• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Opencard nebo Lítačka, platforma zůstává

Tomáš Jirásko
26. 1. 2016
| Články

Praha se konečně rozhoupala ke kroku, o kterém se léta hovoří, ale nic se nedělo. Vykopla EMS a podnikla kroky k nahrazení problémové Opencard vlastním systémem.
Zda bude snaha zbavit se Opencard tentokrát úspěšná, není ovšem zcela jisté. EMS již zmínila možnost mezinárodní arbitráže, a pokud by tento spor Praha prohrála, je otázkou, zda lze hovořit o úspěchu. Na druhé straně je veřejnost již unavena neustálým handrkováním, a tento rázný krok většina Pražáků okomentuje ve smyslu „no konečně, to to trvalo“. Dokonce, i kdyby Praha prohrála, jim to bude jedno, hlavně že nebudou muset další roky poslouchat, že jejich „tramvajenka“, tak se v Praze tradičně permanentní jízdence říkalo (lítačka byla jaksi doménou vojáků), možná nebude platit, pak zase že ano, pak že si bude muset koupit papírové kupóny apod. Lidi snad už ani nedráždí skoro dvě miliardy, které město do systému nasypalo, ale to, že to nefunguje. Je to podobné jako s tunelem Blanka. Před pár měsíci se řeč stále točila okolo toho, kolik to stálo, ale po otevření tunelu je to občanům už celkem jedno. Mají tunel, kterým mohou jezdit. Předražení zakázky bylo vždy spíše jakýmsi ventilem, nad kterým šlo v hospodě upustit páru nad tím, že díra byla stále neprůjezdná. Podobně je to i s Opencard.

V každém případě Praha hodlá Opencard opustit a vyvinula vlastní systém, který bude spravovat Operátor ICT, akciová společnost vlastněná Prahou. „Připravili jsme vlastní řešení, které je levné, spolehlivé a především budeme jeho provozovatelem my sami,“ řekla pražská primátorka Adriana Krnáčová s tím, že držitelů Opencard se přechod vůbec nedotkne. Náklady na pořízení nového řešení nepřekročí 6 milionů korun, a to včetně nákupu techniky a vybavení, které je k provozu nutné. „Pohybujeme se v naprosto jiných řádech, než jak tomu bylo doposud. Nové řešení nás bude stát méně, než v minulosti stál roční provoz stávajícího řešení,“ dodala primátorka.

Krnáčová sice hovořila o spuštění v únoru, stejný údaj je i v prezentaci, kterou najdete na stránkách magistrátu. Václav Strnad, ředitel Operátor ICT (akciovka ve vlastnictví Prahy, spravující systém Opencard), byl o něco opatrnější, jeho odpověď byla v průběhu jara. Krnáčová totiž zřejmě za dobu spuštění považuje stav, kdy je systém naimplementován u operátora na jeho pracovištích, faktem ovšem je, že stále probíhá provozní testování. Na druhou stranu, pokud by EMS ukončila ze dne na den podporu Opencard, město může systém skutečně nasadit, protože z hlediska programování i interního provozu je vše hotovo.

Ovšem na co jsem si ochoten vsadit, je nedodržení částky 6 milionů korun, respektive, že implementace bude stát víc. Jde o líbivé číslo, ale řekněme si, že 10-15 by mohlo být reálnějších. I tak jde o drobné ve srovnání s 1,75 miliardou. Za funkční systém v prostředí veřejné správy a samosprávy je to skoro jako zadarmo. Krajské systémy, srovnatelné s Prahou, se pohybují na úrovní 30 – 70 milionů, samozřejmě jde o komplexnější řešení, nezahrnující pouze výměnu karet, ale kompletní hardware apod. Poměrově, vzhledem k tomu, co vlastně Praha pořizuje, jde o odpovídající sumu.

Integrátorem systému je samotný Operátor ICT, software pro vydávání karet dodala společnost XT-Card. V jejím případě šlo o podlimitní zakázku. V tomto případě město zřejmě vsadilo na osvědčeného partnera. XT-Card patří z hlediska těchto systémů mezi nejzkušenější v České republice, kdy má v dopravě za sebou projekty jako In-karta ČD, OREDO (Hradec Králové/Pardubice), IDP, IDOL (opuscard), KORDIS (Jihomoravský kraj), KODIS (Moravskoslezký kraj), KIDSOK (Olomoucký kraj) a má zkušenosti i s Opencard. Společnost například patřila v roce 2014 mezi čtveřici, s kterou vyjednával tehdejší primátor Hudeček při hledání řešení tehdejších problémů s Opencard.
Volba XT-Card však nemusela být ovlivněna pouze jejich zkušenosti se samotnými odbavovacími systémy, ale pokud se podíváte na vizualizaci představující Lítačku, jako nositel „jízdenky“ zde figuruje i platební karta a mobilní telefon. Může jít o náhodu, grafik prostě vzal screen, který měl někde po ruce, ale…

