Zavádění umělé inteligence (AI) na pracoviště výrazně zvyšuje produktivitu zaměstnanců i tržby firem. V odvětvích nejvíce vystavených AI rostou tržby na jednoho pracovníka třikrát rychleji než v těch, kde se AI používá méně. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti PwC založené na miliardě pracovních inzerátů a tisících finančních výkazů.
Podle zprávy PwC si zaměstnanci schopní využívat AI v roce 2024 vydělali o 56 procent více než pracovníci bez znalostí technologie. Ještě v roce 2023 byl přitom tento rozdíl jen 23 procent.
Od roku 2022, kdy se zvýšilo povědomí o možnostech AI, se v odvětvích nejvíce vystavených této technologii produktivita téměř zčtyřnásobila, zatímco v ostatních stagnovala nebo klesala.
AI mění nejen způsob práce, ale i požadavky na kompetence zaměstnanců. V profesích nejvíce vystavených AI se mění požadované dovednosti o 66 procent rychleji než v méně zasažených profesích, což je více než dvojnásobek oproti předchozímu roku.
Navzdory obavám z hromadného propouštění v důsledku automatizace pracovní místa v těchto profesích ale přibývají pomaleji než v méně zasažených odvětvích. V odvětvích, kde se AI prosazuje více, činí růst zaměstnanosti za posledních pět let 38 procent, zatímco méně exponovaných přibylo 65 procent pracovních míst.
Data zároveň ukazují, že automatizace často mění povahu práce. Její těžiště se přesouvá k řešení složitějších úkolů. AI tak nenahrazuje pracovní sílu, zaměstnanci jsou na těchto pozicích stále cennější a vytvářejí pro firmy vyšší přidanou hodnotu.
Rychlé změny kompetencí mohou znevýhodňovat především pracovníky středního věku a zaměstnance menších firem. Ve všech analyzovaných zemích včetně Česka zastávají ženy vyšší podíl pracovních míst ohrožených AI.
Podle studie se také v důsledku technologie AI postupně snižuje důležitost formálního vzdělání. Zaměstnavatelé místo diplomů více sledují skutečné dovednosti uchazečů, například kritické myšlení, schopnost adaptace na změnu pracovního prostředí nebo schopnost pracovat s technologiemi. Tím se podle PwC otevírají nové příležitosti i pro lidi bez vysokoškolského titulu.
K zájmu veřejnosti, médií a investorů o umělou inteligenci v posledních letech přispěly takzvané velké jazykové modely (LLM) ve formě chatbotů. Společnost OpenAI, jejímž předním investorem je softwarový gigant Microsoft, v listopadu 2022 veřejnosti zpřístupnila LLM ChatGPT, který si rychle získal popularitu.
Americký start-up Anthropic představil v roce 2023 jazykový model s prvky AI Claude. Do Evropy se dostal v květnu 2024. Podle společnosti se model Claude mění z prediktivního textového modelu v asistenta AI. Claude má zhruba 70 milionů aktivních uživatelů měsíčně. AI asistent Copilot od Microsoftu je součástí balíčku Microsoft 365 a v loňském roce vykázal rekordní růst.