• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Netradiční způsoby marketingu: Guerilla marketing

itbiz
27. 2. 2009
| Články
Kravatak

Guerilla, španělský výraz pro partyzánské války, je způsob boje, který probíhá rychlými a překvapivými akcemi malých záškodnických skupinek. Způsob marketingu, nazývaný guerilla, postupuje podobně: využívá netradičních kanálů, je provokativní, poměrně agresivní a často na hraně toho, co je pro reklamu povoleno (např. černý výlep). Obvykle ke své prezentaci využívá různých veřejných prostranství – nároží, zábradlí, chodníků, ale třeba i kukátek na vašich dveřích.

guerilla
Guerilla kampaň by měla být velmi nápaditá. Cedulka vypadá, jako by
za vašimi dveřmi čekal poslíček s pizzou.

Dobře promyšlený koncept guerilla marketingu může naplnit řadu kritérií pro virál – zajímavý, často kontroverzní nápad lidé mezi sebou šíří sami. Hlavní charakteristikou guerilla marketingu je ale překvapivost – něco, co nečekáte, co upoutá vaši pozornost, co vás v první chvíli možná ani nenapadne, že je vlastně reklama.

Ke guerilla marketingu obvykle nepotřebujete nijak velký rozpočet. Potřebujete k němu nápad, s nímž je ale schopen přijít každý trochu originálnější art director. Především k němu potřebujete odvahu, a tady vyvstává další analogie s partyzánstvím – odvaha k netradičním řešením bývá obvykle doménou menších inzerentů. Velcí se často bojí riskovat, naopak malí nemají co ztratit. V našem prostředí to ale tak úplně neplatí: i do guerilly u nás chodí spíše známější značky a větší společnosti. Vzpomeňme na Nuselský most, obalený Vodafonem do červené bublinkové fólie.

Obecně vzato právě Vodafone, snad jedna z nejznámějších firem u nás, je tím, kdo nás napadne při zvažování téměř všech podob guerilla marketingu. Jeho součástí totiž může být i útočení na konkurenty, a i s tím máme zkušenosti v podobě čivavích parohů na citylightech konkurenčních operátorů. Konkurenční boje se však v guerilla marketingu mohou projevovat mnohem ostřeji, než krotkými parůžky.

Poštovní spořitelna například stavěla před zavřené pobočky svých konkurentů poutače upozorňující, že na rozdíl od nich má ještě otevřeno. Na zrcátka aut se věšely letáky se zdůrazněním výhod modelů, pro něž byla konkurencí. V zahraničí se využívaly např. uměle zorganizované demonstrace (proti otevření obchodního domu IKEA v Polsku) nebo dokonce nápisy na ohradě před sídlem reklamní agentury, že lepší kampaně se klient dočká o několik domů dál, kam se právě přistěhoval její konkurent.

Do druhého „proudu“, tedy reklamy zajímavé, ale spíše milé než drsné, se řadí třeba právě kampaň na rozvoz pizzy na ilustračním obrázku, zajíčci z kampaně Sony Bravia „sedící“ na zábradlích nebo třeba samolepky zpodobňující šálek kávy při pohledu shora, které se nalepí na kanály. V chladném počasí z nich stoupající kouř připomíná kouř linoucí se z čerstvě připravené kávy.

Čím serióznější je klient, potažmo sektor, v němž působí, tím zajímavější obvykle bývají výsledky použití guerilly v kampani. Překvapivý krok podnikl před časem Microsoft. Ve snaze zacílit skupinu častých nelegálních stahovačů, tedy převážně mladých lidí s nadprůměrnými počítačovými znalostmi, zprovoznil stránky stahniavypal.cz, na něž bylo upozorňováno samolepkami v MHD. Stránky na první pohled nabízely nelegální stažení komerčního softwaru, po vybrání některého z produktů Microsoftu „ke stažení“ se však objevilo vysvětlení, že software jen tak zdarma stahovat nelze a jedná se o duševní vlastnictví. (Stránky jsou v době vzniku článku stále v provozu.)

