Čeští zaměstnanci Google: Odhalíme 99 % podvodných kliknutí

Prahu dnes navštívili čeští zaměstnanci Google, kteří pracují v dublinském Europlexu. Hlavním tématem na setkání s novináři byly reklamní programy AdWords a AdSense.
Reklamna AdWords umožňuje inzerentům zobrazovat reklamu ve vyhledávači Google, který také získá veškeré příjmy z této reklamy.

Google AdSense je naopak určen majitelům webů a provozovatelům webových stránek. Pokud se majitel webu rozhodne tímto způsobem vydělávat, vytvoří si po registraci do reklamního systému zvláštní HTML kód a ten vloží do webové prezentace. Za každé kliknutí nebo zobrazení reklamy získává majitel webu odměnu. Proto se tento typ reklamy označuje jako pay per click (PPC).

Lukáš Morávek z Google připomenul funkce, které čeští inzerenti v AdWords zatím příliš nevyužívají, protože jsou nové nebo byly nedávno spuštěny. Google se zaměřuje hlavně na přidávání nových funkcí a samotné uživatelské rozhraní upravují vývojáři až později. Proto může někomu současná podoba administrace kampaní AdWords připadat složitá a nepřehledná. Jeden z přítomných zaměstnanců Google měl dokonce sám problém najít volbu pro nastavení reklamní kampaně s cílením na mobilní telefony.

Reklama také v mobilním telefonu

Právě reklamy cílené na uživatele mobilních telefonů jsou novinkou, kterou mohou využívat také čeští inzerenti. Zatím však tuto možnost využijí především firmy, jejichž zákazníci jsou v některé ze zemí, kde Google tento typ reklamy nabízí. Je proto možné reklamy zobrazovat pouze uživatelům mobilních telefonů v USA, Velké Británii, Japonsku, Německu, Francie, Itálie, Holandska, Španělska, Číny, Irska, Indie, Ruska a Austrálie. Dokonce bylo možné zvolit síť telekomunikačního operátora ve vybrané zemi a reklamy zobrazovat zákazníkům jedné sítě.

Reklamy se v tomto případě zobrazují ve chvíli, kdy uživatel používá mobilní telefon a připojí se na hlavní stranu Google.com. Během psaní tohoto článku se mi v mém účtu Google AdWords nepodařilo zadat takto cílenou reklamní kampaň pro některou z podporovaných zemí. Je proto možné, že se jednalo o testovací rozhraní a čeští inzerenti ještě nemohou cílit své reklamní kampaně na mobilní telefony v zahraničí.

Při volbě této reklamní kampaně se rovněž vybírá typ podporovaného protokolu WAP. Inzerent také může zadat bezplatné telefonní číslo místní pobočky, takže zákazník nemusí na reklamu pouze klikat, ale rovnou se s obchodníkem spojí telefonicky. Inzerent platí v okamžiku, kdy zákazník klikne na reklamu. Zatím ovšem nelze změřit úspěšnost této reklamy (konverzní poměr).

Například pro klasickou textovou reklamu ve vyhledávači Google nebo v obsahové síti můžete nastavit měření úspěšnosti tím, že vložíte zvláštní HTML kód do stránky s potvrzením objednávky. Pokud na váš web přijde návštěvník z reklamy na Google.com a vyplní objednávku, zobrazí se vám v administračním rozhraní AdWords informace o procentu úspěšnosti a ceně za získání takového zákazníka.

Ze zahraničí přichází videoreklama

Google také v USA testuje reklamy zacílené na síť místních rozhlasových stanic (rádio reklamy) a nabízí reklamní plochu v tištěných médiích. Delší dobu mohou inzerenci využívat rovněž Click-to-call, které umožňuje zákazníkům přímo vytočit telefonní číslo inzerenta. Veškerý hovor probíhá pomocí technologie VoIP (Voice over Internet Protocol; spojení prostřednictvím internetu).

