• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Google vyhrál evropský spor o svou reklamní službu, starosti však nekončí

itbiz
25. 3. 2010
| Články
Soud

Evropský soudní dvůr sídlící v Lucemburku rozhodl ve významném sporu týkajícím se reklamní služby AdWords americké společnosti Google. Společnost v rámci této služby prodává klíčová slova, která jsou zároveň registrovanými obchodními značkami, a to se nelíbilo některým francouzským výrobcům luxusního zboží, kteří ji zažalovali. Soud nyní rozhodl, že Google sice tímto prodejem nic neporušuje, zároveň však za jistých okolností může být za obsah reklamy odpovědný. To by v konečném výsledku mohlo vést až k tomu, že bude muset fungování své služby částečně pozměnit.

Soud

Společnost Google ochrannou značku firmy Louis Vuitton ani firem dalších neporušuje a může i nadále prodávat v rámci své reklamní služby AdWords klíčová slova, která jsou shodná právě s těmito značkami. Internetové společnosti nabízející reklamu však zároveň mohou za případná taková porušení v určitých případech nést zodpovědnost. Takto by se dalo shrnout rozhodnutí dlouholetého sporu Evropského soudního dvoru z úterý tohoto týdne. O co vlastně jde?

Francouzský výrobce luxusního zboží LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA podal v roce 2004 žalobu na společnost Google, protože údajně porušuje jeho obchodní známku tím, že prodává klíčová slova shodná s těmito známkami. Klíčová slova si tak snadno mohla koupit konkurence a využít je k vlastní prezentaci na úkor majitele nebo dokonce k nabízení padělaného zboží

Google v minulosti prodej takto chráněných slov neumožňoval. Před několika lety však přístup benevolentně změnil a dnes ho využívá ve 190 zemích, prakticky tedy ve všech, kromě několika evropských.

Právě na základě klíčových slov se totiž na internetovém vyhledávači zobrazuje kontextová reklama. Není přitom výjimkou, že si inzerenti kupují také klíčová slova shodná se značkami konkurence, aby díky tomu mohli odsunout její reklamní sdělení do pozadí. Google sponzorované odkazy nabízí v aukcích a inzerent, který nabídce větší částku, je na příslušném místě zobrazen, pokud uživatel klíčové slovo zadá do vyhledávače. Podle LVMH je to zneužitelné a Google za to podle žaloby měl nést odpovědnost.

Poskytovatel za reklamu zodpovědný není…

Google

Rozhodnutí Evropského soudního dvoru, na který se francouzský nejvyšší soud obrátil s žádostí o posouzení, však říká, že Google je pouze zprostředkovatelem reklamy a odpovědný za její obsah je inzerent. Pokud tedy vlastník značky chce vymáhat svá práva v případě porušení nebo jejího zneužití, bude muset žalovat přímo zadavatele reklamy.

Představitelé LVMH sice v prohlášení uvedli, že je rozhodnutí soudu potěšilo a dává inzerentům větší odpovědnost, podle právníků, kteří se specializují na oblast duševního vlastnictví, jde však v tomto směru spíše o krok zpět. Rozhodnutí soudu podle některých například vůbec nepokrývá problém již zmíněný padělatelů. „Pokud je obchodní známka součástí zobrazované reklamy a inzerent ji nevlastní, mělo by se na to pohlížet jako na porušení tohoto vlastnictví,“ říká Thomas Vinje z právní firmy Clifford Chance.

„Je to trochu zklamáním pro vlastníky, protože budou muset své značky bránit mnohem složitěji, než by to bylo v případě, kdy v celé věci nesl zodpovědnost pouze Google,“ uvedl pro agenturu Reuters John Mackenzie z advokátní firmy Pinsent Masons.

„Obchodní známky jsou pro společnosti a propagaci jejich výrobků nebo služeb klíčové, ale práva k nim nejsou absolutní,“ říká Harjinder S. Obhi, právní zástupce společnosti Google pro evropské spory. Podle něj je v zájmu uživatelů, aby nabídka klíčových slov byla co nejširší a zajistila tak relevantní a z pohledu informací hodnotnou reklamu.

…ale za jistých okolností být může

Rozhodnutí nejvyššího evropského soudu má však ještě jednu stránku, a tou jsou již zmíněné určité okolnosti, za kterých může poskytovatel inzerce nést v případě porušení vlastnictví značek odpovědnost. Stane se tak v okamžiku, kdy v samotné realizaci reklamního sdělení poskytovatel sehraje aktivní roli. O této skutečnosti budou rozhodovat soudy jednotlivých států. A vzhledem k tomu, že Google uchovává reklamní obsah na svých serverech, stává se v jistém smyslu a do jisté míry aktivním článkem v celém řetězci.