Mezi půvaby guerilla marketingu patří jeho téměř neomezené možnosti. Bez velké nadsázky si stačí vybrat nějakou standardní součást světa kolem nás a vymyslet, co se s ní dá udělat. Obalit most igelitem, „prorazit“ míčem zeď – nebo přilepit na dveře bytů zvenčí cedulky, které při pohledu kukátkem vypadají, jako by za dveřmi stál poslíček s pizzou. Některé mohou obtěžovat, některé jen provokovat, některé se mohou dostat až do konfliktu se zákonem. Ale v případě dobrého nápadu a zdařilé realizace dovedou všechny zaujmout – a o to jde v marketingu a reklamě především.

Související příspěvky

Tiskové zprávy

ELLIOT: Vlajková iniciativa pro vývoj otevřených multimodálních základních modelů pro robustní umělou inteligenci v reálném světě

17. 6. 2025
Zprávičky

Německá policie vyřadila z provozu obří prodejnu drog na darknetu

17. 6. 2025
CzechDreamin 2025 přilákal administrátory, vývojáře i konzultanty Salesforce z celé Evropy
Články

CzechDreamin 2025 přilákal administrátory, vývojáře i konzultanty Salesforce z celé Evropy

17. 6. 2025
Tiskové zprávy

Novinky v Acronis Cyber Protect Cloud: přímé zálohování a archivace e-mailů v Microsoft 365

16. 6. 2025

Zprávičky

Německá policie vyřadila z provozu obří prodejnu drog na darknetu

ČTK
17. 6. 2025

Německá policie vyřadila z provozu velkou platformu na takzvaném darknetu, na které se prodávaly

Operátoři loni zvýšili investice o 3,5 miliardy na 23 miliard korun

ČTK
16. 6. 2025

Telekomunikační firmy investovaly v loňském roce celkem 23 miliard korun, což je o 3,5

AI snižuje důležitost formálního vzdělání, říká studie PwC

ČTK
15. 6. 2025

Zavádění umělé inteligence (AI) na pracoviště výrazně zvyšuje produktivitu zaměstnanců i tržby firem. V

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

ČTK
14. 6. 2025

Čínský internetový gigant Tencent Holdings zvažuje možnost nákupu jihokorejského vývojáře her Nexon. Tencent hledá

Nvidia a Perplexity AI plánují evropské modely AI, zapojí se také Slovensko

ČTK
13. 6. 2025

Americký výrobce vyspělých polovodičů Nvidia a a start-up Perplexity AI uzavřely partnerství pro vytvoření

OpenAI chce podle médií peníze od investorů ze Saúdské Arábie, Indie a emirátů

ČTK
13. 6. 2025

Americká společnosti OpenAI, která je průkopníkem v oblasti generativní umělé inteligence (AI), jednala se

Jeden z prvních počítačů Apple se v USA vydražil za více než 223 000 dolarů

Piráti podali oznámení na šéfa IT z MPSV Trpkoše, dle něj byly zakázky v pořádku

ČTK
12. 6. 2025

Piráti podali trestní oznámení na šéfa sekce IT ministerstva práce Karla Trpkoše kvůli zadávání

Policie zřejmě získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků

ČTK
12. 6. 2025

Policie pravděpodobně získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků. Umožnit to má

Tiskové zprávy

ELLIOT: Vlajková iniciativa pro vývoj otevřených multimodálních základních modelů pro robustní umělou inteligenci v reálném světě

Novinky v Acronis Cyber Protect Cloud: přímé zálohování a archivace e-mailů v Microsoft 365

Česko si drží v některých oblastech digitalizace vedoucí postavení, v těch dosud problematických se výrazně zlepšuje

O2 zavádí do své sítě samostatné 5G jádro (5G stand alone)

AI agenti místo „noreply“ v nové platformě Salesforce

AI vyžaduje kontext i ve veřejné správě

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Planning manager

Fluktuace

Curriculum vitae

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Týden na ITBiz: Velká počítačová centra by pomohla dohnat USA, ČR chce také jedno
  • Rychlý diagnostický test kolorektálního karcinomu
  • Vědomí je termín naprosto pustý. A umělá inteligence vtělená do kamene

RSS AbcLinuxu RSS

  • Telegram má vazby na lidi z Kremlu. Přepněte na WhatsApp nebo Signal, radí odborníci
  • Trump Mobile
  • KiCad a Wayland

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.