• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Reklamní formáty na Facebooku čekají dramatické změny

Karel Wolf
18. 1. 2010
| Články
facebook

Internet dnes prochází evolucí, kterou nastartovala sociální média. Do čtyř let bude větší část webu takzvaně „socializovaná“, či chcete-li úplně se rozmaž rozdíl mezi sociálními weby a zbytkem Internetu. To alespoň tvrdí Mark Cowan, který je odpovědný za růst Facebooku, na nově vznikajících trzích střední Evropy.

Facebook přináší větší zásah. (zdroj: Facebook, Inc.)

Mark pochopitelně jako každý správný obchodník hájí barvy produktu, který má za úkol prodávat. Pravda ovšem je, že alespoň vybraná sociální média (Facebook, Youtube) dnes získávají vliv, o jakém se leckterým klasickým jednosměrným komunikačním kanálům masového sdělení dlouho ani nesnilo.

Sociální sítě vítězí hned na několika frontách. Jednak nabírají obrovskou masu uživatelů, ale na rozdíl například od televize či rozhlasu si mezi jejich konzumenty udržují větší důvěryhodnost. Důvod , proč se tak děje , je celkem nasnadě: může zato právě ona obousměrná komunikace, nebo, chcete-li, funguje zde okamžitá zpětná vazba. Každé sdělení, publikované například na Facebooku, je podrobeno kritickému názoru desítek uživatelů, kteří se k němu mohou vyjádřit.

Připočtete-li k tomu nižší vstupní náklady v porovnání s komunikací v tradičních vysílacích (broadcast) mediích, je vám atraktivita pro firemní komunikaci okamžitě jasnější. Díky rychlé zpětné vazbě je možné síť vedle propagace značky či produktu využít také coby platformu pro dialog (ať již s dalšími hráči na trhu, či se zákazníky), nebo jako rychlou a levnou alternativu k drahým agenturním panelům, zadávaným za účelem výzkumu trhu. Jak v tomto ohledu funguje právě Facebook a co se zde má změnit?

Shrnutí základních fakt o Facebooku

Facebook není přes veškerou svou centralizaci v pravém slova smyslu jedním sociálním webem. Spíše jde o rozvětvený a otevřený společenský webový systém. Právě jeho otevřenost platformám třetích stran z něho učinila to, co je z něj dnes – tedy pravděpodobně největší společenskou sít svět. Facebook dnes disponuje přibližně 350 miliony aktivních uživatelů (přihlásí se alespoň jednou měsíčně), registruje 250 tisíc nových uživatelů denně a jeho rozhraní je plně přeloženo do šedesáti pěti jazyků.

Fan Ad (zdroj: Facebook, Inc.)

Jeho primární funkce, která se nemění, je tvorba sociálních sítí (udržování vztahů mezi známými, kolegy z firmy, ze školy, nebo jen sociální vrstvy či geografické lokace) a komunikace mezi uživateli. Další možnosti využití Facebooku (zábava, soci-demografický výzkum a marketing) se průběžně posouvají podle toho, jak se proměňuje samotný systém.

Zajímavosti z konference Facebook Now, aneb věděli jste, že?

Facebook porovnal čísla z Alexy a Google Trends a ukázal tak, že je jeho síť druhým největším portálem v Česku, denně z ČR vygeneruje 17 mil. PV.

Češi jsou na Facebooku nejaktivnějším národem. Světový trend navracení se na Facebook je 57%, ale v Česku je to 59% uživatelů.

Prodej facebookovské reklamy v ČR již protočil několik milionů dolarů.

Historie Facebooku

Facebook založil Mark Zuckerberg spolu se třemi svými spolubydlícími a spolužáky z Harvardovy univerzity. Jejich jména bývají médii často zcela nesmyslně opomíjena, ačkoli právě oni mají zásluhu o základní principy a hlavně celý backend této sítě. Jmenovali se Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz a Chris Hughes.

