• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

David Bauckmann: Firmy dnes netuší, jak změřit efektivitu investic do online reklamy

Karel Wolf
13. 6. 2012
| Články

O nešvarech SEO agentur a dětských nemocech internetového mediálního trhu jsme si povídali s technickým ředitelem největší SEO agentury na českém a slovenském Internetu. Čemu se při výběru konzultačních služeb v oblasti optimalizace webu vyhnout, proč se přes veškeré benefity Internetu jako média investují peníze spíše do tradičního tisku a jaká je efektivita facebookovské reklamy, se možná dozvíte v následujícím rozhovoru.
Na trhu v ČR je dnes naprosto nepřehledná změť různých SEO/SEM expertů i agentur, ačkoli používají podobná zaklínadla, samotná kvalita práce dost kolísá. Podle čeho si vůbec podle vašeho názoru jakožto drobný podnikatel či malá firma s omezeným rozpočtem mám vybírat, pokud nechci jen vyhodit peníze?

David Bauckmann je technickým ředitelem společnosti Effectix, s.r.o., před tím, než firmu společně s Lukášem Křížem založil, pracoval jako vedoucí SEO expert portálu Centrum.cz (dnes Centrum Holdings).

David Bauckmann je technickým ředitelem společnosti Effectix, s.r.o., před tím, než firmu společně s Lukášem Křížem založil, pracoval jako vedoucí SEO expert portálu Centrum.cz (dnes Centrum Holdings).

Řiďte se podobnými pravidly jako při výběru dodavatele jakékoli jiné služby. Zvažte dodavatelovu historii, reference, přístup při jednání. V segmentu internetové propagace podniká opravdu mraky firem a firmiček. Je to dáno tím, že základy tohoto oboru není těžké zvládnout, na druhou stranu laik nemá šanci zhodnotit, zda konkrétní dodavatel umí jen ty jednoduché základy nebo svůj obor skutečně zvládá na vyšší úrovni. U profesionála získáte službu, která nebude nejlevnější, ale její efektivita (výsledky) by měla být podstatně lepší než u amatéra a tím pádem ve finále v přepočtu na jednotku efektu levnější. Je to podobné jako když si kupujete kvalitní ekologické auto, je sice dražší než levnější benzínové auto, ale během několika měsíců poznáte rozdíl v ceně za ujetý kilometr.

Pokud jako SMB firma zvažuju do jaké reklamy investovat, kde je podle vás nejvyšší šance, že uspěju?

Musíte mi o vaší SMB firmě říci mnohem více informací. V jakém segmentu podnikáte? Máte malý osobní web coby drobný podnikatel, například truhlář v Liberci? Pak vám zřejmě bude stačit šikovně nastavená, regionálně cílená PPC kampaň v AdWords a Sklik a spolu s tím mějte na webu výrazně uvedený telefonní kontakt či poptávkový formulář. Veškeré poptávky si zaznamenávejte a nejlépe měřte pomocí Google Analytics. Rádi vám s tím pomůžeme.

Pokud ale například vlastníte eshop s nábytkem, je situace diametrálně odlišná. Jaké typy nábytku nabízíte? Jaká je jejich přidaná hodnota a na jakých máte nejvyšší marži? Jaké jsou možnosti platby či dopravy? Znáte alespoň přibližně konkurenci? Jaké máte ceny a průměrnou hodnotu nákupu? A tak dále. Podobných otázek bych na Vás měl ještě spoustu. Až s odpověďmi bych vám dokázal správně a kvalifikovaně poradit kam zainvestovat.

Řada marketérů a majitelů firem si k online reklamě hledá přístup, řeší, zda se jim investice do internetu vůbec vyplatí. Jak by na to, podle vás, měli jít?

Určitě přes ekonomická data. Porovnejte náklady s výnosy. Náročné je ovšem ty výnosy měřit. Internet toto ale umí mnohem lépe než třeba tisková reklama. U reklamy v novinách přesně nezjistíte, kolik lidí ji vidělo nebo na ni přímo reagovalo. U internetové reklamy jsou toto lehce měřitelná data.

Když se podívám na současný mediasplit, kde dramaticky klesají ceny za některé výprodejové formáty (rozhlas, tisk, outdoor), proč bych měl vlastně investovat zrovna do internetu, který již přestal být tím nejlevnějším?

