• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Chcete ve firmě ušetřit, chybí vám lidé? Přicházejí technologie P2P

ITBiz.cz
9. 3. 2018
| Články

Firmy zbytečně ztrácejí mnoho času i peněz při obchodním styku se svými dodavateli. Brzdí je neefektivní vyřizování objednávek a faktur, stejně jako nedostatek vhodných zaměstnanců. „Firmy potřebují mít pod kontrolou, co, kdy a za kolik nakupují. To vše řeší technologie, především takzvaný P2P koncept,“ říká Petr Marc, obchodní konzultant společnosti Canon z divize Business and Information Services, která poskytuje nové metody pro zpracování faktur a outsourcing obchodních procesů.

Co si má člověk pod pojmem P2P vlastně představit?

P2P je zkratka z anglického “Procure-to-Pay” nebo “Purchase-to-Pay”. Je to způsob, jak efektivně ve firmě řídit proces od zadání požadavku na nákup, přes nákupní objednávku, příjemku a došlou fakturu až po platbu. S tím se pojí celá řada souvisejících agend jako je například správa dodavatelů, nákupních rozpočtů nebo katalogů položek.

To zní dost komplikovaně. Proč by se vůbec firmy měly o proces P2P v současnosti zajímat?

Petr Marc, Canon Business Information Services

Petr Marc, Canon Business Information Services

Nemusí to být komplikované a není to ani záležitost poslední doby. Firmy se o takové pojetí nákupu zajímají od nástupu informačních technologií do podnikové sféry – možná už 30 let. Láká je především vyšší efektivita a produktivita celého procesu. Hledají cesty, jak některé činnosti automatizovat, aby je tolik časově nezatěžovaly. Dnes je to potřeba ještě víc. Každý ví, jak to vypadá na pracovním trhu a kam se posouvají mzdy. Dvojnásob tak platí, že čím více času jakýmkoliv procesem strávíte, tím je dražší. Neefektivita firmu brzdí a znevýhodňuje proti konkurenci. Naši klienti si to uvědomují a chtějí odhalovat problémy a předcházet jim. Potřebují mít pod kontrolou, za co utrácejí. Vědět co, kdy a za kolik nakupují.

Můžete ukázat na nějaký konkrétní případ, kdy firmy nejsou efektivní?

Představte si třeba situaci, kdy vám polovina všech dodavatelských faktur chodí v papírové formě. To znamená, že někdo musí každou fakturu vzít, zkontrolovat proti nákupní objednávce, přepsat ji do systému a nesmí při tom udělat chybu. Pak tu máme tradiční schvalovací kolečko – v lepším případě elektronické, v horším s papírovou košilkou… Celá tahle záležitost vás stojí opravdu hodně času, a tedy i peněz. Proč schvalovat fakturu, která je nakupována podle rozpočtu a předem schválené objednávky? Vzniká tu zbytečně mnoho prostoru pro chybovost, zdržování a další neduhy.

Jaké jsou další možnosti pro zlepšení chodu běžné firmy?

Je to především prevence vzniku různých druhů chyb, procesních pochybení či zdržení, které mají finanční dopad – dodavatel zašle fakturu dvakrát nebo ji zaměstnanec dvakrát zaplatí, nebo ji uhradí v jiné měně. Každé takové vykolejení z běžného rytmu firemních procesů může ve výsledku přinést citelné ztráty. A právě automatické propojení toho, co faktuře předchází a toho, co po jejím přijetí následuje, dává možnost vznik takových situací minimalizovat nebo je snadno odhalit a řešit.

Co tedy firmám navrhujete?

Pomáháme jim více propojovat jednotlivé procesy, automatizovat, kontrolovat, a vždycky individuálně vymýšlíme, jak věci dělat ještě lépe. V případě papírových dokumentů je zde například prostor pro nasazení technologie OCR (Optical Character Recognition). Firmy mohou ušetřit spoustu času díky digitalizaci tištěných textů, jejich automatické vyhodnocení a kontrole podle určitých pravidel, a nakonec i zavedení do účetního systému.

Jak taková automatická kontrola digitalizovaných dokumentů funguje?

Elektronická faktura například obsahuje referenci na nákupní objednávku. Systém sám pohlídá, že hodnota faktury i její měna odpovídá objednávce, nebo že dodavatel figuruje v seznamu schválených dodavatelů. Možnosti jsou tady ale mnohem širší, vždy celý proces nastavujeme přesně dle zvyklostí a potřeb zákazníka. Kontroly mohou být čistě datové nebo logické – třeba formát, kód měny či kalkulace DPH. Řadu dalších kontrol je možné provádět na základě pravidel založených na datech, která získáme z propojených procesů a databází.

Jaké má zkušenosti se zaváděním tohoto konceptu v Česku?

Liší se to firma od firmy. Obecně lze ale říct, že donedávna nás relativně nízká cena lidské práce spolu s absencí tlaku státní správy netlačily nová řešení nasazovat v takové míře, jaká je běžná třeba v severských státech nebo v západní Evropě. Dnes je ten zájem mnohem větší i díky tomu, jak historicky nízká nezaměstnanost mění trh práce. Když se ale vrátím k příkladu elektronické fakturace a správy dat, tak v této oblasti pořád silně pokulháváme nejen za severskými státy, ale například i za Jižní Amerikou.

Co musí firma udělat, když chce P2P začít uplatňovat?

V první řadě je dobré si říct, kde se aktuálně nachází a kde je tedy její prostor ke zlepšení. Naplnění konceptu P2P je pak věcí procesních změn a změn v informačních technologiích, které společnost využívá. Ty se přitom dají dělat ve stávajícím IT, typicky v podnikových ERP systémech, nebo je možné zapojit nějakou nadstavbu – specializovaný software pro P2P, OCR a další. Firma může také přistoupit k tomu, že si celý proces nebo jeho část nakoupí jako službu na klíč.

