Čeká nás v roce 2010 souboj Googlu s Applem?

Informace ohledně očekávaného smartphonu z dílen Googlu plní titulní strany všech IT serverů a periodik. Velmi často se rozebíralo datum uvedení, nebo hardwarová konfigurace, ovšem otázka jak přístup Googlu ovlivní trh se smartphony zůstala nezodpovězena. Uvedení vlastního telefonu může vést až k otevřenému sporům s konkurenčním Applem. Mezi oběma společnostmi přitom až dosud vždy panoval mír.


Tak by měl vypadat očekávaný smartphone Nexus One.
Zdroj: TechCrunch

Problematický Chrome

Společnosti Google a Apple si v současnosti konkurují jen minimálně. Na internet orientovaný Google nemá ani moc prostoru, jak ovlivnit výrobce spotřební elektroniky a softwaru Apple. Tedy spíš by se slušelo říci, že neměl. Za první krok Googlu ke konkurování Applu se dá označit představení vlastního internetového prohlížeče Google Chrome. Před několika týdny Google Chrome dokonce v počtu uživatelů překonal prohlížeč Safari od Applu. Protože podíl obou prohlížečů se pohybuje jen v řádu jednotek procent a navíc se nejedná o hlavní byznys ani jedné ze společností, nedá se tak mluvit o přímé konkurenci.

Spor se v budoucnu může rozhořet také v oblasti operačních systémů, kam Google hodlá v roce 2010 vstoupit s Chrome OS. Ten by podle dostupných informací měl být určen pouze pro netbooky a to navíc jen pro vybrané modely. I přesto, že se Apple, podle slov Steva Jobse, nehodlá netbookům věnovat, Chrome OS může i přesto do budoucna představovat nepříjemnou konkurenci pro Mac OS.

Jak internetové prohlížeče, tak i operační systémy ale v současnosti představují pouze zanedbatelnou možnost střetu obou firem. Daleko výraznější a pravděpodobnější je souboj v oblasti chytrých mobilních telefonů. Od roku 2007 si v tomto segmentu vybudoval velmi silnou pozici právě Apple se svým telefonem iPhone. Google na tento trh vtrhne počátkem roku 2010 se zařízením Nexus One.

Až do letošního roku byl Google v segmentu mobilních telefonů přítomen pouze díky operačnímu systému Android. Ten je oficiálně vyvíjen organizací Open Handset Alliance, bez silného přispění Googlu by se ale nikdy nedostal do své dnešní podoby. Android, uvedený na trh koncem roku 2008 si k dnešním dnům po celém světě získal zhruba 7% podíl mezi smartphony. Na druhou stranu jen podíl samotného iPhonu dosahuje celosvětově zhruba 3%. Příchod Nexus One může ovšem jeho pracně vydobyté pozice podlomit.

Co přinese Nexus One

Možný úspěch Nexus One lze jen předvídat, do vínku ovšem dostává několik velkých konkurenčních výhod. Výrobcem zařízení má být tchajwanská společnost HTC, která na smartphonech postavila celé své produktové portfolio. Podle neoficiálních specifikací, které unikly na veřejnost, se navíc bude jednat o hardwarově poměrně dobře vybavené zařízení. Telefon by navíc měl být osazen dotykovým displejem, podobně jako právě iPhone. K silné hardwarové výbavě navíc připočtěme napojení na online služby Googlu, což představuje další významnou výhodu.

Velkým tahákem by navíc měla být cenová a licenční politika. Podle dostupných informací uvažuje Google o dvou modelech prodeje přístroje – část bude distribuovat spolu s tarifem vybraného operátora, podobně, jako tomu je i v případě iPhonu. Část produkce chce ale Google prodávat přes internet přímo koncovým uživatelům. Telefony by navíc měly fungovat v síti jakéhokoliv mobilního operátora. Google navíc opakovaně zdůraznil, že hodlá vydělávat na prodeji návazných služeb a ne na zařízení samotném. Jinými slovy Nexus One by měl zaujmout i velmi atraktivní cenovou politikou. Pro srovnání, cena Apple iPhonu se v ČR pohybuje od 10 tisíc Kč výš.

Nexus One má podle všeho všechny předpoklady k tomu, aby ohrozil pozici nejen iPhonu, ale prakticky jakéhokoliv jiného dotykového smartphonu, který je dnes na trhu. O telefonu samotném je toho ale v současnosti známo příliš málo na to, aby se dal vytvořit nějaký konečný závěr. Na úterý 5. ledna 2010 ovšem Google svolal zvláštní tiskovou konferenci zaměřenou na segment mobilních zařízení. Všeobecně se očekává, že právě tam bude oficiálně představen Nexus One včetně všech svých parametrů.

Přečtěte si také:

Apple: Příběh firmy, která chtěla změnit (počítačový) svět
Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět

Exit mobile version