• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Práce s daty v reálném čase

Ondřej Zýka
14. 4. 2014
| Články

Práce s daty v reálném čase poskytuje uživatelům informace právě v okamžiku, kdy je potřebují. Na jedné straně mohou tzv. real-time data pomoci organizacím s rychlým a správným rozhodováním, na druhé straně umožňují adekvátně obsloužit zákazníka, ať už informace o jeho potřebách přicházejí odkudkoliv.

Jedním z nejvýznamnějších faktorů ovlivňujících požadavky na okamžitou dostupnost dat je nástup mobility. Pokud máme šanci získat informace kdykoliv a kdekoliv, očekáváme, že je dostaneme. Mnohé organizace si začínají uvědomovat, že zpracování informací v reálném čase je skutečně možné a začínají počítat přínosy, které jim rychlost přinese. Změna v uvažování společně s postupným poklesem TCO real-time technologií vede k jejich stále častějšímu začleňování do infrastruktury.

V různých prostředích může mít zpracování v reálném čase odlišný význam. Ne každá společnost bude provozovat tzv. real-time trading, kde se bojuje o každou ušetřenou mikrosekundu. V mnoha kontextech real-time znamená schopnost zpracovat informace v řádu vteřin až minut. Existují však i prostředí, kde real-time reporting znamená schopnost konsolidaci informací nikoliv na kvartální ale na týdenní nebo denní bázi.

O real-time řešení má smysl uvažovat spíše v případě, kdy spolupracuje více systémů nebo aplikací. Z technického pohledu se taková řešení vyznačují menší množinou dat, než kterou spravují datové sklady, data marty a BI řešení obecně. Moderním trendem je federativní přístup k datům, kdy real-time řešení již žádná data neskladuje. Systém pak čerpá požadované informace real-time přímo z provozních zdrojů.

Nejčastější uživatelé a jejich požadavky

V podnicích existují zpravidla dva až tři základní typy uživatelů real-time řešení. Na jedné straně to jsou všichni, kteří jsou v kontaktu se zákazníky, ať už jde o marketing, obchodníky nebo vlastníky on-line prodejních kanálů. Druhou velkou skupinou jsou správci a uživatelé interních obchodních procesů. Třetí významnou skupinu uživatelů pak tvoří bezpečnostní oddělení.

V praxi zákazníci již očekávají, že při osobním kontaktu bude dodavatel kompletně informován o jejich situaci a produktech a nebude je složitě a dlouze dohledávat. Jestliže se klient dostaví na pobočku mobilního operátora hodinu poté, co vyčerpal datový limit, musí obchodník tuto informaci vědět a adekvátně na ni zareagovat. Stejně tak pokud zákazníkovi odmítne bankomat vydat peníze z důvodů nedostatečného zůstatku na účtu a nabídne mu získání rychlého úvěru na nejbližší pobočce, musí zde při jeho příchodu již být připraveni půjčku s danými parametry poskytnout.

S rostoucím množstvím komunikačních kanálů také vyvstává nutnost okamžité integrace jimi tekoucích informací. Změna zadaná přes mobilní aplikaci musí být okamžitě předána dále, protože lze očekávat, že si ji zákazník ověří, hned jak se připojí k internetu. Pokud zjistí rozdíl, bude kontaktovat call centrum, a pokud dostane z třech kanálů rozdílné informace, může to mít velký dopad na kredibilitu instituce.
Řada uživatelů potřebuje mít možnost získat okamžitý přehled o stavu konkrétního procesu. Pokud jej pokrývá více systémů, musí dokázat jednoduše získat odpověď ze všech systémů naráz a v reálném čase. Příkladem může být vyřízení objednávky, na kterém participuje webový portál, skladové hospodářství, billing, účetní systém, komunikace s dodavateli a komunikace s externími dopravci.

V oblasti bezpečnosti pak platí jednoduché pravidlo. Musíte být rychlejší než pachatelé – a v době internetu dokáží být pachatelé velice rychlí. Zabránění deliktu je vždy významně levnější než řešení jeho následků.

Realtime zpracování dat v praxi

Jedním z projektů zpracování dat v reálném čase, na kterém se podílí i společnost Profinit, je vytvoření specializovaného bankovní operativního datového skladu s nízkou latencí. Hlavní změnou, kterou řešení přinese, je konsolidace klientských dat backend systémů průběžně v řádu vteřin, nikoliv dávkovým způsobem s denní periodou jako doposud.

Řešení umožní jednak zvýšit kvalitu informací v datovém skladu a jednak reagovat okamžitě na chování zákazníků. Jedním z prvních obchodních přínosů projektu bude schopnost okamžitě a efektivně zajistit jakékoliv prostředky klientů, kteří mají vůči bance pohledávku. Jednotná konsolidace zákaznických dat umožní snížit náklady na všechny systémy obsluhující jednotlivé obchodní kanály. Dalšími očekávaným přínosem řešení je vytvoření centrálního operativního reportingu.

Hlavní rizika tohoto projektu jsou spojená s nutnými zásahy do provozního prostředí banky. Řešení nesmí žádným způsobem omezit výkon, dostupnost a spolehlivost zapojených backend systémů, které jsou pro chod banky kritické. Musí současně podporovat všechny prostředky používané pro dosažení vysoké dostupnosti prostředí – plány zotavení po havárii, gridové prostředí, více geograficky oddělených lokalit.

Proto byl pro řešení vybrán systém Informatica Real-time edition, který umožňuje získávat data z databází Oracle, Microsoft, ale také zejména z mainframe prostředí v reálném čase bez jakýchkoliv zásahů do aplikací. Navíc rozsáhlé testy potvrdily, že řešení ovlivňuje výkonnost zasažených systémů maximálně v řádu jednotek procent, a to i v případě špiček zpracování a havarijních situací.

Jiný přístup Profinit využívá při zajištění operativního reportingu jiného zákazníka, velké telekomunikační společnosti. Nasazení stejného systému Informatica umožňuje rychle a snadno implementovat funkcionalitu, kdy se na základě požadavku vytvoří dotazy na real-time stav jednotlivých systémů a získané informace se v řádu jednotek minut zpracují a předají uživatelům. Zákazník na řešení oceňuje zejména flexibilitu a rychlost reakce na nové typy požadavků. To je spojeno zejména s tím, že systém sám o sobě neobsahuje žádná data, která by bylo nutné udržovat.

Obvyklé bariéry nasazení

Největší překážkou v nasazení real-time řešení je uvažování zákazníků. Mají zkušenosti s tím, jak drahé a bolestivé bylo vybudování datových skladů, a jak náročné je udržovat a rozvíjet současná BI řešení. Nedokážou si proto často představit, že by real-time řešení mohlo mít pozitivní přínos.

Profinit vyvíjí řešení real-time dat pro různé typy uživatelů a v této oblasti spolupracuje s ostatními členy skupiny New Frontier Group, jejíž je součástí. Je schopen zkombinovat vlastní zkušenosti, zkušenosti svých zákazníků, a stejně tak zkušenosti ostatních členů skupiny ve střední a východní Evropě. Díky podrobným znalostem používaných technologií dokáže se zákazníky analyzovat možné přínosy real-time zpracování a současně vyhodnotit náklady spojené s jeho zavedením.

Nejčastější chyby

Neoddiskutovatelnou součástí každého datově orientovaného projektu je vytvoření a analýza přínosů řešení. Špatně spočítaný business case je častým důvodem neúspěchů nejen real-time orientovaných projektů.

Nebezpečná je i orientace pouze na technickou stránku řešení. Ať už jde o lpění na dosavadních technologiích nebo o slepou víru ve vše spasitelnost nových technologií, obojí přináší provozní náklady, které přesáhnou jakýkoliv obchodní přínos.
Častou chybou, na kterou poukazují zákazníci, je pak podcenění dopadů na provoz existujících řešení a zejména na řízení požadavků změn. Neplánovaná nebo špatně komunikovaná změna v systému zapojeném do real-time prostředí má katastrofální následky. Jestliže při denním zpracování máme na nápravu chyby skoro dvacet čtyři hodin času, v real-time prostředí žádný takový prostor není.

