• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Vzdáme se kvůli internetu věcí zcela svého soukromí?

Martin Stančík
17. 2. 2015
| Články

Americká Federální obchodní komise (FTC) vydala novou zprávu, která zkoumá, jaký vliv budou mít na ochranu soukromí lidí zařízení propojená v tzv. „internetu věcí“. Podle FTC se můžeme těšit na invazivní marketing, nekončící pozorování chování uživatelů a nové formy hackingu.

Cílem zprávy bylo identifikovat nebezpečí, která pro spotřebitele představuje internet věcí. Jaký efekt mohou mít na člověka informace získané z GPS v automobilu, fitnessovém náramku nebo chytré lednici tehdy, když se bude ucházet o nové zaměstnání nebo žádat o půjčku? Zdá se, že poměrně velký a FTC proto uvažuje o vytvoření nových standardů pro sběr a používání dat.

I když Federální obchodní komise nevolá přímo po přijetí nového zákona, který by reguloval fungování propojených zařízení, apeluje na americký Kongres, aby přijal novou legislativu, která spotřebitele alespoň částečně ochrání před nekontrolovaným sběrem dat. Firmy by měly uchovávat co nejméně dat, zbavovat se jich jakmile je již nebudou potřebovat a pokud možno z nich odstranit jakékoli indicie, podle kterých lze identifikovat konkrétního uživatele. Lidé by tak měli být alespoň částečně chráněni v případě masivních hackerských útoků, jako byl třeba ten na Sony, při němž bylo ukradeno obrovské množství uživatelských dat.

To, že sběr dat z našich domovů může sloužit k různým formám automatického profilování, diskriminaci či jiným formám zneužití, je poměrně zřejmé. Podle šéfa Ditto Labs a výzkumníka na americké univerzitě MIT Davida Rose již nyní nečelíme pouze špehování ze stran vlád, ale tzv. korporátnímu šmírování. Propojená zařízení umožňují korporacím masově sbírat informace o uživatelích a předpovídat jejich nákupní zvyky. Jak dodal Rose, společnosti jako Acxiom či Epsilon obrazně řečeno chodí dům od domu a shromažďují data o každé rodině v Americe, přičemž si virtuálně odškrkávají u každé domácnosti tisíce políček. Rizika tu tedy jsou a veřejnost o nich příliš neví.

Rose vysvětlil potenciál personalizované reklamy s využitím práce své vlastní firmy. Ditto skenuje veřejně dostupné fotografie na sociálních sítích a v závislosti na tom, kdo řídí Jeep, kupuje Pradu, pije Red Bull nebo fandí Patriotům, činí závěry o tom, jaké produkty asi daný člověk preferuje a co by si v budoucnu mohl koupit.

Ředitelka World Privacy Forum Pam Dixonová nevidí ani tak problém v marketingu, jako v jiných způsobech využití sesbíraných dat. „Problém není to, že někdo vidí reklamu na boty. Problémem je, jak jsou následně data využívána brokery a analytiky.“ Dixonová uvedla příklad situace, kdy výměnou za slevu poskytovatel pojištění může po člověku vyžadovat, aby používal tracker aktivity, který bude počítat jeho ušlé kroky, měřit stres a zjišťovat, co jí. A to bude třeba pro lidi se zdravotními komplikacemiproblém, jelikož celý systém bude postaven na předpokladu, že „všichni jsou mladí a zdraví.“

Je také otázkou, jak budou reagovat zaměstnavatelé nebo vládní agentury, pokud se dostanou k datům ze zařízení opatřených senzory. Otázky ohledně toho, kdo vlastní data, jak jsou ukládána, zda jsou šifrována, jak je možné je používat a zda mohou být přeprodána, prozatím v řadě případů zůstávají nezodpovězeny. „Myslím si, že FTC by chtěla, aby tyto otázky byly regulovány,“ uvedla Dixonová.

Navzdory výše zmíněné kritice někteří spotřebitelé na tom, že jsou monitorovány jejich vozy, domovy a těla, vydělají. Profesor na University of Colorado School of Law Scott Peppet ve své nedávno publikované práci studoval, jaké výhody může dobrovolné vzdání se části svého soukromí přinést. Až doposud firmy sbíraly veřejně dostupná data, z nichž vytvářely rámcové profily svých zákazníků v závislosti na jejich minulých nákupech, kreditní historii a dalších faktorech. Nové technologie, které poskytuje internet věcí, však umožňují firmám jednoduše ověřit si tyto informace s našim vědomím. Firmy získávají v reálném čase přístup k informacím o tom, jak rychle jezdíme, jak často šlapeme na brzdu nebo jak rychle zatáčíme. Dobří řidiči pak mohou získat levnější pojistku a ti špatní si samozřejmě připlatí.

