• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Aktuálně o startupech: Zdarma, nebo platit? Nebo freemium?

Petr Švec
6. 5. 2010
| Články
Startup

Klíčovým aspektem každého produktu a každé služby je cena. Pokud bude firemní cenová politika nastavena příliš vysoko, nemusí se sebelepší produkt dočkat rozšíření. Stejně jako bude-li nastavena příliš nízko, nemusí příjmy pokrývat náklady na vývoj a distribuci produktu a ten tak pravděpodobně velmi rychle skončí. Najít optimální cenovou úroveň je obtížné a obvykle se jedná o běh na dlouhou trať. Jako velmi zajímavý a potencionálně slibný trend se pak v této oblasti ukazuje cenový model freemium, který kombinuje dva zdánlivé protipóly, tedy bezplatné a placené služby. Byl to právě model freemium, který v posledních letech stál u vzniku a rozvoje mnoha technologických firem z celého světa.

Problematika ceny se v zásadě dá zredukovat na dva extrémní modely. Na jedné straně tak můžeme mít služby a produkty, které jsou placené, a na druhé ty, které jsou poskytovány zdarma. Oba přístupy mají bezesporu něco do sebe a oba mohou vést k úspěchu. Pro ilustraci se podívejme na dvě z nejúspěšnějších technologických firem současnosti, Google a Microsoft. Zatímco Microsoft si od počátku za své produkty nechal od začátku dobře zaplatit, Googlu do své dnešní podoby vyrost díky bezplatnému poskytovanému nejrůznějších služeb. Google je ovšem trochu extrémním případem, neboť firma v podstatě zdarma poskytuje vše od internetového vyhledávání, přes analytické nástroje až po software, operační systémy a služby založené na cloudu. Jak je ovšem vidno, oba modely mohou vést k úspěchu.

Freemium

Jak bezplatné, tak i zpoplatněné služby mají bezesporu něco do sebe. Výhodou placených služeb je především to, že uživatel má legální argument, kterým může argumentovat při potížích s pořízeným produktem, nebo službou. Jinými slovy, placený model pro firmy představuje větší motivaci reagovat na podněty a připomínky uživatelů a produkt dále zlepšovat. To v případě bezplatných služeb v naprosté většině případů sice platí také, rozhodně to ale nemusí být pravidlem. Na druhou stranou jejich nespornou výhodou je právě jejich bezplatnost.

Každý z obou způsobů cenové politiky je navíc poplatný své době. Zatímco v letech, kdy Microsoft představil svůj první operační systém, byla představa bezplatných produktů a služeb mírně řečeno bizardní, v posledních letech jsou to právě bezplatné služby, které se rozmáhají v největší míře. Příkladem posledních let budiž úspěšné internetové portály Facebook, LinkedIn a Twitter, nebo internetové prohlížeče Chrome a Opera, či operační systém Android.

Patří budoucnost freemiu?

Zajímavým novým trendem cenové politiky je takzvaný model freemium. Freemium, složenina anglických slov „free“ (zdarma) a „premium“ (příplatkový), je v zásadě kombinace obou protichůdných přístupů, tedy poskytování služby současně v bezplatné i placené podobě. Jak je možné propojit tyto dva naprosto odlišné modely? Základem je služba, která je poskytována zcela zdarma, a která má potenciál oslovit nové uživatele. Základní bezplatná verze je i do budoucna zachována, souběžně s ní je ale následně představena prémiová verze, která obsahuje některá vylepšení, nové funkce, nebo více možností.

Služby založené na principu freemium mohou mít v zásadě dvě podoby. Tou první může být poskytování „odlehčené“ (tedy funkčně omezené) verze produktu s tím, že za další součásti si zákazník bude muset připlatit. Druhou možností je nabízet službu sice v plném rozsahu, ale s časovým omezením. Ať už se jedná o první, nebo druhý případ, smyslem modelu freemium je za minimální náklady nalákat co největší počet uživatelů a věřit, že se jim produkt zalíbí. Spokojení uživatelé pak budou více motivováni produkt používat i po skončení zkušební doby, a spíš si tedy připlatí za nadstandardní služby.

To, že se v případě freemium jedná o funkční model, dokazují případy desítek společností z celého světa. Ať už se jedná o sociální síť LinkedIn, nedávno spuštěné prémiové služby Twitteru, nebo nejrůznější možná placená vylepšení v oblíbených „sociálních“ hrách, jako je FarmVille, nebo MafiaWars společnosti Zynga.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Nejen freemium, ale i další

Kromě freemium samozřejmě existují desítky dalších způsobů, jak lze na provoz služby vydělat. Pravděpodobně nejlákavějším způsobem je službu „obohatit“ o reklamní bannery a tento prostor pak prodávat. Problémem je, že uživatelé jsou ke klasické bannerové reklamě stále neutrálnější, což vede k její menší efektivitě, a tím i nižší ceně. Navíc reklamními bannery nelze osadit každý produkt, protože její využití předpokládá, že sledovat, co se děje na monitoru. Například osazení streamu internetového rádia nějakým tím bannerem je sice dobré, ziskový ale takový záměr asi příliš nebude. Každopádně tak, či onak, reklama v některé ze svých mnoha forem, představuje velmi oblíbený a efektivní způsob financování.

