Android je druhý nejpoužívanější systém, překonal iPhone OS

Podle informací agentury NPD překonal v prvním čtvrtletí letošního roku OS Android konkurenční iPhone OS z hlediska prodejů nových telefonů.


Steve Jobs představuje první generaci telefonu iPhone.

Severoamerické trhy jsou v mnohém odlišné od zbytku světa, a to především kvůli odlišné skladbě a pořadí jednotlivých výrobců. Na špici prodejů se na tamních trzích drží kanadský výrobce Research In Motion, který prodává své modely BlackBerry. Primát si RIM udržel i v Q1, kdy jeho podíl na prodaných smartphonech stoupl na 36%. Na druhé pozici se umístil již zmíněný Google se svým OS Android s 28%, který na pomyslnou bronzovou pozici sesadil Apple se svým iPhone OS. Jeho podíl klesl na 21%. Zprávu je ale nutné brát s rezervou. Ano, podíl Applu se snížil, na druhou stranu ale výrobce tak vysoké části trhu dosáhl s jedním jediným telefonem (respektive jedním ve třech různých verzích), zatímco Android je v současnosti na území USA k dispozici ve 34 telefonech různých výrobců.

Pokles tržního podílu Applu má několik důvodů. Předně to je stále silnější konkurence, která na trhu smartphonů panuje, a která ceny stlačuje stále níž. Apple není firmou, která by konkurovala cenou, ale naopak se zákazníky snaží přilákat na líbivý design a kvalitní zpracování, za což si ale nechá zaplatit. Druhým důvodem je pravděpodobně ztráta prototypu nového iPhonu, který se dostal až k reportérům zpravodajského serveru Gizmodo. Vzhledem k tomu, že se má jednat o velmi inovativní zařízení, které by se na trhu mohlo objevit už v průběhu června, nebo července letošního roku, je pravděpodobné, že množství zákazníků odloží nákup nového telefonu právě na léto.

Trh smartphonů zažívá několik posledních let, i navzdory nedávné ekonomické krizi, kontinuální a velmi dynamický růst. To v minulosti vedlo (a stále i vede) mnohé výrobce k vývoji vlastních „chytrých telefonů,“ se kterými se snaží v této oblasti prosadit. Vlastní modely tak připravují výrobci, jako je Dell, nebo Lenovo. Nutno podotknout, že jen málokdy je vstup firmy, která se už významně realizuje v jiném odvětví, spojen s nějakým významnějším úspěchem. Jednou z mála výjimek byl v roce 2007 výrobce Apple, který tehdy představil první generaci svého mobilního telefonu iPhone. I přes silnou kritiku, časté výtky a objektivní nedostatky byla i třetí generace hitem a Apple dosud celosvětově prodal na 51 milionů kusů těchto zařízení.

Druhým významným hráčem, kterému se vstup do oblasti smartphonů podařil, je internetový gigant Google. I když, nutno podotknout, Google zvolil jinou taktiku, než Apple. Zatímco ten prodává hotové řešení, tedy telefon iPhone, Google se významnou měrou podílel na vývoji open source operačního systému Android, který nyní už více než rok zdarma poskytuje výrobcům mobilních telefonů. Apple naopak svůj iPhone OS nedá z ruky a používá jej výhradně v přehrávačích iPod, telefonech iPhone a nových tabletech iPad.

Přečtěte si také:

Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět
Apple: Příběh firmy, která chtěla změnit (počítačový) svět

Zdroj: Reuters

Exit mobile version