Je tedy možné, že XT-Card byla zvolena i s ohledem na strategii rozvoje Lítačky a možné přeměny pražské karty na skutečně víceúčelovou kartu. Třeba v rámci Jednotného městského trhu služeb, tzv. Prague market, schváleného v červnu minulého roku? V první fázi sice Praha nebude podporovat hybridní platební karty, ale Strnad nám potvrdil, že samozřejmě s touto možností počítá. Znamenalo by to, že na jedné kartě by bylo možné mít několik různých aplikací – technologie karet Mifare DES, kterou používá i současní opencard to umožňuje. Login do účtu ČD, tak jak je zachycen na mobilu, dává o něco větší smysl. A XT-Card kromě integrace ČD do krajských odbavovacích systémů, se podílel s ČSOB i na projektu bezkontaktních nákupu jízdenek v Brně (viz Konference Inovace v platebních kartách).

Technologicky se toho moc nemění, naštěstí. Což je samozřejmě logické, protože v praxi se počítá se souběhem Lítačky, či jak se to bude nakonec jmenovat, Opencard i papírových kupónu. Samotná plastová karta je tedy stále postavena na standardu Mifare DES. Proto čtečky zvládnou oba systémy. Zároveň Operátor ICT umí se systémem Opencard pracovat i v okamžiku, kdy k tomu nedojde Zároveň ovšem přístup k údajům na kartě, se může teoreticky stát jedním z bodů, na které EMS, jež neopomenula v pondělních prohlášeních zmínit možnost porušení autorských práv, bude tlačit.

Spor může spočívat v tom, a nevede se jenom u nás, že jedna ze stran tvrdí, že na kartě je uložen software. Praha ovšem, jak potvrdil ředitel Strnad, vychází z výkladu, že na kartě – ve struktuře Opencard jde o soubor CPS (jeden ze tří souborů) – jsou uložena data, nikoliv samotný software, a tudíž je otázka autorských práv bezpředmětná. Pokud jde o tento případ, má rozhodně oporu i na úrovní rozhodnutí evropského soudu.
EMS rozhodně krokem Prahy nemůže být nadšena. Ani já bych nebyl. Představa, že mi na záda dýchá Kellner, jehož O2 získal od eMoneyServices (EMS) opční práva právě na opencard, není zrovna uklidňující. Zvláště v okamžiku, kdy si uvědomí, že v době podepsání opce už Praha na systému pracovala. I když dnešní oznámení Prahy může být vnímáno jako blesk z čistého nebe a samozřejmě i během konference padla otázka, proč město vše připravovalo „v utajení“, není to pro zainteresované zas až tak překvapující. Ano, město to netroubilo, ale že na něčem pracuje, se vědělo. Ovšem jako v řadě podobných případů se sázelo na to, že vše vyšumí, tak jak se to stalo v Hudečkově éře. Minimálně varující pro všechny strany měla být 151stránková „Shrnující písemná zpráva ekonomické, procesní a IC/ICT poradenství v oblasti platebních systémů a odbavení ve veřejné dopravě na posouzení aktuálního provozu, využívání a rizik karty opencard“ z dubna 2015, zveřejněná v červnu 2015.

Již pohled na přílohu č.2 Detailní přehled identifikovaných variant řešení současného stavu OpC, dával tušit, že se něco chystá. Podobnou zprávu nenecháte vypracovat jenom proto, že chcete vědět, co je Opencard zač. I EMS muselo být jasné, že jde o zprávu, kterou se bude město zaštiťovat při dalších krocích. Například částka 165 miliónů Kč jako cena počátečních nákladů Opencard čerpá z této zprávy nadnárodní auditorské sítě Nexia AP. Proti tomu město deklaruje počáteční náklady na nový systém na úrovni 1,9 milionů.

