Apple varuje před poklesem marže a zisku

Hlavním důvodem snížení prodejní marže na oblíbených produktech společnosti Apple je meziroční nárůst zaměstnanců firmy o neuvěřitelných 35%.


Applu klesají marže

Známý americký výrobce Apple varoval trhy a investory před očekávaným poklesem marže, který by měl přijít už v průběhu nynějšího čtvrtého čtvrtletí finančního roku 2010. Průměrná hodnota obchodní marže, tedy čistého zisku firmy z každého prodaného produktu, by za celý finanční rok 2010 měla dosáhnout zhruba 39,4%, což představuje mírný pokles oproti loňskému rekordnímu výsledku 40,1%. Horší zprávou ovšem je, že za samotné Q4 2010 by marže měla klesnout na 36% a v průběhu finančního roku 2011 by se pak měla ještě dále snižovat. Akcie Applu na pesimistické zprávy zareagovaly velmi mírným poklesem o 0,07% a uzavřely s cenou 307,83 dolarů (zhruba 5 417 Kč) za kus.

Důvody pro pokles obchodní marže jsou v případě Applu v zásadě dva. Prvním z nich je neobvykle rozsáhlé navýšení počtu zaměstnanců firmy, jejichž počet stoupl z 34 300 ke konci září 2009 na 46 600 ve stejném období letošního roku. To představuje nárůst o celých 35%, což je meziroční rozdíl, který u podobně velkých společností naprosto výjimečný. Nově přijatých zhruba 12 300 zaměstnanců připadá především do rychle expandující maloobchodní divizi Apple a souvisí tak s plány výrobce na provoz vlastních značkových kamenných obchodů. Těch Apple dnes provozuje 317, během příštího roku by se jejich počet měl zvýšit o dalších 40 až 50 přičemž zhruba polovina nových obchodů bude otevřena mimo USA.

Druhým důvodem je rozšiřující se produktové portfolio značky, jehož další rozšiřování přináší i nové náklady převážně administrativního charakteru. Sám Apple v této souvislosti přiznává, že například v dubnu letošního roku uvedený tablet iPad přinesl nové administrativní náklady, které zatím jeho prodeje nepokrývají. Vzhledem k tomu, že Apple v průběhu příštího roku pravděpodobně představí další modely oblíbeného telefonu iPhone, a spekuluje se také o několika dalších verzích tabletu iPad, lze očekávat, že administrativní a marketingové náklady vzrostou, což se samozřejmě promítne i na průměrné výši marže.

Z oznámeného poklesu marže tak lze vyvodit, že Apple do budoucích čtvrtletí počítá s nižším ziskem, než jaký firma realizovala až dosud. Přestože drobný pokles nebo menší než trhy očekávaný zisk není v zásadě ničím dramatickým a nesvědčí o finanční situaci firmy, může tato situace zapůsobit proti dalšími růstu akcií firmy, nebo dokonce jejich dnes vysokou cenu částečně snížit.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version