Další možností, jak generovat příjem, je dobrovolné dárcovství. Jedná se o koncept poměrně málo rozšířený, a to předně proto, že je to zdroj značně nespolehlivý. Na druhou stranu i na pouhém dárcovství se dá vybudovat a dlouhodobě rozvíjet nejen produkt samotný, ale i celá firma. Živým důkazem toho je česká technologická společnost Alwil Software, tvůrce celosvětově populárního bezplatného antiviru avast!. Podle Eduarda Kučery, ředitele a spoluzakladatele firmy, na další vývoj produktu přispěje až 45% všech jeho uživatelů.

Cenová politika je jedním z nejdůležitějších aspektů podnikání a měl by jí být přikládán zvláště vysoký význam. Jak už bylo naznačeno v úvodu, její špatné nastavení může i velmi dobrý produkt velmi rychle „zrušit“ dříve, než se bude mít šanci rozvinout a prosadit. Finanční model freemium představuje velmi zajímavý nápad, díky kterému lze rychle a jednoduše získat velký počet uživatelů a zároveň na provozu služby i vydělávat. To, že se jedná o koncept, který má budoucnost, dokazuje i množství významných internetových portálů, které na něj v minulosti přešly.

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

České firmy AI rychle adoptují, ale zůstávají u základních funkcí
Články

České firmy AI rychle adoptují, ale zůstávají u základních funkcí

25. 10. 2025
SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink
Zprávičky

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

24. 10. 2025
Články

Mzdový vývoj v IT: nároky rostou, mzdy nikoli. Hlad po specialistech trvá, juniorských pozic ubývá

24. 10. 2025
Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n
Články

Nová čtyřprvková polovodičová slitina slibuje pokročilejší čipy

23. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

ČTK
24. 10. 2025

Italská skupina Leonardo, francouzská firma Thales a evropský výrobce Airbus se dohodly na spojení

Umělá inteligence ve 45 % odpovědí zkresluje zpravodajský obsah

ČTK
24. 10. 2025

Umělá inteligence (AI) v odpovědích na dotazy uživatelů ve 45 procentech případů zkresluje zpravodajský

Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů

Pavel Houser
24. 10. 2025

Útočník je ve stejném čase fyzicky u bankomatu nebo platebního terminálu. Specialisté společnosti ESET

Volkswagen nevyloučil omezení výroby kvůli nedostatku čipů

ČTK
23. 10. 2025

Automobilový koncern Volkswagen nevyloučil, že bude muset kvůli problémům s dodávkami čipů od nizozemské

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Kyberútok na automobilku JLR stál podle odhadů britskou ekonomiku 1,9 mld. liber

ČTK
23. 10. 2025

Srpnový kybernetický útok na britskou automobilku Jaguar Land Rover (JLR), kterou vlastní indická společnost

Možnost identifikovat zákazníky na dálku už i v Česku!

Jurečka: Za problémy eDokladů stály nedostatečné testování i kapacity

ČTK
23. 10. 2025

Vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) včera seznámil vládu s vyhodnocením problémů aplikace eDoklady při letošních

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Amazon: Podíl firem s umělou inteligencí letos v ČR stoupl na 29 %

ČTK
22. 10. 2025

Praha 22. října (ČTK) - Podíl tuzemských firem, které využívají umělou inteligenci (AI), se

Přední investor do infrastruktury odmítá investovat do datových center pro AI

ČTK
22. 10. 2025

Americká společnost I Squared Capital, která je předním investorem do infrastrukturních projektů, zatím nebude

Tiskové zprávy

Bezpečné postupy pro vyřazení softwaru a možnosti odkupu

NetApp a Red Hat urychlují modernizaci IT pomocí Red Hat OpenShift Virtualization

Méně dat, více automatizace. EG.D po modernizaci podnikového systému míří k využití AI

Canon ocenil výherce osmého ročníku soutěže Kopírka hledá kancelář

Workshop FEIM 2025 představí nové směry v elektronice pro průmysl 4.0 a medicínu 4.0

Zyxel Networks pomáhá organizacím s implementací směrnice NIS2 a zvyšuje jejich kybernetickou odolnost

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Kalendář

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

8PSK

Futures

IT Asset Management

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.