Spravovat nový systém bude tedy Operátor ICT, měsíční náklady město nezveřejnilo, respektive ředitel Strnad se této odpovědi vyhnul s tím, že teď s sebou konkrétní čísla nemá. Podstatné pro něj je, že nebudou platit žádný měsíční paušál za provozování systému, náklady se tedy omezí pouze na interní pracovníky (tým Opencard má v současnosti 4 lidé) a pracovníky na samotných přepážkách, kteří vydávají karty a back office. Trošku podivné, uvážíme-li, že vše ostatní má město dobře spočítáno. Těžko uvěřit, že neví, kolik to „plusmínusautobus“ bude měsíčně stát. Tak uvidíme, snad jde skutečně pouze o to, že se městu zřejmě nechtělo dávat nějaké přesné, ale předběžné číslo, než proběhnou všechny testy, a které možná bude muset o nějakou tu stovku tisíc upravit.

Pro cestující by přechod na nový systém neměl díky souběhu představovat problém. Pokud vydrží současná situace, bude prý stačit počkat na vypršení platnosti Opencard, a pak ji vyměnit za „Lítačku“. Zjednodušeně řečeno, dokud nevyprší platnost poslední Opencard pojedou systémy souběžně. I v případě „zablokování“ Opencard nebude nutné sáhnout k okamžité výměně karet. To že podobná situace skutečně může nastat, připomínají spory v roce 2014. Od té doby mimochodem nemá EMS a Praha žádnou smlouvu o provozování Opencard. Praha tak v podstatě nakupuje od EMS pouze certifikáty potřebné k provozu systému, který funguje již jenom „na její triko“. Pokud se EMS rozhodne neprodloužit certifikáty, má Praha prostě smůlu. Na druhé straně, právě prodlužování funkčnosti systému Opencard dává EMS šanci, získat na městu peníze v soudním sporu. Okamžité ukončení „podpory“ ze strany EMS, by se totiž u soudu mohlo obrátit proti ní.

I přes optimismus, s kterým oznámení nové karty proběhlo, uvidíme, jak rychlá bude jeho implementace s ohledem na probíhající i možné soudní spory. Pokud se karty dočkáme do léta, můžeme být spokojeni, pokud to bude skutečně na jaře, tím lépe. V září totiž končí platnost podstatné části karet Opencard, celkem jich v tomto roce končí 650 000.

Rubriky: ByznysČeské ITVeřejná správa

Související příspěvky

Zprávičky

Čínský internetový prodejce Alibaba zvýšil čtvrtletní tržby, zisk předčil odhady

25. 11. 2025
Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací
Zprávičky

Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů

25. 11. 2025
GFI Software představuje MyPersonas, digitální AI klon klíčových firemních pracovníků
Články

GFI Software představuje MyPersonas, digitální AI klon klíčových firemních pracovníků

24. 11. 2025
Zprávičky

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

24. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Čínský internetový prodejce Alibaba zvýšil čtvrtletní tržby, zisk předčil odhady

Pavel Houser
25. 11. 2025

Čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding zvýšil čtvrtletní tržby meziročně o pět procent na

Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací

Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů

Pavel Houser
25. 11. 2025

Technologická společnost Amazon plánuje investovat až 50 miliard USD (více než jeden bilion Kč)

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

ČTK
24. 11. 2025

Některé pojišťovny se začínají stahovat z pojišťování rizik spojených s umělou inteligencí (AI). Rostou

AI podle ruského bankéře může poskytnout vliv srovnatelný s jadernými zbraněmi

ČTK
24. 11. 2025

Země, které si dokážou vybudovat vedoucí pozici v oblasti umělé inteligence (AI), získají díky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa

ČTK
24. 11. 2025

Americký technologický gigant Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého výkonného ředitele

Xiaomi zvýšila zisk i tržby, čeká další růst cen smartphonů

ČTK
22. 11. 2025

Čínská technologická společnost Xiaomi, která je třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě, vykázala

EK schválila státní pomoc 450 milionů eur na rozšíření výroby firmy onsemi v ČR

ČTK
21. 11. 2025

Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur

Google otevřel na Tchaj-wanu největší infrastrukturní centrum pro AI mimo USA

ČTK
21. 11. 2025

Americká internetová společnost Google z technologické skupiny Alphabet dnes v tchajwanské metropoli Tchaj-peji otevřela

Tiskové zprávy

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Když cloud nestačí: proč se firmám vyplatí trvalé licence Microsoft

Inovované tablety Dell Pro Rugged 10 a 12 nabízí vyšší výkon a delší provoz na baterii

Den otevřených dveří na FEL se blíží

Optici pomáhají vytvořit stavební kámen evropského kvantového internetu

MPO: Největší investice v historii Česka

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Deadline (closing date/datum uzávěrky)

Apple II

Česká marketingová společnost

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.