• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Proč chce Amazon datacentrum v každé větší zemi? Možná aby mohl těžit z vašich dat!

Tomáš Jirásko
28. 11. 2014
| Články

V půlce listopadu Amazon oznámil, že s cílem rozšířit svou cloudovou infrastrukturu časem vybuduje datové centrum v každé větší zemi. Andy Jassy, zodpovědný za Amazon Web Services to oznámil i přes skutečnost, že v minulém měsíci zveřejněné finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí nenaplnily, rovněž kvůli klesajícím maržím u cloudových služeb, očekávání investorů.
Oficiálně Amazon věří v dlouhodobější návratnost investic, kdy vysoké vstupní náklady v budoucnu značně omezí počet subjektů, které budou cloudové služby nabízet. Věří tedy ve scénář, který se v IT již několikrát uskutečnil – slabí chcípnou nebo budou sežráni někým větším a Amazon se logicky zařadí mezi přeživší. Prohlášení o dalším rozvoji služeb s plánem mít datacentrum v každé významnější zemi tak na první pohled vypadá jenom jako snaha uklidnit investory, že nemusejí panikařit, v okamžiku, kdy se nedaří, ale firma přesto chce nasypat dalších 1,1 miliardy USD do datacentra v Ohiu.

Chceme vaše data

Ovšem je tu možná i druhý důvod, proč Amazon tolik touží po hustší síti datových center. A tím je přístup k velkému množství dat, ideálně tak, jako má Google. Ten mimovchodem považuje Amazon za největšího konkurenta ve vyhledávání. Byť totiž Amazon začal s analýzou velkých dat ještě v době, kdy se tomu tak neříkalo, prostě sledoval chování zákazníků, lehce v tomto ohledu zaspal. A najednou vidí, na příkladu Googlu a Applu, že mu tak trochu ujíždí vlak. Jeho big data totiž nejsou zase až tak big a hloubkové analýzy zákazníků se tak nepřiblíží ani na dohled tomu, co mají k dispozici Google nebo Apple, natož v komplexnosti. Ti totiž disponují něčím navíc, po čem Amazon strašně touží – mají mailové služby, pěkná úložiště, propracovaný systém navazujících a provázaných služeb, vlastní mobilní telefony nebo systém. Amazon v této oblasti vedle nich vypadá tak trošku jako vietnamská tržnice vedle Harrods.

Amazon to samozřejmě začal postupně napravovat – přišly AWS (Amazon Web Services), tedy virtualizované servery, kdy tak Amazon získal přístup k něčí infrastruktuře, ale důležitější je samozřejmě Amazon Cloud Drive – respektive na první pohled nezáludná nabídka pro majitele Fire smartphonu a tabletů, kteří dostanou pro fotografie neomezený prostor. Což by byl, pokud se pro to Amazon rozhodne, například velmi pěkný zdroj na ověření technologií obrazové analýzy. Proto se Amazon i přes debakl, který prodejní čísla prvního Fire mobilu představují, nevzdává a chystá další zařízení. Mobilní telefony jsou prostě ideální nástroj na vytěžování informací, kde v chytrém zařízení máte k dispozici všechny skupiny dat.

Jako ze špionážních filmů

Obrazová analýza samozřejmě neslouží pouze k tomu, abyste ve vyhledávači dostali relevantní fotku, ale používá se pro průzkum trhu již v řadě odvětví. Jak myslíte, že kosmetické firmy, respektive jejich agentury dostávají například pomocná data o preferovaných barvách vlasů mezi teenagery? Nebo třeba produkty cílené na hipstery? Některé značky, pro které byla vlna hipsterů překvapením, protože jejich marketing zaspal a nepatřily k těm, kteří stáli u zrodu trendu, smazaly jejich náskok v produktovém portfoliu částečně i díky analýze obrazových dat.

A přesně definovaná skupina zákazníků, nabídnutá některé značce pro přímé oslovení, je samozřejmě cílem každého prodejce. U obrazové analýzy dokáží pokročilé nástroje vyhodnotit lépe i kontext. Není problém poznat, že máte tričko určité značky, ale na selfie z domova vás neobklopuje žádná elektronika, i když zmínkách o ní máte plné maily. Samozřejmě, tradiční metody jsou nezastupitelné, ale i pro ně musíte mít skutečně velký objem dat. A přesné oslovení zákazníka potřebuje Amazon více, než kdy předtím. Vypadá to totiž, že k současnému protivníkovi na americkém trhu, se začíná probouzet i asijský rival Alibaba.

Neposlušní zákazníci

I když z evropského pohledu je Amazon gigant, kterého asi jen tak něco nesloží, nesmíme zapomenout, že jeho zákazníci zrovna loajalitou neoplývají. Proto je analýza chování a především nasazení nástrojů podporujících opětovný nákup pro Amazon tolik důležitá. Na klíčovém trhu, tedy v USA, totiž má Amazon skutečně důvod se bát. Je jím Walmart, jehož logistická síť je neuvěřitelně výkonná.