Na zahraničních webových stránkách se často můžete setkávat s reklamou ve formě videa. Tuto reklamu Google nabízí v partnerské síti webů, které jsou zapojeny do programu AdSense. Video reklama se nejprve zobrazí jako nehybný obrázek. Jakmile uživatel na reklamu klikne, celé video se přehraje.

Pokud v AdWords inzerujete, měli byste vědět, že Google posuzuje kvalitu vašich webových stránek. Tyto stránky navštěvuje robot (AdBot), který vyhodnocuje například přítomnost kontaktních informací, strukturu navigace a další neveřejné vlastnosti. Cenu vašich reklam na AdWords určuje kromě kvality cílové webové stránky také míra prokliku, návaznost vaší reklamy na hledaná klíčová slova a historie použitých klíčových slov.

Poslední méně známou funkcí je možnost výběru konkrétního webu pro zobrazování reklam Google AdWords (označená v administraci jako kampaň s cílením na stránky). Pokud chcete podpořit prodej svého zboží a oslovit třeba fanoušky počítačových her, jednoduše zadáte název počítačové hry a následně si vyberete ze zobraných webů ten, který nejvíce odpovídá vašim potřebám.

Vybrané webové stránky posuzuje robot, takže se vám může stát, že nebude některá stránka pro vaši reklamu vhodná. Osobně doporučuji pečlivě vybírat a nezobrazovat reklamu například na serverech, které jejich autoři vytvořili čistě kvůli vydělávání peněz v Google AdSense. V tomto případě zaplatíte za 1 000 zobrazení minimální částku 6 Kč.

Google o clickfraudu mlčí

S reklamou AdSense a AdWords úzce souvisí problém podvodných kliknutí (clickfraud), kdy na reklamu na svém webu klikají majitelé serverů, kteří takto hodlají více peněz. Snažil jsem se od českých zaměstnanců Google zjistit, kolik v ČR odhalili případů a jakým způsobem se postupuje. Přesná čísla jsem se však nedozvěděl. Čeští zaměstnanci Google si svůj bezpečnostní systém pochvalovali. Údajně odhalí až 99 % všech podvodných kliknutí. Jen v několika málo případech je vlastník účtu Google AdSense potrestán za podvodné kliky neoprávněně.

Obava z clickfraudu byla údajně důvodem, proč reklamu v obsahu nezačal nabízet také český portál Seznam.cz v rámci služby Sklik.cz. „Na obsahu je nízká míra prokliku a vysoká míra fraudu (podvodných kliků). Navíc je tam téměř nulový konverzní poměr. Na obsahové servery se proto zatím vůbec nechystáme,“ tvrdil již dříve zakladatel portálu Ivo Lukačovič.

Řešení na odhalování podvodných kliků zkoumá několik různých faktorů. Majitelům a provozovatelům webových stránek Google důrazně doporučuje, aby za žádných oklostí na reklamy na svém vlastním webu neklikali.

Jestliže dojde k zablokování účtu Google AdSense z důvodu podezření na falešné kliky, může provozovatel webové stránky vyplnit formulář a doložit co nejvíce údajů, které prokazují jeho čestné úmysly. Pokud zaměstnanci Google vyhodnotí, že byl účet blokován neoprávněně, strhnou pouze odměnu za neplatné prokliky a přístup do uživatelského účtu opět obnoví. Dalším formulářem může majitel webu upozornit Google v případě, že zjistí výskyt podezřelých kliknutí na reklamu.

Google je známý tím, že novinářům a veřejnosti nerad sděluje přesné údaje o své pozici na trhu. V ČR s firmou spolupracuje zpravodajský server iDNES, internetový magazín Lupa.cz, rádio Evropa 2, odborný web DigiZone, finanční server Měšec.cz a Frekvence 1.

Souvislosti

Prezentace Google AdWords a AdSense v Praze

Exit mobile version