Jak to myslíte, nakoupit si proces jako službu na klíč?

Někdy není úplně efektivní pořizovat komplexní novou technologii, nakupovat konzultační práce potřebné pro její nasazení či vzdělávat vlastní lidí k tomu, aby ji mohli obsluhovat. Prostě může být jednodušší a výhodnější říct: tuto část procesu si zajistím od dodavatele. Například, že všechny papírové i elektronické faktury přesměruji na poskytovatele služby a od něj budu chtít jen konsolidovaná data, tedy hlavičku a řádky faktur. Je však možné jít ještě dál a přenést na dodavatele službu ve formě aplikace konkrétních pravidel – výpočty DPH, kontroly duplicit či doplnění dat ze záznamu dodavatele. Stačí k tomu poskytnout čísla objednávek, seznam dodavatelů a dál se už není třeba o nic starat.

Pro koho je takové řešení vhodné?

Určitě jsou to středně velké a velké firmy, i když závisí především na počtu provedených transakcí. Při zpracování faktur takový projekt může začít dávat smysl při počtu od 25 tisíc ročně.

Dá se podobný model použít i v jiných oblastech než jsou faktury?

Určitě. Firmy takto nakupují i jiné činnosti – zajištění podatelny, správu klientské dokumentace, digitalizaci smluv, archivů personálních složek a další. Důležité je, že dodavatel zajistí technologii, proces i pracovníky. Zákazníka zajímá výstup, výkon a dodržení takzvaného SLA.

Co to znamená?

Service Level Agreement, znamená garance kvality a výkonnosti. Nabízíme tedy outsourcing celého procesu. V tom tkví hlavní rozdíl oproti nákupu cloudového softwarového řešení, které poskytuje výhradně technologii. V případě SLA si může zákazník sám stanovit, jak rychle má zpracování svěřených agend proběhnout, může měřit a vyhodnocovat výkon zpracování, a mít na to navázány ceny.

Můžete jmenovat některá konkrétní odvětví nebo firmy, které tyto služby využívají?

Pomáháme klientům z více než 28 zemí Evropy komplexně zpracovávat jejich faktury. Příkladem je třeba mezinárodní logistická společnost DBSchenker, která díky službám pražského Canon Delivery Centra zkrátila dobu zpracování faktur na polovinu. Mezi další klienty centra patří například společnosti Hertz, CBRE, Innogy, DXC Technologies, Allianz CZ či Unicredit Leasing.

Více informací o tématu zpracování faktur naleznete na webových stránkách společnosti Canon.

Rubriky: ByznysČeské ITHardwarePodnikový softwareTechnologie

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Americká vláda získala 10% podíl v Intelu (aktualizováno)

23. 8. 2025
Datová centra v roce 2024: umělá inteligence a problém kapacity
Zprávičky

Reuters: Meta podepsala s Googlem smlouvu o cloudu za 10 miliard dolarů

22. 8. 2025
Zprávičky

Thoma Bravo koupí softwarovou firmu Dayforce za 12,3 miliardy dolarů

22. 8. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Stanjura: Stát by měl vrátit peníze lidem, co koupili bitcoiny od MSp

21. 8. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Americká vláda získala 10% podíl v Intelu (aktualizováno)

ČTK
23. 8. 2025

Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle

Datová centra v roce 2024: umělá inteligence a problém kapacity

Reuters: Meta podepsala s Googlem smlouvu o cloudu za 10 miliard dolarů

ČTK
22. 8. 2025

Americká společnost Meta Platforms podepsala s firmou Google smlouvu o poskytování cloudových služeb. Má

Thoma Bravo koupí softwarovou firmu Dayforce za 12,3 miliardy dolarů

ČTK
22. 8. 2025

Investiční společnost Thoma Bravo koupí za 12,3 miliardy USD (260,3 miliardy Kč) poskytovatele softwaru

V Rusku bude povinné předinstalovávat na telefony komunikační aplikaci MAX

ČTK
22. 8. 2025

Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné

Kryptoměny a jejich ekonomika

Stanjura: Stát by měl vrátit peníze lidem, co koupili bitcoiny od MSp

ČTK
21. 8. 2025

Stát by měl lidem, kteří si koupili bitcoiny od ministerstva spravedlnosti, vrátit peníze a

Návštěvnost webů z Googlu po nasazení AI souhrnů klesla o 20 až 40 %

ČTK
21. 8. 2025

Návštěvnost tuzemských webů klesla po nasazení AI odpovědí ve vyhledávání Google, takzvaných AI overviews,

Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n

Čína tlačí na firmy, aby nekupovaly čipy H20, píše FT

ČTK
21. 8. 2025

Čínští regulátoři se snaží přimět domácí technologické firmy, aby přestaly nakupovat pokročilé čipy H20

Google představil první chytré hodinky značky Pixel

Google představil novou řadu svých chytrých telefonů Pixel

ČTK
21. 8. 2025

Americký internetový gigant Google dnes představil novou řadu svých chytrých telefonů Pixel. Přístroje Pixel

Tiskové zprávy

Sophos: 4 tipy, jak v roce 2025 bezpečně poznat legitimní web

Společnost QNAP přidává do NAS podporu MCP a představuje MCP Assistant (beta)

Zvýšení výnosů přes trh sekundárního softwaru

HP zahajuje novou cashback akci pro vybrané tiskárny

Dell uvádí na český trh nové konferenční reproduktory s umělou inteligencí

Česká obchodní inspekce uskutečnila ve druhém čtvrtletí 125 kontrol internetových obchodů, porušení předpisů zjistila ve 106 kontrolách

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Buyer

Cílová skupina

Macrocell

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software práv Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.