Ne vždy je internet nejlevnější, ale zpravidla je nejefektivnější. Otázka je zda si dokážete tuto efektivitu spočítat. To není vždy jednoduché, proto drtivá většina inzerentů „střílí naslepo“, podle toho jak se jim dané médium subjektivně líbí. U internetu je třeba bezpodmínečně mít nastaveny správně měřící nástroje pro zpětné vyhodnocení účinnosti internetové reklamy. Tím myslím především správné nastavení Google Analytics včetně konverzních cílů či, v případě internetového obchodu, modulu e-commerce. Musíte jasně definovat, co je cílem každé kampaně, např. objednávka produktu v akci, odeslání poptávky, registrace nového uživatele atd. Tyto cíle pak vyhodnocovat a správně interpretovat, číst reporty, jež vám ukáže Google Analytics. A i když je to s podivem, stále se dost často zapomíná na tzv. označkování neboli otagování internetových reklamních kampaní. Pokud své bannery, reklamy v rámci PPC či Facebooku neoznačkujete tzv. UTM parametry, je poté takřka nemožné ji v Google Analytics správně vyhodnotit.

Kdy má podle vás online reklama možnost lepšího zacílení nebo efektu, než třeba televizní? Jaké musí být splněny podmínky, aby to fungovalo?

Na Internetu je obecně možnost zacílení mnohem jednodušší i při malých rozpočtech. Televizní reklamu lze dobře cílit také, ale musíte mít podstatně větší rozpočet. Jinak jde v drtivé většině o stejná pravidla hledání cílové skupiny při zadávání reklamy. U online je nesporná výhoda okamžité interakce, která se pak dá zaznamenat. Změříte přesně, která reklama byla zajímavá, jak působila na různé cílové skupiny v určité hodiny a mnoho dalších ukazatelů. Toto měření u televize není zdaleka tak přesné, tudíž i pro budoucí kampaně chybí určité výsledky zpětné vazby minulých kampaní.

Proč se přes veškeré benefity a rostoucí obecenstvo Internetu přesto poměrově stále mnohem více peněz investuje do klasických printových médií, viz např. každoroční reporty SPIR?

Jedním z argumentů je například tradice – prostě inzerenti jsou zvyklí někde inzerovat a neradi své návyky mění. Druhým argumentem je prestiž. Mít reklamu v tištěném čísle časopisu je něco co s čím se mohu fyzicky pochlubit, mohu si časopis nechat na stole jen pro ten pocit. U internetové reklamy tohle zpravidla neuděláte.

Pokud tedy investujeme do online reklamy, jak se můžu vlastně objektivně dozvědět, že mi přinesla ty které konkrétní návštěvy, poptávky či zákazníky?

Měli byste využívat některé pokročilé nástroje internetových statistik jako například Google Analytics nebo jeho manažerskou nástavbu Effectix Analyzer. V něm si můžete například měřit, kolik lidí vám vyplní poptávkový formulář a také z jaké reklamy k vám tito lidé přišli. V Google Analytics stačí zvolit tabulku „Veškerá návštěvnosti“ a pak „Data elektronického obchodu“. Sledované období se zadává ručně. Na začátku je nutné měření obratu nastavit, detailní návod lze najít na této adrese.
Kromě návštěvnosti byste měli měřit i „konverze“, tedy to zda lidé dělají na webu to, co chcete – například vyplňují poptávkový formulář. Pokud nebudete měřit konverze, pak je to stejné jako když budete mít dobrý pocit, že do vaší kavárny na frekventované ulici chodí lidé. Vás ale spíše než počet návštěvníků zajímá, kolik u vás utratí.

Pokud se firmy, např. tedy ty s eshopy, rozhodnou pro investici do online reklamy, co byste jim ve stručnosti poradil?

Největší nedostatek, který sleduji, je neschopnost pragmatického rozhodování na základě ekonomických dat. Internetová propagace vám dává množství dat, pokud s nimi neumíte pracovat, poraďte se s odborníkem a nechte si od něj ukázat jednoduchou tabulku, kde na jedné straně máte výdaje a na druhé příjmy.