Ačkoli byl systém původně určen jen studentům Harvardovy univerzity, jeho popularita byla taková, že do konce roku 2004, ve kterém byl založen, se stal takřka oficiální sítí univerzitních studentů po celém světě. Přístup byl přitom omezen na uživatele s univerzitní e-mailovou adresou. Tehdy nesla sít z dnešního pohledu neprakticky dlouhý gramaticky správnější název „thefacebook.com“, který dodnes funguje jako redirect na stránku Facebooku.

Zlomovým datem se pro síť stal 27. únor 2006, kdy se začaly do systému připojovat některé větší komerční subjekty. To vedlo nevyhnutelně k tomu, aby se síť definitivně otevřela. Stalo se tak 11. srpna 2006. Od této doby se může připojit každý, kdo je starší 13 let.

Mezi zářím roku 2006 a stejným obdobím roku následujícího se Facebook přehoupl z 60. na 7. pozici mezi nejnavštěvovanějšími světovými Weby. Počátkem léta 2008 předběhl co do počtu uživatelů server MySpace a během loňských Vánoc, alespoň podle dat amerického HitWise.com dočasně přeskočil i samotný Google. Letos v lednu pak byla překročena hranice dvou milionů českých uživatelů.

 (zdroj: Komentovaná reklama, Facebook, Inc.)

Monetizace serveru včera, dnes a zítra

Již dlouhodobě se v souvislosti s Facebookem hovoří o velmi slabém monetizačním modelu. Síť, která živí stovky serverů a disponuje miliony aktivních uživatelů z problematicky monetizovatelných trhů (například země třetího světa), vydělávala dodnes prakticky pouze na úzkém pruhu malých bannerových reklam, jejichž jedinou přidanou hodnotou bylo, že
jsou přesně cíleny na základě preferencí uživatelů. Právě to by se mělo v nejbližší době dramaticky změnit, současné bannery by měly zaniknout již v březnu.

Jaké změny nás přesně čekají?

Zaprvé by měly dosavadní bannery uvolnit místo takzvané rozšířené (engagement) reklamě.
Engagement formáty více pracují s principy Webu 2.0, pokouší se tak například vyprovokovat uživatele k nějaké akci, která se následně virálně šíří prostřednictvím našich kontaktů („přátel“). Reklamy budou prodávány na zobrazení, přičemž průměrná cena by se měla pohybovat okolo 5 EUR za CP.

Novinkou bude také umístění reklamy. Ta se nyní nebude omezovat na pravý sloupec, který se mnozí uživatelé již naučili v rámci tzv. bannerové slepoty vytěsňovat, ale narazíme na něj také ve feedu událostí, či streamu vybraných příspěvků. Pojďme si nyní udělat její malý typologický přehled.

1. Polls – ankety

Hlasování je jednou ze základních aplikací Facebooku. Reklama ,s ním spojená , je postavená na tom, že se zpráva o účasti uživatele v hlasování objeví na jeho „zdi“ a ve feedu událostí jeho kontaktů z friendlistu.

Reklama v anketách (zdroj: Facebook, Inc.)

2. Fan – staňte se fanoušky

Další možností je reklama ve stylu Fan pages. Princip spočívá v tom, že pokud jsou přátelé uživatele fanoušky nějakého produktu, objeví se jejich seznam uvnitř reklamního sdělení.

3. RSVP

Obdobně funguje také pozvání na událost. Ti vaši přátele, kteří již svou účast potvrdili se opět objeví uvnitř reklamy. Každé potvrzení je veřejné, takže se může objevit v proudu událostí na homepage vašich přátel.

4. Facebook video a Facebook gift

Zajímavým případem rozšířené reklamy je také videoreklama, do té mají uživatelé možnost vkládat své komentáře, díky čemuž můžete snadno zjistit, co si o daném spotu vaši přátelé myslí. Posledním, specificky facebookovským typem rozšířené reklamy je reklamní sdělení ve formě dárku, jež si mezi sebou uživatelé vyměňují . Každé takovýto objekt bude nyní obsahovat textové pole, do něhož uživatelé budou moci vkládat komentáře, které se opět mohou zobrazovat na zdi.