„Bude přímo v zájmu některých lidí, aby o sobě zpřístupnili co nejvíce osobních informací,“ napsal Peppet. Ti zdraví a bohatí mezi námi budou chtít pojistitelům, bankám a prodejcům ukázat, jak na tom opravdu jsou a zpřístupní jim tak i ty nejcitlivější informace. Jak však dodává Peppet v tomto modelu má člověk možnost volby pouze na oko. Tlak okolí nejspíše zapříčiní to, že ke sdílení osobních informací s firmami budou nakonec dotlačeni všichni, jelikož pokud data někdo nezpřístupní, bude s ním automaticky zacházeno hůře. Například pojištovně bude jasné, že je daný subjekt rizikový.

„Nakonec i ti, kteří na tom nejsou zrovna nejlépe, zjistí, že nemají jinou možnost a musejí informace zpřístupnit,“ uvedl Peppet. Ochrana soukromí se tak stane pro řadu subjektů jednoduše příliš drahou. Ve snaze získat dobrou půjčku, zaměstnání či pojistku, budeme muset zaplatit daň v podobě svých osobních informací.

Dixonová, Peppet a další tak hlasitě volají po větší regulaci a kontrole nad nakládání s daty. Jak je vidět, internet věcí zcela mění pravidla. Otázkou bude, zda efektivita trhu převáží nad jednou ze základních svobod – ochranou soukromí. I když internet věcí může vést ke zlepšení kvality našich životů, může také vést k nechtěnému třídění lidí v závislosti na tom, jak se chovají. Pozitiva masivního sběru dat tak jsou poměrně jasná, možná negativa však už tak zřejmá nejsou.

Mohlo by vás zajímat:

  • Švédská firma očipovala zaměstnance
  • Internet věcí změní obchodní modely i chování firem
  • V roce 2020 bude na světě jezdit čtvrt miliardy automobilů s automatickým řízením

Příbuzná témata:
Ochrana, Bezpečnost, Internet
Soukromí, Technologie, Sběr dat

Rubriky: InternetTechnologie

Související příspěvky

Zprávičky

ČR si letos v žebříčku zemí podle digitálního prostředí polepšila na 24. místo

27. 11. 2025
Zprávičky

Europoslanci vyzvali k zákazu sociálních sítí pro osoby mladší 16 let (aktualizováno)

26. 11. 2025
Huawei AI ilustracni
Zprávičky

Meta jedná o investici miliard dolarů do čipů Googlu

26. 11. 2025
Nové varianty WormGPT pohání AI modely Grok a Mixtral
Články

Legitimní webové stránky lze zneužít k manipulaci webových prohlížečů v režimu AI

25. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

ČR si letos v žebříčku zemí podle digitálního prostředí polepšila na 24. místo

ČTK
27. 11. 2025

Česká republika si v celosvětovém hodnocení kvality digitálního prostředí letos polepšila o tři příčky

Counterpoint: Apple se letos vrátí do čela světového trhu s chytrými telefony

ČTK
27. 11. 2025

Americká technologická společnost Apple se v letošním roce poprvé za více než deset let

Centra služeb míří do ČR kvůli lidem a poloze

Průzkum Acronis: téměř 50 % českých organizací si nemůže dovolit ztratit data za více než 4 hodiny

Pavel Houser
27. 11. 2025

17 % respondentů vyžaduje od systémů obnovy po havárii, aby garantovaly zálohu starou maximálně

Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti

Sněmovna schválila roční odklad využívání e-Legislativy pro novely zákonů

ČTK
27. 11. 2025

Povinné využívání systému e-Legislativa pro vytváření a projednávání novel zákonů a zákonných opatření Senátu

Europoslanci vyzvali k zákazu sociálních sítí pro osoby mladší 16 let (aktualizováno)

ČTK
26. 11. 2025

Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu

Americký výrobce počítačů HP se chystá do roku 2028 propustit až 6 000 lidí

ČTK
26. 11. 2025

Americký výrobce osobních počítačů HP se kvůli zefektivnění provozu a zavádění umělé inteligence (AI)

Huawei AI ilustracni

Meta jedná o investici miliard dolarů do čipů Googlu

ČTK
26. 11. 2025

Americká společnost Meta Platforms, která vlastní mimo jiné sociální síť Facebook, jedná s Googlem

ČTÚ začne zřejmě od poloviny příštího roku dohlížet na používání AI v Česku

ČTK
26. 11. 2025

Český telekomunikační úřad bude pravděpodobně od poloviny příštího roku dohlížet na používání umělé inteligence

Tiskové zprávy

Spisová služba GINIS společnosti Gordic získala jako první atest

Zyxel Networks představuje první průmyslový WiFi 7 přístupový bod pro rychlejší přechod na průmysl 4.0

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Když cloud nestačí: proč se firmám vyplatí trvalé licence Microsoft

Inovované tablety Dell Pro Rugged 10 a 12 nabízí vyšší výkon a delší provoz na baterii

Den otevřených dveří na FEL se blíží

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Webová analytika

Komunitní server

AdMonitoring

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.