ANALÝZA: Apple představil dlouho očekávaný iPad, jeho úspěch je však nejistý

Apple

Analýza – Americká společnost Apple představila několik měsíců očekávaný a dosti diskutovaný počítačový tablet. Jmenuje se iPad a mnozí fanoušci ho již nyní pasují do role naprostého spotřebitelského trháku, tedy zejména po bok obou generací telefonu iPhone. Analytici však ve valné většině zůstávají ve svých předpovědích více při zemi. Značka Apple je sice pro řadu uživatelů love brandem, samotný iPad však budí spíše rozpaky, jakoby pocházel z jinačí doby.


Steve Jobs představuje nový iPad

Apple se v případě počítačového tablet iPad drží tradičního pojmenovávání s písmenkem „i“ na začátku. Ostatně bylo by docela překvapivé, pokud by se tohoto zvyku nedržel. Vždyť prakticky každý jejich produkt se stal na trhu fenoménem, který zlákal desítky milionů uživatelů. Hovoříme pochopitelně o hudebním přehrávači iPod, který byl poprvé uveden v roce 2001, a telefonu iPhone.

Ten spatřil světlo světa v září 2007 a prakticky okamžitě se na trhu chytrých telefonů stal naprostým trhákem. Jen za poslední čtvrtletí se ho prodalo téměř 9 milionů. Na Youtube a jiných sociálních médiích naleznete řadu žertů s tématikou „i“ produktů, mezi kterými nechybí ani fiktivní iRack.

„Třetí kategorie“ přenosných zařízení

V případě iPadu jde tedy o nejvýznamnější produkt od uvedení iPhonu a je tedy nepochybné, že do něj Apple vkládá velké naděje. Ve středu 27. ledna ho představil sám Steve Jobs, jako obvykle oblečen v černém roláku a riflích, s tím, že ho jako zařízení řadí někde mezi notebook a chytrý telefon.

„Pokud tady má vzniknout třetí kategorie zařízení, musí své úlohy a požadavky zvládat lépe než notebook či smartphone. Jinak nemá důvod existovat,“ řekl na předváděcí události v San Franciscu Steve Jobs, stále poněkud pohublý po prodělané transplantaci jater. Podle něj by také zařízení mělo zvládat vše od prohlížení internetu, hraní her, sledování videí až po čtení knih, novin a časopisů. „Amazoon učinil průkopnický krok tím, že uvedl své zařízení Kindle. My se nyní na jeho základech pokusíme jít ještě dál,“ poukázal Jobs na to, že by se iPad měl stát také revoluční e-čtečkou.

Nudná, ale nutná data

iPad je tenké dotykové zařízení, které váží 680 gramů, disponuje displejem s 9,7palcovou úhlopříčkou, WiFi a 3G konektivitou a zabudovanou pamětí o velikosti 16, 32 nebo 64 GB. Na jedno nabytí by měl vydržet až deset hodin. Zařízení bude nabízeno za 499 dolarů za verzi nejmenší pamětí, s větší pak za 599, respektive 699 dolarů. Za 3G technologie si pak zájemce připlatí 130 dolarů.

Právě relativně nízká cena je podle některých analytiků tím, co by mohlo hrát významnou roli. „Cenová politika je velmi agresivní a působí velmi pozitivně z pohledu masového rozšiřování,“ uvedl pro agenturu Reuters Brian Marshall, analytik společnosti Broadpoint Amtech. U společnosti Apple se totiž dalo čekat, že cenu nejnižšího modelu nastaví i o několik desítek, možná i stovek dolarů výše.

Potenciál iPadu jako čtečky je vrtkavý

Apple současně spustil také internetový obchod iBook, jehož prostřednictvím si budou moci zákazníci pořizovat knihy z řady významných vydavatelství. Právě tato skutečnost, spolu s nízkou cenou, naznačuje, že by se Apple rád angažoval právě v oblasti elektronických čteček. Oproti čtečky Kindle, kterou Amazoon představil v roce 2007, a pořídit ji lze od 259 dolarů, totiž iPad nabízí mnohem více funkcí, například možnost spouštět aplikace podobně jako na iPhonu. A právě aplikacá má má Apple v zásobě několik desítek tisíc.