EU

Google spustil službu AdWords v roce 2000 a dnes je jedním z hlavních obchodních pilířů společnosti. Prodej reklamy totiž tvoří až 97 procent všech příjmů, které v loňském roce činily 23,7 miliard dolarů. Reklama je tedy pro Google doslova životně důležitá, a pokud by byl nucen svůj dosavadní reklamní model nějak výrazněji měnit, rozhodně by to pro něj nebylo jednoduché.

Změní Google podobu svých reklam?

„Výrok soudu může přimět Google k tomu, aby změnil způsob, jakým jsou sponzorované odkazy v programu AdWords prodávány a jak jsou na vyhledávací stránce zobrazovány,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Nicola Dagg, advokát londýnské kanceláře Allen & Overy LLP. Jednou z možností by podle něj mohl být zobrazení popisu nebo loga inzerenta u sponzorovaného odkazu, což by jednoznačně identifikovalo společnost, která za nabízeným zbožím skutečně stojí. Tiskový zástupce však takové spekulace odmítl komentovat.

Pravděpodobnější variantou, alespoň tedy v dohledné době, bude spíše aktivní kontrola reklamního obsahu ze strany Googlu. Hlavně tedy v případech, kdy budou vyhledávána slova shodná s registrovanými obchodními známkami. To na druhou stranu podle analytiků může pro Google představovat ohromnou zátěž, protože takových hledání je zhruba polovina. V každém případě se dá očekávat mnohem více žalob ohledně porušování duševního vlastnictví, které však nebudou směřovány na Google, ale v rámci jednotlivých konkurentů.

Hodnota akci Googlu v průběhu středečního obchodování poklesla o 1,5 procenta na 557,33 dolarů a drží se tak na úrovni pondělka, kdy společnost oznámila odchod z čínského trhu internetového vyhledávání. Jen za letošní rok zaznamenaly akcie Googlu pokles o více než 10 procent.

Přečtěte si také

Google rezolutně přesunul své vyhledávací služby do Hongkongu

ANALÝZA: Google v hledáčku Evropské komise.

Válka Google versus Microsoft: hlavní zbraně akvizice a žaloby

Rubriky: ByznysInternetPrávo

Související příspěvky

Zprávičky

Policie zřejmě získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků

12. 6. 2025
Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost Senát schválil

12. 6. 2025
Zprávičky

Studia Disney a Universal žalují firmu Midjourney kvůli autorským právům

11. 6. 2025
Nintendo Switch 2 se blíží. Co přinese a jak změní trh?
Zprávičky

Konzole Switch 2 se stala nejrychleji prodávaným herním zařízením Nintenda

11. 6. 2025

Zprávičky

Policie zřejmě získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků

ČTK
12. 6. 2025

Policie pravděpodobně získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků. Umožnit to má

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost Senát schválil

ČTK
12. 6. 2025

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o

ČR by si v AI měla najít silné stránky, potenciál je ve zdravotnictví

ČTK
12. 6. 2025

Česko by si v umělé inteligenci (AI) mělo najít silné stránky a těm se

Studia Disney a Universal žalují firmu Midjourney kvůli autorským právům

ČTK
11. 6. 2025

Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru

NÚKIB: Počet kybernetických incidentů v ČR byl v květnu nejnižší za poslední rok

ČTK
11. 6. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) evidoval v květnu v ČR nejnižší

Nintendo Switch 2 se blíží. Co přinese a jak změní trh?

Konzole Switch 2 se stala nejrychleji prodávaným herním zařízením Nintenda

ČTK
11. 6. 2025

Nová herní konzole Switch 2 se stala dosud nejrychleji prodávaným herním zařízením japonské společnosti

České firmy se na Akt o AI nestihnou do příštího roku připravit

ČTK
11. 6. 2025

České firmy se do příštího roku nestihnou připravit na požadavky evropského Aktu o umělé

Zmocněnec pro AI: Velká počítačová centra by pomohla dohnat USA, ČR chce také jedno

ČTK
11. 6. 2025

Obrovská počítačová centra, která chce postavit Evropská unie, by pomohla dohnat náskok Spojených států

Tiskové zprávy

AI vyžaduje kontext i ve veřejné správě

ZEBRA SYSTEMS vyhlásila nejlepší lokální partnery za rok 2024

Women in Tech snídaně: sdílení, které pomáhá ženám v technologiích růst

Méně papírování, rychlejší schvalování. Draslovka sjednocuje správu výdajů a služebních cest do jednoho systému

Panasonic Toughbook poskytuje řešení pro propojená vozidla pro AA

Synology představuje DiskStation DS425+

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Valuta

ROB

Marketing

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Operace reanimace obličeje jsou v ČR výjimečné
  • Co se děje v dětské hlavě? Humanoidní robot v postýlce pomáhá pochopit raný vývoj poznání
  • Nová data z projektu ALICE mohou přispět k vyřešení záhady kosmického záření

RSS AbcLinuxu RSS

  • Home Assistant 2025.6
  • Rocky Linux 10.0
  • Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.