• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Tomáš Pluhařík: březnové DDoS útoky musel koordinovat někdo přímo v Česku

Lukáš Erben
8. 4. 2013
| Články

Série útoků DOS a DDOS, které na počátku března zahltily a odstavily řadu tuzemských mediálních, bankovních či telekomunikačních serverů byla pro Česko šokem. Podle Tomáše Pluhaříka ze společnosti Ebase by majitelé a provozovatelé online portálů a služeb měli očekávat, že podobné incidenty se budou objevovat častěji i jako součást nekalého konkurenčního boje a být na ně dobře připraveni.
Nedávné DDOS či DOS útoky se zjevně odehrávaly podle určitého scénáře. Co lze z jejich průběhu a intenzity odvodit?

Tomáš Pluhařík má dlouholetou zkušenost s vedením rozsáhlých IT/enterprise projektů a portfólií v korporátním a SME prostředí v ČR i zahraničí. V minulosti pracoval pro BSC, Alfa bank, Vodafone, HP, Tmobile, GE, Telefonica O2 a další společnosti. V současné době působí jako Business developmnet manager ve společnosti eBase Solutions a zaměřuje se mimo jiné na oblast IT security a Performance management.

Tomáš Pluhařík má dlouholetou zkušenost s vedením rozsáhlých IT/enterprise projektů a portfólií v korporátním a SME prostředí v ČR i zahraničí. V minulosti pracoval pro BSC, Alfa bank, Vodafone, HP, Tmobile, GE, Telefonica O2 a další společnosti. V současné době působí jako Business developmnet manager ve společnosti eBase Solutions a zaměřuje se mimo jiné na oblast IT security a Performance management.

Je jednoznačné, že útoky koordinoval někdo přímo v Česku, nebo přinejmenším někdo s výbornou znalostí našeho internetového prostředí, tedy propojení a připojení jednotlivých ISP i konkrétních cílů a jejich architektury či infrastruktury. Cíle, které se dokázaly efektivně bránit, přitom útok obvykle poměrně dobře přestály, naopak organizacím, které nebyly připravené, nebo neměly dostatečnou rezervní kapacitu, útoky jejich online služby položily. Nicméně i tak intenzita a způsob vedení naznačují, že šlo spíše o cvičný útok než o velký úder. O tom svědčí i to, že se podle všeho nejednalo o skutečný distribuovaný útok (DDOS), ale spíše o přímý nebo jen mírně distribuovaný útok (DOS).

Co si máme představit pod pojmem „cvičný útok“?

V podstatě jsou dvě možnosti. Buď kdosi testoval odolnost infrastruktury u různých provozovatelů online služeb v Česku, nebo si někdo testoval sílu a možnosti své „útočné“ farmy. Vzhledem k tomu, že byly postupně zasaženy všechny prvky klíčové infrastruktury od státní infrastruktury, přes média a mobilní operátory až po banky, se klidně mohlo jednat o cvičení na téma „jak stát střední velikosti se západním typem infrastruktury dokáže odolat podobnému útoku o určité síle“.

Jedná se o neobvyklý případ nebo se podobné věci dějí i jinde? A proč by v takovém případě byla vybrána jako cíl právě Česká Republika?

DOS a DDOS útoky jsou ve světě naprosto běžné – a vzhledem k tomu, že je lze realizovat na objednávku a jsou i poměrně levné se dnes stávají například součástí konkurenčního boje. Česká republika je navíc ideální cíl: jsme součástí západního světa a navíc i EU, máme poměrně moderní infrastrukturu západního typu a většina velkých nadnárodních firem tu má pobočky, které jsou opět standardně chráněny. Zároveň jsme dostatečně malí, aby podobný útok nevyvolal nebezpečně velkou zpětnou reakci. Myslím, že kdyby někdo zkusil podobným způsobem zaútočit například na Polsko, Francii nebo dokonce Německo, riskoval by podstatně více.

Kolik vlastně dnes stojí takový DDOS útok na objednávku? A kdy se začnou běžně používat i u nás?

Díky botnetům jsou velmi levné – menší útoky lze objednat řádově za stovky až tisíce dolarů, přičemž škoda, kterou mohou napáchat odstavením středního či většího e-shopu, je řádově větší. Určitě se takové případy objevují už i u nás, zatím ale v poměrně malém měřítku.

Jak už jsme naznačili, útok měl jasné pořadí cílů: v pondělí to byla média a někteří ISP, v úterý přišel na řadu coby největší portál Seznam, ve středu banky a nakonec ve čtvrtek operátoři. Je v tom nějaká logika nebo smysl?

To pořadí do jisté míry koreluje s rostoucí silou zabezpečení jednotlivých serverů. Média mají obvykle značné kapacitní rezervy, na druhou stranu samotné zabezpečení bývá nižší a odpovídá tomu, že na zpravodajských serverech obvykle nejsou příliš citlivá data. V případě bank nebo telekomunikačních operátorů je zabezpečení na výrazně vyšší úrovni. V jejich případě představuje větší riziko kombinace silových útoků typu DOS nebo DDOS, které zaměstnají infrastrukturu i její administrátory a poskytnou tak kouřovou clonu skutečnému sofistikovanějšímu útoku na systémy s citlivými daty. Nepřekvapilo by mne, kdyby někdo právě takové postupy testoval v „ostrém provozu“.

Momentální stopy vedou do Ruska, nicméně tam podle všeho i končí. Jaká je šance, že se podaří skutečný zdroj útoku vypátrat?

Jistá naděje, že dostaneme z Ruska podrobnější informace, pochopitelně existuje, nicméně v současné době uplynuly od útoků více než dva týdny a s ohledem na to jak profesionálně a koordinovaně byly provedeny bych řekl, že dnes už není šance dohledat jejich původce. Možná se podaří najít nějaké dílčí stopy, ale ti, kdo vše organizovali, patrně odhaleni nebudou. Je zajímavé, že se podle všeho skutečně jednalo o útok DOS, tedy koncentrovaný útok z jednoho nebo několika míst a nikoliv typický distribuovaný útok, který využívá tisíce „zombie“ počítačů nic netušících uživatelů. Takový útok zároveň vyžaduje velmi odlišnou obrannou strategii.

Který z cílů u nás nejlépe útoky zvládnul?

Komunikační infrastruktura jako taková zvládala situaci poměrně dobře, v případě jednotlivých portálů a serverů se výpadky objevily – obvykle se ale jednalo o omezení dostupnosti služeb v řádu několika hodin a následky tak rozhodně nebyly fatální. Mnohem větší riziko by nastalo v případě, že by paralelně došlo k úspěšnému prolomení systémů obsahujících citlivá data. Z operátorů si, pokud vím, nejlépe vedl Vodafone, který udržel své servery v provozu. U bank si nejsem úplně jist.

Pokud mám správné informace, tak například České Spořitelně vypadl e-commerce a platby kartou u obchodníků.

To samozřejmě může být problém, zejména pokud takový stav trvá několik hodin, nebo se trefí do špičky u obchodníků. Nicméně i tak platí, že se jednalo o útok malé až střední síly, který byl navíc časově omezený. Pokud se někdo rozhodne, že Českou republiku takříkajíc „vypne“ na dva dny a naplánuje adekvátně silnější útok z více směrů a s využitím botnetů, tak se mu může podařit zahltit celou komunikační infrastrukturu.

Takže před skutečně silným útokem se nelze bránit?

Typická ochrana se dnes děje na úrovni síťové infrastruktury. Buď pasivním navýšením ochranného valu, to ale chrání jen před menšími útoky, nebo inteligentním vyhledáváním potenciálních útoků a jejich blokováním nebo přesměrováním, což zas může vést k blokování skutečných uživatelů. Z jejich hlediska je pak situace stejná, jako v případě probíhajícího útoku DOS nebo DDOS.

Někteří ISP doporučují zákazníkům mít pro podobné menší útoky dostatečnou kapacitu výkonu a přenosového pásma v datovém centru. Může i to být řešení?

Jistá forma řešení to sice je, ale poměrně drahá, takže si je mohou dovolit jen větší zákazníci. Navíc proti skutečně silnému útoku neochrání. Může ovšem poskytnout cenný čas v počátcích útoku, aby bylo snazší se rozhodnout jak reagovat, nebo snáze zamezit sekundárním útokům v době, kdy probíhá DOS či DDOS.

A jiné alternativy?

