černou listinu, 34 % uvádí, že už si výrobky takové firmy nikdy nekoupí. 88 % respondentů studie informace o svých negativních nákupních zkušenostech dále sdílí, nejčastěji s přáteli a rodinnými příslušníky (59 %). Pouze 35 % kontaktuje prodejce a dává jim ještě šanci. Když lidé měli přirovnat kontakt s odděleními zákaznickými služeb k nějakému jinému zážitku, nejčastěji volili zážitky nepříjemné – včetně návštěvy zubaře (18 %).

Pro firmy je velice obtížné nákupní chování spotřebitelů ovlivňovat, lidé nevěří celebritám, influencerům či politikům, ale ani reklamě nebo sociálním médiím. Za důvěryhodný zdroj pro doporučení nákupu produktů určitě značky považují pouze členy rodiny (77 %) a své přátele (75 %). Na doporučení kolegů ze zaměstnání dá 38 % respondentů.

Blogeři/infuenceři ovlivní jen 14 % lidí, politici 2 %, celebrity 7 % a 12 % se nechá ovlivnit při on-line kontaktu se zaměstnanci příslušné společnosti. Rovněž účinnost marketingu technologickými prostředky je omezená: 92 % respondentů nedůvěřuje různým vyskakovacím oknům a dalším reklamním formátům na webech, 89 % reklamě v hlasových službách, 81 % reklamě zobrazované na mobilních zařízeních, 84 % reklamě v počítačových hrách (generace Z je ovšem na reklamu v počítačových hrách spíše zvědavá). Pouze 23 % lidí uvádí, že se nechávají ovlivnit reklamou na sociálních médiích.

Obecně lidé nemají velkou důvěru k interakci s chatboty a dalšími platformami, kde komunikaci řídí technologie. 52 % respondentů je skeptická k automaticky generovaným nákupním doporučením a tato nedůvěra roste s věkem (80 % u lidí starších 55 let); mladší generace často uvádějí, že se těmito prostředky nenechávají ovlivnit, ale nijak jim nevadí. Lidé např. ani nechtějí, aby jim hlasoví asistenti typu Alexa a Siri při výročích rodinných příslušníků doporučovali možné dárky.

Naopak za personalizovanou nákupní zkušenost a nové zážitky při nakupování si lidé jsou ochotni připlatit, 57 % nemá problém za tímto účelem sdílet svá osobní data (zde se opět liší preference podle věkových skupin, sdílet osobní údaje je ochotno 64 % lidí z generace Z a mileniálů, ale jen 50 % lidí z generace X a 35 % lidí starších 55 let). 41 % spotřebitelů a skoro polovina lidí z generace mileniálů (47 %) si za vynikající zákaznickou zkušenost je ochotno připlatit až 20 % ceny. 42 % respondentů studie raději nakupuje u společností, které se snaží nabízet nové způsoby, jimiž lze jejich produkty a služby vyzkoušet. Tento faktor je zvlášť významný pro generaci Z (58 %) a mileniály (56 %). Celkově ovšem pouze 15 % zákazníků věří, že jim dodavatelé opravdu zajistí personalizované interakce na základě jejich preferencí.

Mezi hlavními požadavky respondentů byla v rámci průzkumu zmiňována flexibilita, možnost odebírat produkty a služby podle jejich přání a stejně tak možnost jednoduše vracet/odhlašovat takové produkty a služby, které jim nevyhovují. 66 % chce mít možnost vracet produkty a služby zdarma, 64 % získat v případě nespokojenosti s produktem/službou finanční kompenzaci. Lidé jsou ochotni si předplácet i služby spojené s dodáváním digitálního obsahu, včetně televize/filmů. I zde popularita těchto služeb závisí na věku spotřebitelů (využívá 80 % lidí z generace Z ve srovnání s 40 % lidmi staršími 55 let). Flexibilita se týká i způsobů, kdy lidé zboží nakupují: 17 % nakupuje, zatímco stojí v obchodě frontu na jiný nákup, 9 % nakupuje během pracovních jednání, 9 % z auta, 6 % dokonce během schůzek a 4 % ve sprše.

