Jak vyznělo i z přednášek ředitelky českého Google Taťány Le Moigne, Google je dnes především inovátorem (jen ve vyhledávání podle jejích údajů přichází s 366 inovacemi ročně). Český Google za tím globálním nezaostává: kromě nové podoby iGoogle, která kromě motivů vzhledu nyní disponuje i nabídkou českých či počeštěných miniaplikací, spustil minulý týden unikátní kampaň, která má přitáhnout pozornost právě k vyhledavání.
Český iGoogle
Personalizovaná stránka iGoogle není žádnou novinkou, nyní však Google uvedl nové, přehlednější rozložení, komplexní témata, která kromě úpravy vzhledu nabízejí i související nabídku miniaplikací, a především nabídku českých miniaplikací (tzv. gadgetů).
Gadgety jednak umožňují uživatelům ušít si domovskou stránku na míru a mít na dosah informace, které jsou pro ně důležité (ať už je to počasí, burzovní přehled nebo výpis z RSS zdroje oblíbeného tisku), jsou ale výhodné i pro jejich tvůrce, kteří kromě výhody být uživatelům přímo na očích získávají i možnost přímé monetizace.
Mezi miniaplikacemi najdete i YouTube nebo stručný přehled doručené pošty v Gmailu. K českým partnerům, s nimiž nově Google spolupracuje, patří média (Česká televize, E15, Sedmička, Blesk či iDnes), internetové portály (kafe.cz nebo žena-in) i zájmové stránky o vaření nebo pro filmové fanoušky.
Tři hlavní vylepšení portálu iGoogle:
- Zobrazení menu na levé straně stránky, což umožní jednodušší orientaci a přidávání nových miniaplikací.
- Kanvasový formát, který umožňuje zvětšit si miniaplikaci do velikosti celé stránky.
- Ponechání reklamy u miniaplikací a zároveň i 100% zisk z ní. Tuto možnost ocení především externí partneři.
Jako dělané pro naše čtenáře je především nabídka Business. Volný čas i osobní schůzky pomohou naplánovat a organizovat aplikace jako Kalendář Google a Úkoly, užitečný je personální gadget Monster.cz, články z Týden.cz, Směnárenská kalkulačka, ČT24 nebo ekonomické zprávy deníku E15.
V dalších tématech si přijdou na své například sportovní fanoušci, milovníci zábavy, ale i rodinné typy nebo fanynky ženských a lifestylových témat. Pro snažší orientaci je vytvořena stránka s tématy, na níž lze najít různé motivy a k nim relevantní základní nabídku českých miniaplikací.
Snadno lze tvořit i vlastní miniaplikace – okna s aplikacemi nebo třeba zprávami. Je jich k dispozici velké množství a neustále přibývají; lze je i sdílet s dalšími uživateli. Mnohé gadgety navíc spolupracují s dalšími Google aplikacemi jako Gmail nebo Kalendář Google. Uživatelé tak mohou jednoduše vidět například nejbližší naplánované schůzky nebo příchozí emaily.
Škola hrou a kancelář ve výtahu
16. listopadu pustil Google na citylighty v pražských ulicích a reklamní plochy ve vagonech metra kampaň Kdo je kdo, která je propojením offline a online komunikace (součástí inzerce je odkaz na webové stránky projektu). Akce bude probíhat do 15. prosince 2009 a měla by lidem ukázat, že na Googlu se dají snadno vyhledávat různorodé informace potřebné pro každodenní život, pro zábavu nebo vzdělávání, a to mnoha způsoby a hlavně česky. To znamená, že český vyhledávač Google „mluví“ česky, umí časovat, skloňovat, a tak dokáže českým uživatelům nabídnout relevantní výsledky.
„Důvodem, proč jsme se rozhodli pro integrovanou kampaň, bylo zejména to, že jsme se chtěli více přiblížit širší skupině českých uživatelů a mohli jim ukázat, že hledání s Googlem je jednoduché a vyhledat jde opravdu ledacos,“ říká Kateřina Holcmanová, marketingová manažerka českého Googlu.
Google si zvolil 20 známých českých osobností a zamyslel se nad tím, co by hledaly, pokud by v jejich době již existoval internet. Lámat hlavu si lidé mohou například nad tím, kdo by hledal výrazy jako obojek pro Dášeňku, cena soli a zlata nebo mezinárodní převodník velikosti bot. Na základě těchto pomyslných vyhledávacích dotazů by lidé měli hádat, o jakou osobnost se jedná, a pomoci si samozřejmě mohou právě použitím vyhledávače.
Cíle kampaně jsou následující:
- zvýšit povědomí o tom, jakými způsoby lze na Google vyhledávat (různý formát dotazů, malá/velká písmena, čeština, místa či města, více slov či slovních spojení)
- probudit zvědavost, motivovat k vyzkoušení, ukázat jednoduchost i možnost hledání velmi různorodých informací, včetně detailů ze života slavných osobností
- oslavit známé české osobnosti a při té příležitosti připomenout, že Google umí hledat česky (skloňovat, časovat apod.)
Přečtěte si také:
Google představil Chrome OS
Czech Internet Forum 2009: Současnost a budoucnost Internetu
Google naplnil očekávání vysokého zisku, internetová reklama roste
Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět