Česká firma Technodat a společnosti Evektor a Duratec vytvořily pomocí softwarového řešení V6 PLM Express od společnosti Dassault Systèmes funkční model „létajícího kola“, nebo spíše
„cyklistického vznášedla“. Fyzický prototyp v akci bude k vidění na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
„Uskutečnění projektu létajícího kola není jen splněním našich klukovských snů. Pro naši společnost je to zároveň dárek k jejím dvacátým narozeninám, který názorně ukazuje obrovské možnosti, jež průmyslu nabízejí dnešní vyspělé softwarové nástroje,“ prohlašujel Aleš Kobylík, člen řídícího výboru projektu a ředitel společnosti Technodat.
Flying Bike by měl mít všechny vlastnosti běžného jízdního kola – měl by být schopen dostat se po vlastní ose a poháněn jezdcem na místo vhodné pro vzlet – zároveň ale bude schopný krátkého koordinovaného letu. Po zvážení různých variant nakonec řešitelé projektu zvolili princip multicopteru. Hlavní síla potřebná pro vzlet kola tak nebude pocházet od vztlaku na křídlech, jako u klasického letadla, ale od statického tahu šesti horizontálních vrtulí.
Softwarové nástroje zajistila společnost Dassault Systèmes, která se na projektu podílí jako recenzent, realizují projekt samotný tři ryze české firmy. Poskytovatel 3D/PLM softwarových řešení Technodat zodpovídá za koordinaci projektu, rozpočet a je také garantem CAD prací a provádí základní FEM analýzy.
Výrobce rámů jízdních kol Duratec navrhuje rám, bezpečnostní kryty vrtulí a zároveň zajišťuje standardně nakupované komponenty kola. Inženýrská a konstrukční společnost Evektor spolupracovala při návrzích konceptů a jejich designu, při konstrukčním řešení některých funkčních skupin a vybrala vhodné pohonné jednotky, baterie, řídící jednotku a vrtule.
Celý projekt létajícího kola využívá od samého počátku softwarové nástroje nové PLM platformy V6 jak v oblasti koncepčního a detailního návrhu, tak i v oblasti řízení a spolupráce na projektu. Více informací o projektu najdete na facebookové stránce F-Bike.
Základní parametry létajícího kola:
- celkový výkon: 47 kW
- pohon: 4× hlavní motor 10 kW, umístění v protiběžných párech vrtulí vpředu a vzadu v podélné ose; 2× stabilizační motor 3,5 kW, umístění na otočných konzolách po stranách kola
- vrtule: hlavní vrtule pro statický tah, průměr 1 300 mm, max. otáčky 2 500/min, stabilizační vrtule průměr 650 mm, kolem vrtulí kompozitové ochranné rámy
- Zdroj energie: sada Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah (14s 10p)
- rám kola: svařovaný díl z lehké slitiny (dural)
- komponenty kola: standardně nakupované
- rozměry: cca 3 500 mm (délka) × 2500 mm (šířka) × 1200 mm (výška)
- hmotnost: 85 kg bez pilota
- max. vzletová hmotnost: 170 kg
- předpokládaná doba letu: 3-5 min
- předpokládaná doba jízdy: 30-50 min
- max. rychlost jízdy: omezena na 50 km/h