Pokud máte pocit deja vu, nezoufejte, vše je v pořádku, Facebook opravdu nepřichází s ničím revolučním. Některé metody advertisingu, které se v původním více svobodomyslném akademickém prostředí neujaly, nasazuje dnes na druhý pokus a zbylé formáty jsou jen snahou monetizovat něco, co již na úrovni třetích stran opět na Facebooku dávno funguje. Uvidíme, s jakým úspěchem se tento trend setká tentokrát.

Pozn.: Tento článek byl inspirován prezentacemi Blake Chandlee a Marka Cowana z konference Facebook Now, kterou v Praze 14. ledna 2010 uspořádaly společnosti Facebook, Inc. a ARBOinteractive s. r. o.

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Zprávičky

Průzkum: Češi zatím spoléhají více na Google než na umělou inteligenci

10. 6. 2025
Zprávičky

Timothy Berners-Lee patří k „praotcům“ internetu

8. 6. 2025
Zprávičky

Severní Koreu postihl rozsáhlý výpadek internetu, zřejmě měl vnitřní příčiny

7. 6. 2025
Bitcoinová aféra otřásá Českem
Články

Bitcoinová aféra otřásá Českem

4. 6. 2025

Zprávičky

Operátoři loni zvýšili investice o 3,5 miliardy na 23 miliard korun

ČTK
16. 6. 2025

Telekomunikační firmy investovaly v loňském roce celkem 23 miliard korun, což je o 3,5

AI snižuje důležitost formálního vzdělání, říká studie PwC

ČTK
15. 6. 2025

Zavádění umělé inteligence (AI) na pracoviště výrazně zvyšuje produktivitu zaměstnanců i tržby firem. V

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

ČTK
14. 6. 2025

Čínský internetový gigant Tencent Holdings zvažuje možnost nákupu jihokorejského vývojáře her Nexon. Tencent hledá

Nvidia a Perplexity AI plánují evropské modely AI, zapojí se také Slovensko

ČTK
13. 6. 2025

Americký výrobce vyspělých polovodičů Nvidia a a start-up Perplexity AI uzavřely partnerství pro vytvoření

OpenAI chce podle médií peníze od investorů ze Saúdské Arábie, Indie a emirátů

ČTK
13. 6. 2025

Americká společnosti OpenAI, která je průkopníkem v oblasti generativní umělé inteligence (AI), jednala se

Jeden z prvních počítačů Apple se v USA vydražil za více než 223 000 dolarů

Piráti podali oznámení na šéfa IT z MPSV Trpkoše, dle něj byly zakázky v pořádku

ČTK
12. 6. 2025

Piráti podali trestní oznámení na šéfa sekce IT ministerstva práce Karla Trpkoše kvůli zadávání

Policie zřejmě získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků

ČTK
12. 6. 2025

Policie pravděpodobně získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků. Umožnit to má

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost Senát schválil

ČTK
12. 6. 2025

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o

Tiskové zprávy

Novinky v Acronis Cyber Protect Cloud: přímé zálohování a archivace e-mailů v Microsoft 365

Česko si drží v některých oblastech digitalizace vedoucí postavení, v těch dosud problematických se výrazně zlepšuje

O2 zavádí do své sítě samostatné 5G jádro (5G stand alone)

AI agenti místo „noreply“ v nové platformě Salesforce

AI vyžaduje kontext i ve veřejné správě

ZEBRA SYSTEMS vyhlásila nejlepší lokální partnery za rok 2024

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Instore promotion

ASCII

Anténní slučovač

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Rychlý diagnostický test kolorektálního karcinomu
  • Vědomí je termín naprosto pustý. A umělá inteligence vtělená do kamene
  • Vědci dokázali detekovat světlo procházející celou lidskou hlavou

RSS AbcLinuxu RSS

  • Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma (13. a 14. června 2025)
  • Kali Linux 2025.2
  • Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.