Aleš Jeník: IT je v neziskovkách často vnímáno jen jako nutné zlo

Karel Wolf , 30. červen 2011 12:07 0 komentářů
Aleš Jeník: IT je v neziskovkách často vnímáno jen jako nutné zlo

Jak se liší přístup neziskových organizací k IT technologiím oproti tradičnímu byznysu, co jim říkají pojmy jako ERP či CRM, ale také o tom, jak se přístup neziskovek k technologiím vyvíjí a jak se je naučily využívat, si budeme povídat s Alešem Jeníkem, CEO projektu CRM pro neziskovky.



aleš Jeník
Aleš Jeník

Jak se vůbec liší u neziskových organizací přístup k software oproti tradičnímu byznys světu, ať již co se týče potřeb, tak například kalkulování s náklady?

Standardně jsou volné prostředky pro jakýkoli software v neziskové organizaci velmi malé, resp. nulové. To znamená, že se jedná v neziskovém sektoru o značně podceněnou oblast. Běžná firma a nezisková organizace s podobným počtem zaměstnanců jsou v oblasti IT většinou zcela neporovnatelné v neprospěch neziskového sektoru. Mnohdy relativně složité procesy, které jsou v komerční sféře standardně pokryty nějakou aplikací, jsou v neziskové organizaci pokryty emailem a běžnými kancelářskými aplikacemi. Často jsou dokonce IT technologie vnímány v neziskové organizaci jako „nutné zlo“, nikoliv jako něco, co může pomoci.



Aleš Jeník působí jako CEO projektu CRM PRO NEZISKOVKY, který založil v roce 2010 a do kterého přišel se zkušenostmi ze společnosti Capgemini Czech Republic, kde se dosud specializuje na oblast CRM a Knowledge Management. Kromě projektu CRM PRO NEZISKOVKY spolupracuje s Nadací VIA na rozvoji DARUJME.CZ.



Jak jsou na tom české neziskové organizace s využíváním open source software?

Určité omezení ve využívání open source jsou schopnosti uživatelů. Nezisková organizace většinou nemá vlastní IT nebo pokročilé uživatele, a tak se málokterá do nasazení open source pouští. Navíc od startu programu TechSoup Česká Republika je zde možnost získat legální software - zejména kancelářské balíky a operační systém Microsoft - zcela zdarma, takže očekávám, že open source ještě více ustoupí do pozadí.

Využívají místní neziskové organizace také jiné původně byznysové softwarové nástroje (např. nějaký ERP)?

Velké neziskové organizace používají vlastní ERP, případně jej nějak suplují účetní programy, resp. jejich nadstavby či moduly. Výjimečně se jedná o CRM v pravém slova smyslu. Proto jsem také založil organizaci "CRM pro neziskovky", abych neziskovým organizacím umožnil získat nástroje, které jsou vlastně základem jejich práce s dárci.

Které oblasti CRM jsou pro neziskové organizace specifické?

Samozřejmě fundraising - práce s dárci a jejich dary. Zjednodušeně lze říci, že databáze dárců = CRM aplikace. CRM aplikace neziskové organizace pokrývá standardně hlavní fundraisingové procesy - např. kampaně - emailové i direct mailové, komunikace s dárci, správa jejich darů a poděkování, případně práce s granty a velkými dárci, se kterými se pracuje podobně jako s obchodními příležitostmi u komerčních CRM.

Jak by se dala charakterizovat standardní forma implementace CRM v neziskové organizaci?

K implementaci, resp. jejímu plánování, je důležité přistupovat z hlediska maturity procesů organizace - lze bohužel předpokládat, že jsou spíše nedostatečné - je tedy třeba udělat základní analýzu, ideálně pokrýt to nejdůležitější co nejdříve a potom rozšiřovat pokrytí v CRM na další procesy tak, aby i uživatelé věděli, co mohou očekávat a vyzkoušeli si vlastní práci s aplikací, která pro ně může způsobit zásadní zlom ve stylu práce.

Jak se liší implementace CRM v komerční a neziskové sféře?

Osobně mám zkušenosti s nasazením CRM ve větších podnicích, takže nemám úplně srovnání mezi SME a neziskovým sektorem, kde může být styčných bodů více. Určitě ale mohu říci, že hlavním rozdílem je nízká úroveň procesů v neziskových organizacích. Proto každou implementaci začínáme jejich analýzou, resp. kompletní redefinicí - což je součástí našich služeb. Nejsme jen implementátoři CRM software, ale dodáváme neziskovým organizacím i know-how týkající se procesů. Bez dobře nastavených a zafixovaných procesů není možné úspěšně nasadit CRM řešení, které je vlastně jen jejich elektronickou podporou.

