• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Aktuálně o startupech: vyplatí se jít cestou invence nebo imitace?

Petr Švec
17. 6. 2010
| Články
Startup

Prakticky před každým podnikatelem stojí na začátku jeho podnikatelské kariéry velmi důležitá otázka: „kterým směrem se vydat.“ Na mysli teď nemáme ani tak to, na kterou disciplínu by se podnikatel měl zaměřit, jako spíš jak danou oblast uchopit. V zásadě existují dva hlavní přístupy, imitace a invence. Na jejich charakteristiku a hlavní výhody a nevýhody se zaměříme v dnešním díle seriálu Aktuálně o startupech.

V minulých dílech tohoto seriálu jsme se zabývali spíš praktickými otázkami spojenými se založením vlastního startupu, do budoucna perspektivními oblastmi, či případně přehledem toho nejdůležitějšího, co se ve světě startupů dnes děje. Tentokrát se vrátíme o několik kroků zpět, prakticky přímo na začátek, tedy do doby, kdy se o založení a budoucím směřování vlastního byznysu teprve rozhodujeme.

Imitace neznamená (pouze) kopírování

Jeden možný způsob, kterým lze vlastní byznys směřovat, se označit jako imitace. Tento přístup v zásadě znamená, že místo vývoje něčeho nového (a zcela převratného) se zaměříme napodobení služby, nebo produktu, který už existuje a je úspěšný. Hned na začátek si ale dovoluji předeslat jednu veledůležitou informaci – mluvíme o „napodobení,“ ne o „kopírování“ něčeho již existujícího, jinými slovy cizí produkt nebo služba by měl posloužit spíš jako inspirace, která bude doplněna vlastní originální myšlenkou, nebo nápadem. V realitě se samozřejmě setkáváme s projekty, které se svému vzoru podobají jako vejce vejci, tyto dokonalé kopie ale nemají žádnou větší šanci na úspěch.

Inovace

Vezměme si jako příklad nejrozšířenější sociální síť Facebook. V době, kdy se tento fenomén posledních let začal šířit po celém světě jako lavina, začaly vznikat jeho (většinou nevydařené) kopie typu Badoo, nebo hi5. V jejich případě se ovšem skutečně nejedná o nic jiného, než o doslovné kopírování stejného nápadu. Lepším případem inspirace by v případě Facebooku mohl být portál Classmates.com, nadnárodní obdoba tuzemského portálu Spolužáci.cz. Ten je sice postaven na podobné myšlence, ve finále ale nabízí něco jiného. I když konkrétně v případě Classmates.com můžeme, vzhledem k mnohem dřívějšímu datu vzniku, mluvit spíš o inspiraci pro Marka Zuckerberga a jeho Facebook.

Lepším případem imitace je oblast internetového vyhledávání. Jedním z těch, kdo se inspiroval úspěchem internetových vyhledávačů Altavista, Google a Yahoo!, byla služba Ask.com. Ta, na rozdíl od zmíněných vyhledávačů, nepoužívá výhradně systém klíčových slov, ale je schopna reagovat na přímo položenou otázku. Tedy položí-li uživatel otázku v podobě „Jak vysoká je Mt. Everest?“, dostane se mu na to konkrétní odpovědi. Tedy opět stejná myšlenka, ale trochu jinak uchopená a tím pádem i částečně inovativní. Konkrétně případ portálu Ask.com je, troufám si říct, tím směrem, jak by správný přístup z hlediska imitace měl vypadat.

Imitace je zajímavá ještě z jednoho důvodu. Je-li na trhu více podobně zaměřených služeb, můžeme očekávat, že mezi nimi bude probíhat silná konkurence a „boj“ o zákazníka. Jak říkají snad všechny klasické ekonomické publikace, „konkurence je motorem inovace.“ Jinými slovy právě nutnost „bojovat“ o každého uživatele nutí firmy neustále vylepšovat své služby a produkty. To může ve finále vést i k tomu, že služba založená na imitaci jiného projektu se nakonec stane populárnější, než její „vzor.“

Invence…lepší, ale?

Protipólem k službám a produktům založeným na imitaci je vývoj něčeho zcela nového, tedy přístup námi označený jako invence. Bezesporu se jedná o lepší přístup, který nestaví na modifikování něčeho již existujícího, ale přináší něco zcela nového. Z celospolečenského hlediska je tak invence rozhodně lepší, z hlediska podnikatele má ale několik zásadních problémů. Zatímco v případě imitace stačí „jen“ vybrat už fungující projekt, inspirovat se jím a vytvořit jen jeho lepší, či horší mutaci, vymyslet něco vlastního bývá nejen náročnější a delší, ale především také dražší a nejistější.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Hlavním problémem v případě invence je především zmíněná nejistota. I papírově skvělý a zajímavý projekt, který navíc má v době vzniku reálnou šanci zaujmout široké spektrum uživatelů, může nakonec skončit jako naprostý propadák. Preference uživatelů a zákazníků se v čase mění velmi rychle, a to obzvlášť v oblasti informačních technologií.