Pomohlo by eshopům být na prvních místech ve vyhledávání? Tam se chce ostatně vidět každá firma.
Bojovat o první místa vyhledávání na konkrétní frázi je často zbytečné. Například eshopy by mělo zajímat, kolik lidí jim z vyhledávačů celkově přijde a kolik nakoupí. Konkrétní pozice na konkrétní slovo je druhořadá. Na druhou stranu pro firmy v úzce zaměřeném segmentu existuje jen omezený počet slov, které je zajímají, a tedy sledují pozice ve vyhledávačích. Vyhledávač však své algoritmy mění a udržet se neustále na stejné pozici je prakticky nemožné. Měli byste se ale snažit dělat kvalitní SEO, protože to vám dá největší pravděpodobnost dlouhodobě kvalitního výsledku.

A můžete hodnotit obecně z dat několika tisíc svých zákazníků, jakou efektivitu mívají investice do reklamy na Facebooku?

Efektivita investice do Facebooku je silně závislá na oboru – jsou obory, ve kterých tato reklama nemá skoro význam. A naopak jsou obory, pro něž je extrémně efektivní. Druhá velmi důležitá věc je, jak dobře umíte se svými potencionálními zákazníky na Facebooku zacházet. Prostě se musíte přizpůsobit tomuto typu komunikace. Je to stejné jako když budete chtít prodávat nějaký produkt pro teenagery na diskotékách. Pokud mezi ně nezapadnete chováním a vzhledem, pak neuspějete.

Děkuji za rozhovor.

Rubriky: InternetVývoj a HTML

Související příspěvky

Zprávičky

ČR si letos v žebříčku zemí podle digitálního prostředí polepšila na 24. místo

27. 11. 2025
Zprávičky

Europoslanci vyzvali k zákazu sociálních sítí pro osoby mladší 16 let (aktualizováno)

26. 11. 2025
Články

AWS uvádí AI pro vývojáře Kiro

26. 11. 2025
Nové varianty WormGPT pohání AI modely Grok a Mixtral
Články

Legitimní webové stránky lze zneužít k manipulaci webových prohlížečů v režimu AI

25. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

ČR si letos v žebříčku zemí podle digitálního prostředí polepšila na 24. místo

ČTK
27. 11. 2025

Česká republika si v celosvětovém hodnocení kvality digitálního prostředí letos polepšila o tři příčky

Counterpoint: Apple se letos vrátí do čela světového trhu s chytrými telefony

ČTK
27. 11. 2025

Americká technologická společnost Apple se v letošním roce poprvé za více než deset let

Průzkum Acronis: téměř 50 % českých organizací si nemůže dovolit ztratit data za více než 4 hodiny

Pavel Houser
27. 11. 2025

17 % respondentů vyžaduje od systémů obnovy po havárii, aby garantovaly zálohu starou maximálně

Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti

Sněmovna schválila roční odklad využívání e-Legislativy pro novely zákonů

ČTK
27. 11. 2025

Povinné využívání systému e-Legislativa pro vytváření a projednávání novel zákonů a zákonných opatření Senátu

Europoslanci vyzvali k zákazu sociálních sítí pro osoby mladší 16 let (aktualizováno)

ČTK
26. 11. 2025

Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu

Americký výrobce počítačů HP se chystá do roku 2028 propustit až 6 000 lidí

ČTK
26. 11. 2025

Americký výrobce osobních počítačů HP se kvůli zefektivnění provozu a zavádění umělé inteligence (AI)

Huawei AI ilustracni

Meta jedná o investici miliard dolarů do čipů Googlu

ČTK
26. 11. 2025

Americká společnost Meta Platforms, která vlastní mimo jiné sociální síť Facebook, jedná s Googlem

ČTÚ začne zřejmě od poloviny příštího roku dohlížet na používání AI v Česku

ČTK
26. 11. 2025

Český telekomunikační úřad bude pravděpodobně od poloviny příštího roku dohlížet na používání umělé inteligence

Tiskové zprávy

Zyxel Networks představuje první průmyslový WiFi 7 přístupový bod pro rychlejší přechod na průmysl 4.0

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Když cloud nestačí: proč se firmám vyplatí trvalé licence Microsoft

Inovované tablety Dell Pro Rugged 10 a 12 nabízí vyšší výkon a delší provoz na baterii

Den otevřených dveří na FEL se blíží

Optici pomáhají vytvořit stavební kámen evropského kvantového internetu

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Tax adviser

Futures

Modulatura

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.