Firmy často pro získání renomé používají prostředky, které jsou jen málo účinné. Pouze 15 % respondentů zajímá prezentace dodavatelů na sociálních sítích, jen 9 % se dá ovlivnit tím, zda se firma nějak angažuje v sociálních nebo ekologických otázkách, jen 4 % zákazníků v tomto ohledu zajímá politika. Mnohem důležitější je fungování firmy směrem k zákazníkům.

Rubriky: ByznysEkomerceInternetPodnikový softwareTechnologieVývoj a HTML

Související příspěvky

Zprávičky

EK podle své šéfky chystá pravidla na podporu rozvoje start-upů

7. 10. 2025
Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů
Zprávičky

Téměř polovina českých firem vyvíjejících AI vznikla v posledních pěti letech

7. 10. 2025
Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti
Zprávičky

Firmy ze skupiny Unicorn stáhly některé žaloby vůči zkrachovalému Mamutu

7. 10. 2025
Umělá inteligence v IT infrastruktuře
Články

České firmy využívají AI méně než slovenské

7. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

EK podle své šéfky chystá pravidla na podporu rozvoje start-upů

ČTK
7. 10. 2025

Evropská komise hodlá v příštím roce navrhnout soubor pravidel pro start-upy, který by měl

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Téměř polovina českých firem vyvíjejících AI vznikla v posledních pěti letech

ČTK
7. 10. 2025

Téměř polovina českých firem, které vyvíjejí nebo dodávají řešení založená na umělé inteligenci (AI),

Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti

Firmy ze skupiny Unicorn stáhly některé žaloby vůči zkrachovalému Mamutu

ČTK
7. 10. 2025

Firmy skupiny Unicorn začaly v insolvenčním řízení kolem zkrachovalého e-shopu Mamut stahovat žaloby, které

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Čtením obžaloby začal hradecký krajský soud projednávat kauzu falešných bankéřů

ČTK
7. 10. 2025

Čtením obžaloby včera u Krajského soudu v Hradci Králové začalo hlavní líčení v případu

AMD uzavřela smlouvu o dodávkách čipů pro OpenAI, ta získá předkupní právo

ČTK
6. 10. 2025

Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých

Ocenění start-upů zaměřených na AI často neodpovídá tržbám

ČTK
6. 10. 2025

Start-upy zaměřené na umělou inteligenci (AI) přitahují rekordní investice od firem rizikového kapitálu. Někteří

Tchajwanský Foxconn má za třetí čtvrtletí rekordní tržby, pomohl zájem o AI

ČTK
5. 10. 2025

Tržby tchajwanské společnosti Foxconn, která je největším smluvním výrobcem elektroniky na světě, se ve

Možnost identifikovat zákazníky na dálku už i v Česku!

Šéf digitální agentury kvůli potížím s eDoklady při volbách nabídne rezignaci

ČTK
4. 10. 2025

Ředitel Digitální informační agentury (DIA) Martin Mesršmíd se rozhodl kvůli potížím s eDoklady při

Tiskové zprávy

Jak AI proměňuje bezpečnost dat i firemní odpovědnost: praktické pohledy odborníků nabídne konference Bezpečnost a dostupnost dat 2025

Enterprise Data Cloud společnosti Pure Storage sjednocuje data a poskytuje podnikům větší kontrolu nad jejich iniciativami v oblasti umělé inteligence

Sophos spouští poradenské služby pro zajištění proaktivní kybernetické odolnosti

Dell zpřístupňuje firmám v České republice rychlé nasazení on-premise AI

Huawei představuje upgradovaná řešení inteligentní sítě Xinghe pro Evropu

Studie Sophos: 3 ze 4 odborníků v kyberbezpečnosti trpí vyhořením

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Kalendář

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

PuTTY

Mediaplán

Procurement

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.