Studie: Světové ceny iPadů jsou příliš rozdílné

Nejlevnější je iPad na domácím trhu v USA, naopak nejdráže jej lze pořídit v Evropě, především ve Velké Británii. Evropanům se tak vyplatí i nákup v Asii.


Steve Jobs představuje nový iPad

Analytická společnost CommSec potvrdila to, co se už několik měsíců předpokládalo – co světový region to dramaticky jiná cena nového tabletu iPad společnosti Apple. Vzhledem k tomu, že ve všech regionech Apple uvedl na trh technologicky zcela identické modely, cenové rozdíly mohou být teoreticky způsobeny náklady na dopravu, místními daněmi a odchylkami od předpokládaných měnových kurzů.

V případě Applu tato logická argumentace ale neplatí. Prakticky všechna zařízení tohoto výrobce jsou dnes kompletována v oblasti jižní a jihovýchodní Asie. Přesto jsou na těchto trzích k dostání za podstatně vyšší ceny. Pro srovnání, 16GB Wi-Fi verze tabletu iPad vyjde v USA na 499 dolarů (9 980 Kč), zatímco v Austrálii na 533 (10 660 Kč) a v Japonsku dokonce na 536 dolarů (10 720 Kč). V případě dražší 3G verze je cenový rozdíl ještě markantnější.

Evropské ceny iPadu ovšem Apple nasadil ještě výš. Například ve Francii, Německu a Švýcarsku lze základní Wi-Fi verzi iPadu dnes pořídit za cenu okolo 590 dolarů (11 800 Kč), ve Velké Británii se pak cena pohybuje až na hranici 620 dolarů (12 400 Kč). Jak podotkl Craig James ze společnosti CommSec, „Rozdíl cen iPadu v Evropě a v USA se pohybuje v rozmezí od 20 do 25%. Je ovšem otázkou, jestli za tak vysoký rozdíl může očekávaný pokles Eura a dalších evropských měn, nebo je důsledkem špatně nastavené cenové politiky.“

Na vině i tentokrát pravděpodobně bude především právě zmíněná cenová politika. Dolar jako měna sice posiluje, i tak je ale stále zhruba o pětinu slabší, než oslabené Euro. Je velmi pravděpodobné, že spotřební elektronika je v rámci Evropské Unie zatížena vyšší daňovou kvótou, než je tomu v USA. I tak je ale o čtvrtinu vyšší cena iPadu na evropských tvrzích jen těžko logicky zdůvodnitelná. Apple realizuje zhruba tři pětiny svých příjmů mimo území USA.

Vysoké ceny iPadu ovšem neodradily první zájemce. Apple svůj „nejnovější výtvor“ na vybrané světové trhy uvedl minulý pátek. I přesto, že zatím nejsou k dispozici konkrétní prodejní čísla, fronty před obchody nasvědčují tomu, že se iPadu podařilo uspět i na neamerických trzích.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version