Apple prodal už 3 miliony iPadů

Společnost Apple oznámila, že ke dnešnímu dni prodala už více než 3 miliony kusů tabletu iPad. Stabilní rychlý růst prodejů je především důsledkem postupného uvádění na mezinárodní trhy.


Tablet iPad

Zpráva o dosažení 3 milionů prodaných iPadů přichází pouhých 21 dnů po dosažení další magické hranice, 2 milionů prodaných zařízení. Applu se tak daří silně překonávat očekávání analytiků. Podle jejich původních odhadů měla firma za celé Q2 prodat jen zhruba 1 milion iPadů, souhrn za celý rok se pak měl rovnat zhruba 3 milionům. „My jsme, stejně jako zbytek Wall Streetu, silně podcenily prodejní potenciál iPadu. Z velké části se tak stalo především proto, že iPad je prvním zástupcem zcela nového trhu tabletů, čímž pádem jsme si nemohli být jisti poptávkou po tomto zboží“, řekl pro agenturu Reuters Shaw Wu, analytik společnosti Kaufman Bros. Agentury dnes odhadují, že Apple do konce roku prodá zhruba 9,7 milionů iPadů.

Akcie Applu na dobrou zprávu zareagovaly posílením o 1,36% a opět se tak přiblížily svému nedávno dosaženému celkovému maximu. Akcie Applu rostou prakticky nepřetržitě od roku 2000, kdy se na trhu objevil multimediální přehrávač iPod. Jen v letošním roce ovšem akcie firmy přidaly zhruba 20% své hodnoty, i díky čemuž se Apple stal nejhodnotnějši technologickou firmou na světě.

Za stabilním velmi rychlým růstem stojí především dva faktory – mezinárodní trhy a stabilní dodávky. Apple se v rámci své obchodní politiky rozhodl iPad uvést počátkem dubna nejdřív v USA a následně koncem měsíce i na vybraných světových trzích. Neočekávaně vysoké prodeje, stejně jako problémy při výrobě a dodávkách zařízení, vedly k odsunutí původního termínu uvedení mimo USA až na 28. května. iPad se tehdy začal prodávat v devítce světových zemí, jako je Austrálie, Francie, Itálie, Japonsko, Kanada, Německo, Španělsko, Švýcarsko a Velká Británie.

Druhým, již naznačeným faktorem je zajištění plynulosti dodávek. Apple měl s pokrytím nad očekávání vysoké poptávky původně problémy. Ty vznikly kvůli tomu, že iPad využívá příliš mnoho dílů od různých výrobců. Pokud se jeden z nich zpozdí při výrobě a dodání své části, zpozdí se tak i celý proces. Applu se během posledních týdnů podařilo proces optimalizovat tak, že by nadále nemělo docházet k dalším zpožděním výroby a distribuce. Díky tomu lze předpokládat, že časový harmonogram dalších fází naplánované mezinárodní expanze nebude měněn. V průběhu července by se iPad měl dostat na zhruba desítku nových trhů, další rozšíření by pak mělo přijít na přelomu srpna a září. Konkrétní datum uvedení tabletu iPad do České republiky zatím nebylo oznámeno.

I přes pokračující expanzi ovšem růst prodejů iPadu začne pomalu stagnovat a následně také klesat. Důvodem je jak fakt, že iPad bude postupně uváděn na stále slabší trhy, tak i známky vznikající první konkurence. Jak jsme vás informovali včera, nejblíže vydání vlastního tabletu je finská společnost Nokia. Její zařízení by se na trhu mělo objevit do konce letošního roku.

Stabilní prodeje iPadu ovšem nejsou jedinou velkou zprávou Applu tohoto týdne – zítra firma plánuje zahájit prodej nové generace populárního mobilního telefonu iPhone. Ten, oproti předchozím generacím, přichází s několika zásadními vylepšeními. Předně se jedná o použití zcela nového operačního systému označovaného jako iOS 4, který, mimo jiné, konečně umožní funkce jako je multitasking. Telefon bude také nově vybaven kvalitnějším displejem s větším rozlišením, kapacitnější baterií a výkonnějším hardware. O hlavních novinkách nového telefonu iPhone jsme informovali v jednom z předešlých článků.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version