Zatímco Amazon „pouze“ někam pošle zásilku, Walmart musí logisticky zajistit každodenní zásobování sítě svých fyzických prodejen, v jejichž blízkosti (do 30 km, což je v USA za rohem) žije přes 95 % Američanů. A tenhle řetězec se v roce 2013 rozhodl pořádně šlápnout do online prodeje. Investoval značné prostředky do internetových technologií, vyhledávače, mobilních aplikací. A dostal se tak do jedinečné pozice, kdy dokáže zákazníky oslovit v eshopu, nabídkou přes aplikace v mobilním zařízení i v síti svých prodejen. A podobně jako velké české eshopy mají svoje výdejní místa, nabízí Walmart rovněž možnost vyzvednout si zboží v kamenném obchodu.

V lokálních obchodech se navíc objevuje zboží, které není k dispozici na eshopu – třeba z důvodů různé legislativy v jednotlivých státech, je oblíbené pouze v určité oblasti (např. tradiční jídla) nebo je prostě zaměřeno na specifickou cílovou skupinu. Podporu prodeje zajišťují třeba i tradiční, ve státech velmi oblíbené slevové kupony – jak elektronické (které třeba u nás používají fastfoody), tak papírové. Nemluvě o fyzické prezentaci na pultech. Amazon vám proti tomu nabídne tak možná akční slevu, což je málo. Proto není překvapením, že řada značek na americkém trhu prostě poskytne Walmartu exkluzivitu na launch. Jenom pro srovnání, tržní kapitalizace Walmartu je cca 263 miliard USD, Amazonu přibližně 154 miliard USD.

Tvrdý vyjednávač

Amazon je tvrdý hráč, kterého mnoho věcí nezastaví – vzpomeňme na to, jak zatočil s autory knih, kterým nabídnul směšné odměny, tak celkem často se objevující zmínky o podmínkách v logistických centrech. A že všechno to jsou jenom pomluvy, jak se snaží vysvětlit jejich ohýbači reality – nevím, možná, ale například plánovaný sklad v Dobrovízi ještě ani nestál, jednání teprve probíhala, ale v komunitě bezpečnostních agentur už kolovalo jméno té, která bude objekt střežit a zajišťovat bezpečnost. Což by nebylo překvapivé, pokud by v centru bylo použito plášťové bezpečnostní řešení (tedy technologie zabudované přímo do struktury budovy), kdy je účast sekuriťáků nutná, ale v té době se o ničem takovém, podle našich informací, vůbec nejednalo. I proto bude dobré si dát pozor, co vlastně Amazon s daty bude provádět a co ho skutečně motivuje k plánované expanzi.

Rubriky: ByznysCloudEkomerceInternet

Související příspěvky

Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací
Zprávičky

Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů

25. 11. 2025
Zprávičky

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

24. 11. 2025
750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa

24. 11. 2025
Chvála černých skřínek
Komentujeme

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

24. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací

Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů

Pavel Houser
25. 11. 2025

Technologická společnost Amazon plánuje investovat až 50 miliard USD (více než jeden bilion Kč)

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

ČTK
24. 11. 2025

Některé pojišťovny se začínají stahovat z pojišťování rizik spojených s umělou inteligencí (AI). Rostou

AI podle ruského bankéře může poskytnout vliv srovnatelný s jadernými zbraněmi

ČTK
24. 11. 2025

Země, které si dokážou vybudovat vedoucí pozici v oblasti umělé inteligence (AI), získají díky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa

ČTK
24. 11. 2025

Americký technologický gigant Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého výkonného ředitele

Xiaomi zvýšila zisk i tržby, čeká další růst cen smartphonů

ČTK
22. 11. 2025

Čínská technologická společnost Xiaomi, která je třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě, vykázala

EK schválila státní pomoc 450 milionů eur na rozšíření výroby firmy onsemi v ČR

ČTK
21. 11. 2025

Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur

Google otevřel na Tchaj-wanu největší infrastrukturní centrum pro AI mimo USA

ČTK
21. 11. 2025

Americká internetová společnost Google z technologické skupiny Alphabet dnes v tchajwanské metropoli Tchaj-peji otevřela

Výrobci počítačů Lenovo klesl čtvrtletní zisk o pět procent, tržby byly rekordní

ČTK
21. 11. 2025

Čínské společnosti Lenovo, která je největším výrobcem počítačů na světě, ve druhém finančním čtvrtletí

Tiskové zprávy

Optici pomáhají vytvořit stavební kámen evropského kvantového internetu

MPO: Největší investice v historii Česka

Hlavní sezóna kyberzločinců začala: na co si dát v souvislosti s Black Friday a předvánočními online nákupy pozor?

HP Work Relationship Index 2025 ukazuje historické minimum naplnění v práci

Evropská komise zveřejnila zjednodušení digitální legislativy

Red Hat rozšiřuje podporu AI akcelerátorů pro rychlejší nasazování umělé inteligence

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Smart Phones

3GP

AKA

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.