Apple je terčem kritiky kvůli sběru uživatelských informací

Německá vláda požaduje po společnosti Apple jasné vyjádření k tomu, jaká data firma od uživatelů sbírá a k jakým účelům je následně využívá.


Centrála společnosti Apple ve městě Cupertino ve státě Kalifornie

Apple je v posledních měsících synonymem pro úspěch. Ať už je tomu tak kvůli úspěšnému vstupu do oblasti tabletů s vlastním zařízením iPad, fenomenálnímu úspěchu nového iPhone 4, nebo raketově rostoucím akciím a získání titulu „nejhodnotnější technologická společnost na světě,“ je vcelku jedno. Applu se v roce 2010 skutečně velmi daří a zdá se, že její velký úspěch nemůže, alespoň v letošním roce, nic ohrozit.

Na druhou stranu oproti významným úspěchům, nebo možná právě kvůli nim, se firma v minulých měsících dopustila několika „přešlapů,“ které se jí pomalu vrací jako bumerang. Bezesporu největším problémem je nedávná úprava politiky pro vývoj aplikací, která za několik málo týdnů vedla k protestu Googlu a vyšetřování ze strany Federální obchodní komise, americké obdoby tuzemského Antimonopolního úřadu. Důvodem jejich stížností a vyšetřování je podmínka, na základě které mohou vývojáři zpřístupnit získaná data o uživatelích pouze „nezávislým výzkumným a reklamním agenturám.“ Tento krok tak zvýhodňuje vlastní reklamní službu iAd, kterou Apple spustí už 1. července, a to především na úkor Googlu, který vzhledem k tomu nebude schopen poskytnout efektivní mobilní reklamní služby na platformě iOS 4.

Proti stejné politice před několika dny vystoupila také německá ministryně spravedlnosti Sabine Leutheusser-Schnarrenberger. Té ovšem nevadí, komu mohou aplikace svá data poskytovat, jako spíš fakt, že Apple vůbec nějaká data o svých uživatelích sbírá a využívá, či poskytuje třetím stranám. „Majitelé telefonů iPhone, tabletů iPad a dalších GPS zařízení musí být informováni, jakým způsobem jsou data o nich sbírána a jak je s nimi dále nakládáno,“ uvedla Leutheusser-Schnarrenberger v rozhovoru pro německý časopis Der Spiegel a dodala: „Očekáváme, že Apple umožní našim vyšetřovatelům vstup do svých databází a konečně otevřeně oznámí, jak s daty nakládá a jak dlouho je archivuje.“

Informace o uživatelích, jako je historie vyhledávání, místa, která často navštěvují, nebo hudba, kterou poslouchají, jsou vítaným zdrojem pro co nejpřesnější zacílení reklamních kampaní. I proto se Google proti změně pravidel Applu tak ostře ohradil. Pokud by k těmto klíčovým datům neměl přístup, nemohl by na platformě iOS 4 nabízet reklamní služby upravené vždy podle preferencí konkrétního uživatele. Právě po tomto způsobu reklamy je přitom dnes vysoká poptávka.

Sběr nejrůznějších dat o uživatelích není ničím výjimečným a provádí je velké množství společností v čele s internetovým gigantem Google. Ten se kvůli této problematice také několikrát stal objektem intenzivního vyšetřování. Firma i přes prvotní odpor nakonec vždy souhlasila s úpravou pravidel, či požadovaná data poskytla vyšetřovatelům.

Jak se k požadavku německé ministryně spravedlnosti postaví Apple, se ovšem můžeme jen dohadovat. Kompromisy a dohody nejsou tím, čím by firma v minulosti zrovna proslula, na rozdíl od silně specifického přístupu, který si často dokázala prosadit na úkor ostatních okolností. Pokud výrobce neuposlechne výzvy německé vlády, může za to být sankcionován formou pokuty, případně jiných reparací. Daleko větším problémem ovšem může být ztráta důvěry uživatelů, kteří se bez dostatečného vysvětlení ohledně nakládání s jejich daty mohou rozhodnout pro koupi zařízení jiného výrobce.

Zdroj: The Register

Exit mobile version