Jak v praxi funguje kvalifikované dobrovolnictví CRM expertů v neziskových organizacích?

Bez kvalifikovaných dobrovolníků bychom nemohli dělat to, co děláme v rámci CRM pro neziskovky. Kdyby organizace měla uhradit skutečné náklady implementace, nikdy by si takový projekt nemohla dovolit, samozřejmě kromě těch největších. Implementace proto pokrýváme dobrovolníky - díky jejich zájmu a odhodlání můžeme nabídnout organizacím profesionály v oboru - mezi naše dlouhodobé spolupracovníky patří např. Jan Hromas, CRM expert z Raiffeisenbank. Hledáme lidi, kteří jsou odborníky - jak na oblast CRM procesů, tak i IT experty, kteří mají zkušenost s nasazením CRM a chtějí pomoci a přitom využít svou kvalifikaci. Tím se lišíme od „běžného dobrovolnictví“, kdy např. zaměstnanci velkých firem pomáhají manuální prací charitativním organizacím. My nabízíme alternativu a možnost, jak pomoci svými znalostmi a zkušenostmi.

Které řešení je pro potřeby neziskové organizace v současné době nejefektivnější?

Momentálně neziskovým organizacím nabízíme a pomáháme zejména s nasazením Microsoft Dynamics CRM v kombinaci s nástroji pro email marketing.

{seealso}
Proč je podle vás právě toto řešení zajímavou alternativou pro neziskové organizace?

Díky projektu TechSoup ČR je možné získat aplikaci Microsoft Dynamics CRM zdarma - pořizovací náklady jsou tedy minimální. Díky novým funkčnostem, které jsou k dispozici ve verzi 2011 a vylepšením speciálně pro neziskové organizace, můžeme nabídnout velmi silný nástroj a rychlou implementaci v řádu několika týdnů. Navíc je MS Dynamics CRM k dispozici v hostované verzi - buď přímo od Microsoftu, nebo od partnera, společnosti AutoCont.

Jaká je vaše osobní zkušenost s tímto řešením?

Zatím jsme pomohli několika organizacím, které jsou teď v různém stádiu implementace. Neprovádíme žádné rozsáhlé úpravy, snažíme se vše pokrýt konfigurací, dostupnými pluginy a out-of-the-box funkcionalitami, které jsou u tohoto řešení velmi bohaté.


Děkujeme za rozhovor.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Microsoft a GitHub

Pavel Houser , 13. červen 2018 13:30
Pavel Houser

Transakce v hodnotě 7,5 miliardy dolarů je dost velká i na poměry Microsoftu, takže se prodejem GitH...

Více







RSS 

Zprávičky

E-shopy českých řetězců: Lidl, Globus, DM drogerie

ČTK , 19. červen 2018 16:32

Loni stouply tržby českých e-shopů o 18 % na 115 miliard Kč. On-line nakupuje potraviny již 26 % Čec...

Více 0 komentářů

Virtuální realita přinese revoluci srovnatelnou s robotizací

Pavel Houser , 19. červen 2018 11:23

Firmy budou na změny související se zaváděním virtuální reality reagovat další centralizací procesů....

Více 0 komentářů

Digital Broadcasting rozšířila síť DVB-T2 na 85 % populace

ČTK , 19. červen 2018 08:00

Digital Broadcasting začal přechodovou síť budovat loni v červenci v Praze....

Více 0 komentářů

Kalendář

17. 06.

21. 06.
Cyber Week 2018
19. 06.

22. 06.
Automatica 2018
23. 06.

24. 06.
Maker Faire Prague 2018

Starší zprávičky

Manažeři France Télécom půjdou před soud kvůli sebevraždám

ČTK , 18. červen 2018 12:47

Vlna sebevražd ve France Télécom (dnes Orange) začala v roce 2008 a vyžádala si desítky životů. ...

Více 0 komentářů

Zranitelnosti chytrých aut pod lupou

Pavel Houser , 18. červen 2018 12:43

Nástroje podvodníků se zaměřují především na extendery, které poskytují přístup k uzavřeným funkcím ...

Více 0 komentářů

Foxconn otevře severoamerické ústředí ve Wisconsinu

ČTK , 18. červen 2018 00:00

Foxconn již loni oznámil, že ve Wisconsinu investuje 10 miliard dolarů do výstavby továrny na LCD....

Více 0 komentářů

Češi obměňují počítač za šest let, dvakrát déle než vyspělý svět

ČTK , 16. červen 2018 08:00

Výpočetní techniku si na leasing v tuzemsku pořizuje 23 % firem, ve vyspělých zemích jsou to až 3/4 ...

Více 3 komentářů