V rámci našich služeb nabízíme řešení PerfAction, které využívá pronajatou kapacitu v cloudu podle preferenci zakaznika – to nám dává v případě potřeby možnost využít obrovské rezervy a zároveň topologickou distribuci trafficu. Navíc jsme naše řešení navrhli tak, aby nedošlo k odepření služby z pohledu zákazníka. Toho dosáhneme tak, že síťový provoz, který detekujeme jako problematický, přesměrujeme mimo infrastrukturu zákazníka. Na naší cloudové infrastruktuře provedeme dodatečnou identifikaci či ověření uživatele jako je třeba captcha, která umožní odlišit skutečného uživatele či návštěvníka – toho pak vrátíme zpět na vlastní server, zatímco veškeré závadné dotazy a provoz přesměrujeme do cloudové „černé díry“. Toto celé nabízíme společně s prověřením celé infrastruktury formou penetračních a výkonnostních testů a simulací.

Černou dírou je v tomto případě stále Amazon?

Standardně je to cloud Amazonu, ale může to být i libovolný jiný cloud dle zadání zákazníka. Výhodou našeho řešení ochrany před DDOS je, že zákazník platí za využívání kapacity podle potřeby a nikoliv pořád. V rámci testů a přípravy jsme schopni škálovat řešení podle potřeby.

Děkujeme za rozhovor.

Rubriky: InternetSecurityTelekomunikace

Související příspěvky

Zprávičky

Komise: Služby Apple Ads a Apple Maps by měly v EU podléhat přísnějším pravidlům

28. 11. 2025
Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů
Články

Fortinet uvádí Secure AI Data Center pro ochranu modelů, dat a infrastruktury ve velkém měřítku

28. 11. 2025
Zprávičky

Riziko prolamování šifrované komunikace: Státy EU se shodly na návrhu proti dětské pornografii, Česko hlasovalo proti (aktualizace)

27. 11. 2025
Zprávičky

ČR si letos v žebříčku zemí podle digitálního prostředí polepšila na 24. místo

27. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Česko začalo jednat s Polskem o společné přihlášce do projektu AI Gigafactory

ČTK
28. 11. 2025

Česko začalo jednat s Polskem o společné přihlášce do projektu evropské AI Gigafactory. Součástí

Komise: Služby Apple Ads a Apple Maps by měly v EU podléhat přísnějším pravidlům

ČTK
28. 11. 2025

Služby Apple Ads a Apple Maps americké technologické společnosti Apple jsou v prostředí internetu

NKÚ kontroloval bezpečnostní výzkum financovaný Ministerstvem vnitra

Kriminalistický ústav bude využívat robotické zařízení pro zkoumání předmětů

ČTK
28. 11. 2025

Kriminalistický ústav bude od příštího roku využívat nové robotické zařízení Erbium, které umožní bezpečně

Čínské firmy trénují modely AI v cizině, aby měly přístup k čipům od Nvidie

ČTK
28. 11. 2025

Čínské technologické společnosti trénují modely umělé inteligence (AI) v zahraničí. Daří se jim tak

Riziko prolamování šifrované komunikace: Státy EU se shodly na návrhu proti dětské pornografii, Česko hlasovalo proti (aktualizace)

ČTK
27. 11. 2025

Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření

ČR si letos v žebříčku zemí podle digitálního prostředí polepšila na 24. místo

ČTK
27. 11. 2025

Česká republika si v celosvětovém hodnocení kvality digitálního prostředí letos polepšila o tři příčky

Counterpoint: Apple se letos vrátí do čela světového trhu s chytrými telefony

ČTK
27. 11. 2025

Americká technologická společnost Apple se v letošním roce poprvé za více než deset let

Centra služeb míří do ČR kvůli lidem a poloze

Průzkum Acronis: téměř 50 % českých organizací si nemůže dovolit ztratit data za více než 4 hodiny

Pavel Houser
27. 11. 2025

17 % respondentů vyžaduje od systémů obnovy po havárii, aby garantovaly zálohu starou maximálně

Tiskové zprávy

Huawei uvedla na trh nové konvergované systémy úložišť OceanStor Dorado

Společnost Hewlett Packard Enterprise ocenila v Česku Partnery roku 2025

Spisová služba GINIS společnosti Gordic získala jako první atest

Zyxel Networks představuje první průmyslový WiFi 7 přístupový bod pro rychlejší přechod na průmysl 4.0

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Když cloud nestačí: proč se firmám vyplatí trvalé licence Microsoft

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

tar

HSUPA (High-Speed Uplink Packet Access)

Paket

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.