Proč tedy o invenci jako o směru vůbec uvažovat, když se na první pohled jeví jako ta komplikovanější a riskantnější varianta? Odpověď je velmi jednoduchá – přicházíte-li na trh jako první, máte jedinečnou šanci z něj „urvat“ co největší část, než se objeví konkurence. Jakákoliv kopie, respektive tedy projekt inspirovaný vaším nápadem, už nevstupuje na prázdný trh, ale na trh, který je už alespoň částečně rozdělen. Jinými slovy invence je zajímavější a v jistém slova smyslu i lepší proto, že dává větší naději na úspěch. Je ovšem náročnější na realizaci.

Imitace, nebo invence?

Podíváme-li se kolem sebe, zjistíme, že z hlediska (nejen) technologických startupů v naprosté většině převažují ty imitující. Není se ostatně moc čemu divit. Jak už bylo zmíněno, přijít s invenčním projektem je daleko náročnější, než se jen „inspirovat“ u něčeho již existujícího. Na druhou stranu nebýt invence, nebylo by vůbec kde se inspirovat.

Zjišťujeme tak, že mezi invencí a imitací je přímo úměrný vztah a každý úspěšný inovativní nápad dřív nebo později poslouží jako inspirace pro někoho jiného. Stojíme-li tak před rozhodnutím, jestli se vydat cestou invence, nebo imitace, musíme si být vědomi především vlastních schopností a zdrojů. Jak bylo zmíněno výše, dobrý nápad není sám o sobě zárukou úspěchu, na druhou stranu představuje lepší výchozí pozici pro úspěch. Oproti tomu imitace je v zásadě jednodušší, dovoluje poučit se z chyb jiných, ale šance na úspěch jsou dramaticky nižší. Každému bude ale vyhovovat víc něco jiného.

Rubriky: ByznysInternet

Související příspěvky

Zprávičky

Microsoft hodlá zrušit zhruba 3 % pracovních míst

14. 5. 2025
Články

Růst evropských výdajů na bezpečnost souvisí i s regulačními požadavky

14. 5. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Objem obchodů s kryptem v dubnu klesl o 400 milionů na 800 milionů Kč

13. 5. 2025
Zprávičky

Foxconn v Česku vyrobil za 25 let přes 100 milionů výrobků

12. 5. 2025

Zprávičky

Microsoft hodlá zrušit zhruba 3 % pracovních míst

ČTK
14. 5. 2025

Americký softwarový gigant Microsoft hodlá zrušit zhruba tři procenta pracovních míst. Informoval o tom

Policisté zadrželi 70 lidí kvůli podvodným investičním platformám z Ukrajiny

ČTK
13. 5. 2025

Ukrajinští a čeští policisté zadrželi na Ukrajině 70 lidí ze zločinecké skupiny, která podle

Při kybernetickém útoku unikly údaje zákazníků, uvedla firma Marks&Spencer

ČTK
13. 5. 2025

Při kybernetickém útoku na britský řetězec obchodů s módou Marks & Spencer byly odcizeny

Kryptoměny a jejich ekonomika

Objem obchodů s kryptem v dubnu klesl o 400 milionů na 800 milionů Kč

ČTK
13. 5. 2025

Objem obchodů s kryptoměnami v tuzemských směnárnách v dubnu proti předchozímu měsíci podle odhadů

ČTÚ: Stát počítá s pozemním TV vysíláním i po roce 2030

ČTK
13. 5. 2025

Stát počítá s šířením televizního vysílání v pásmu UHF prostřednictvím pozemních vysílačů i po

Turnovský výrobce elektroniky Crytur vybudoval za 400 mil. Kč nový čistý provoz

ČTK
12. 5. 2025

Ultračistý provoz za 400 milionů korun, který umožní zvýšit výrobu špičkových detektorů pro polovodičový

Asociace představila etický kodex pro využití AI v předvolebních kampaních

Pavel Houser
12. 5. 2025

Česká asociace umělé inteligence (ČAUI) dnes zveřejnila Etický kodex používání umělé inteligence v předvolební

Foxconn v Česku vyrobil za 25 let přes 100 milionů výrobků

ČTK
12. 5. 2025

Tchajwanská společnost Foxconn za čtvrt století působení v České republice vyrobila více než 100

Tiskové zprávy

WD_BLACK SN8100 NVMe SSD posunuje hranice

Acronis integruje do své platformy řešení Fortinet

ČTÚ: Strategie správy spektra schválena vládou

Lenovo představuje nové mobilní pracovní stanice ThinkPad a firemní notebooky navržené pro efektivní práci s umělou inteligencí

Partnerství společností Nutanix a Pure Storage přinese zákazníkům větší možnosti volby díky novému integrovanému řešení pro kritické pracovní úlohy

Speciální polep Ferrari pro Miami: technologie a design v podání HP

Zpráva dne

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Redakce
15. 4. 2025

Ať už máte PC se starším systémem Windows, nebo si stavíte PC podle vašich...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Kvě 27
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Splash Page

Help desk manager

ADSL

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Eviden dodá nový slovenský superpočítač Perun
  • Největší sbírka myších kmenů otevírá možnosti pro evoluční výzkum i biomedicínu
  • Vědci zkoumají alternativní způsoby pěstování sladovnického ječmene

RSS AbcLinuxu RSS

  • Branch Privilege Injection, bezpečnostní problém procesorů Intel
  • Vývoj Firefoxu přesunut z Mercurialu na Git (GitHub)
  • Bezpečnostní chyby v terminálovém multiplexoru GNU Screen

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.