Umělou inteligenci (AI) pravidelně využívají více než tři čtvrtiny českých a slovenských provozovatelů e-shopů. Nejčastěji jim pomáhá s marketingem, ale také odpovídat zákazníkům, spravovat objednávky nebo analyzovat data. Vyplývá to z průzkumu společnosti GoPay. Zapojilo se do něj 248 podnikatelů, kteří mají většinou menší tým maximálně pěti lidí. Tři pětiny z nich provozují klasický e-shop s fyzickým zbožím.
AI používá každý den 41 procent obchodníků, dalších 36 procent několikrát týdně. Zhruba 15 procent dotázaných uvedlo, že umělou inteligenci využijí párkrát do měsíce a přibližně sedm procent jen příležitostně. Nejčastěji používanými nástroji jsou ChatGPT, Gemini a další generátory textu, následují grafické nástroje jako Canva AI nebo Midjourney.
Téměř 45 procent dotázaných uvedlo, že jim AI šetří jednu až pět hodin týdně. Bezmála 14 procent podnikatelů uvádí ušetření šesti až deseti hodin týdně, a deset procent dokonce více než deset hodin týdně. „Pro malé e-shopaře, kteří pracují sami nebo s malým týmem, je AI zrychlovač. Pomáhá jim být efektivnější tam, kde si dříve museli vybrat: buď něco neudělat vůbec, nebo to odložit,“ uvedl Jan Vodička z GoPay.
Pokud se obchodníci umělé inteligenci vyhýbají, je to nejčastěji kvůli tomu, že nemají čas se s ní učit nebo jí nerozumí. Jiní zatím nevidí přímý přínos pro svůj obor, případně mají obavy z technických nebo etických komplikací.
Za slabiny AI označuje 49 procent dotázaných nedostatečnou důvěru v její výsledky, složitost napojení na systémy vidí jako problém 46 procent obchodníků a chybějící praktické ukázky, jak AI použít v jejich konkrétním oboru, jsou problémem pro 44 procent z nich. Někteří by uvítali lepší podporu češtiny, jiní si nejsou jisti právními dopady výstupů. Část dotázaných také přiznala, že by ocenili jednodušší ovládání a přístupnější cenovou politiku některých nástrojů.
Téměř polovina obchodníků očekává, že AI zrychlí a zpřesní práci, ale lidský faktor zůstane nenahraditelný. Pro čtvrtinu obchodníků je AI šancí zbavit se rutiny a věnovat se strategii. A pouze dvě procenta dotázaných považují AI za přeceňovanou bublinu.