Jeho vizi však analytici spíše nesdílejí. Než jako pokořitele společnosti Amazoon a jeho Kindlu vidí v iPadu spíše dalšího hráče na trhu, který sice literární zážitek posouvá dále, ale poněkud jinak, než by se očekávalo. „iPad není čtečka, ale zařízení, které je možné použít ke čtení knih,“ říká James Friedland, analytik ze společnosti Cowen & Co.

Čtení na svítící počítačové obrazovce totiž není to, co by uživatelé chtěli, protože velmi namáhá oči. Nehledě na značně limitovanou výdrž baterek, což je další triumf v rukávu e-inku. Kindle (resp. dnes již spíše Kindle 2) naproti tomu využívá technologii elektronického inkoustu, takže text je možné bez obtíží číst mnohem déle. Otázkou také zůstává, zda vůbec uživatelé chtějí nové multimediální funkce jako například video v textu. Vydavatelé tuto možnost nepochybně uvítají, protože si za své zboží budou moci účtovat vyšší cenu. Čtenáři však pravděpodobně sáhnout spíše po tradičním obsahu za cenu přijatelnou.


Kdo jsou největší konkurennti na poli e-ink čteček?

Vedle Amazonu patří mezi největší hráče zatím značně děravého trhu hlavně Iliad, Sony, Hanlin a Booken/CyBook. Samozřejmě existuje ještě řada malosériových experimentů, které se snaží prosadit díky přídavným funkcím, nebo nižší cenou. Na překážku jim jdou jak konstrukční nedostatky, tak nejistá podpora výrobcem v budoucnu.


Snadnou pozici ovšem Apple nebude mít ani na druhé straně barikády, tedy v oblasti klasických „tablet počítačů“. Tady totiž míří řada výrobců, od Microsoftu, který nedávno na veletrhu CES představil podobné zařízení běžící na systému Windows 7, až po Dell, který při stejné příležitosti uvedl dotykový počítač s 5palcovým displejem. Invaze dalších výrobců se dá očekávat.

Apple sám sobě konkurentem?

Analytici však poukazují na další zásadní problém, a to potřebu zákazníky přesvědčit, že zařízení jako iPad vůbec potřebují. „Jsem zvědavý, kdy Jobs řekne, že iPad je lepší než notebook. Nepředpokládám totiž, že by chtěl, aby si lidé přestali kupovat Macy,“ uvedl pro agenturu Reuters Stephen Baker, analytik společnosti NPD s tím, že by si právě notebooky Applu a mohly s iPadem výrazně konkurovat. Jiní zase poukazují na to, že iPad je jen opravdu velký iPod Touch, který nic revolučního nepřináší.

Apple zkrátka bude muset doufat, že podobně jako iPhone nevytlačil přehrávač iPod, tak iPad nebude považován za alternativu, ale za jedinečné zařízení. Přestože významnou roli sehraje také síla značky Apple, je v současné době velmi složité odhadovat, v jaké míře se nové zařízení na trhu prosadí.

Podle odhadů analytické společnosti IDC by Apple mohl v průběhu roku 2010 prodat až 4 miliony iPadů, z toho zhruba 2 miliony ve Spojených státech. Odhady společnosti Forrester Research jsou optimističtější, hovoří až o 6 milionech prodaných kusů. Do prodeje by se iPad měl dostat koncem března 2010.

Akcie společnosti Apple na uvedení zařízení iPad zareagovaly pozitivně. Hodnota stoupla o 1,94 dolarů na 207,88 dolarů a přiblížila se tak více než ročnímu maximu z počátku ledna, kdy činila 215,59 dolarů.

Další informace o zařízení Apple iPad naleznete například v oficiální tiskové zprávě.

Přečtěte si také

Apple oznámil rekordní příjmy, zisk vzrostl o 50 procent
Nokia versus Apple: Patentový spor se může táhnout i roky
Apple: Příběh firmy, která chtěla změnit (počítačový) svět

Exit mobile version