Budoucí vývoj realtime řešení

Real-time řešení se rychle stanou nutnou součástí firemních systémů. Zákazníci a uživatelé očekávají informace v reálném čase a půjdou tam, kde je dostanou. Z real-time dat budou těžit ti, kteří budou mít připravenou infrastrukturu a zkušenosti. Zapojení ověřených technologií do struktury organizace umožní rychle reagovat na nové požadavky byznysu, což vytvoří komparativní výhodu těm, kteří se real-time daty začnou včas.

Rubriky: ByznysČeské ITPodnikový software

Související příspěvky

Zprávičky

T-Mobile v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk o 5 % na 3,44 miliardy

15. 5. 2025
Zprávičky

Siemens potvrdil výhled poté, co výsledky za druhý kvartál překonaly odhady

15. 5. 2025
Články

Izraelská společnost Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského vývojového centra

15. 5. 2025
Huawei Demo Truck opět v Praze: představí sítě budoucnosti a AI scénáře v praxi
Články

Huawei Demo Truck opět v Praze: představí sítě budoucnosti a AI scénáře v praxi

14. 5. 2025

Zprávičky

T-Mobile v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk o 5 % na 3,44 miliardy

ČTK
15. 5. 2025

Operátor T-Mobile zvýšil v prvním čtvrtletí provozní zisk EBITDA o 4,8 procenta na 3,438

Siemens potvrdil výhled poté, co výsledky za druhý kvartál překonaly odhady

ČTK
15. 5. 2025

Německý průmyslový koncern Siemens zvýšil ve druhém čtvrtletí čistý zisk meziročně o 11 procent

Umělá inteligence může zahltit spravedlnost generovanými texty, míní náměstek

ČTK
14. 5. 2025

Využívání jazykových modelů v právu se projevuje rostoucím množstvím i délkou právních textů a

Foxconn téměř zdvojnásobil čtvrtletní zisk, jeho vyhlídky však zastiňují cla

ČTK
14. 5. 2025

Tchajwanská společnost Foxconn, která je největším smluvním producentem elektroniky na světě a hlavním výrobcem

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Česko v dubnu zasypaly desítky tisíc škodlivých e-mailů

Pavel Houser
14. 5. 2025

V dubnu opět vzrostly detekce infostealeru Formbook, který tak stále stojí v čele pravidelné

Microsoft hodlá zrušit zhruba 3 % pracovních míst

ČTK
14. 5. 2025

Americký softwarový gigant Microsoft hodlá zrušit zhruba tři procenta pracovních míst. Informoval o tom

Policisté zadrželi 70 lidí kvůli podvodným investičním platformám z Ukrajiny

ČTK
13. 5. 2025

Ukrajinští a čeští policisté zadrželi na Ukrajině 70 lidí ze zločinecké skupiny, která podle

Při kybernetickém útoku unikly údaje zákazníků, uvedla firma Marks&Spencer

ČTK
13. 5. 2025

Při kybernetickém útoku na britský řetězec obchodů s módou Marks & Spencer byly odcizeny

Tiskové zprávy

Místní šetření ÚOHS ve společnosti Seznam.cz bylo nezákonné, konstatoval soud

Efektivní a bezpečná správa kontejnerových klastrů

WD_BLACK SN8100 NVMe SSD posunuje hranice

Acronis integruje do své platformy řešení Fortinet

ČTÚ: Strategie správy spektra schválena vládou

Lenovo představuje nové mobilní pracovní stanice ThinkPad a firemní notebooky navržené pro efektivní práci s umělou inteligencí

Zpráva dne

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Redakce
15. 4. 2025

Ať už máte PC se starším systémem Windows, nebo si stavíte PC podle vašich...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Kvě 27
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Trénink

Corporate Identity

Použitelnost webu

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Alzheimer a oprava mozku: co se stane, když chybí klíčový protein?
  • Vědci provedli unikátní měření trávicího traktu
  • Arktické rostliny reagují na změnu klimatu nepředvídatelně

RSS AbcLinuxu RSS

  • Sovereign Tech Agency podpoří GFortran částkou 360 000 eur
  • Microsoft hodlá zrušit zhruba 3 % pracovních míst
  • Místní šetření ÚOHS ve společnosti Seznam.cz bylo nezákonné, konstatoval soud

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.