• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Business continuity v praxi aneb Projevte pud sebezáchovy nejen na papíře

itbiz
23. 9. 2015
| Články

Zpracovat business continuity plan, tedy zmapování oblastí a procesů podstatných pro zachování chodu firmy, se může zdát jako přirozený krok v každé trochu větší firmě. Jde přece o projev zodpovědnosti a v podstatě i pudu sebezáchovy. Ještě nedávno byla ale realita poměrně tristní.

Živočišná závislost na technologiích

Podle průzkumu S&T z roku 2010 minimálně 75 % firem nemělo ani plán zajištění chodu, ani plán obnovy provozu společnosti pro případ mimořádných situací vůbec zpracovaný. Firem, které takový plán měly, a také jej pravidelně testovaly, bylo méně než 5 %. Jde o poměrně přesvědčivou disproporci mezi často deklarovanými požadavky na bezpečnost a realitou.

Důvodů, proč společnosti začínají řešit plány na zachování provozu nebo jeho rychlé obnovy, bývá několik. Často k tomu bohužel dospějí na základě události, která je postihla, přežili ji a nechtějí spoléhat na vrtkavé pravidlo, že blesk neuhodí dvakrát do stejného místa. Dalším a stále častějším, je uvědomění si vlastní závislosti na technologiích a faktu, že omezení nebo přerušení provozu v řádu desítek hodin až dnů může být pro firmu likvidační.

Prospěšná regulace

Mezi důvody přibylo letos také schválení zákona o kybernetické bezpečnosti a vznik regulativ, která na něj přímo nebo nepřímo navazují. Tím se téma zajištění chodu společnosti v nestandardních situacích (business continuity) nebo obnovení provozu v případě závažného omezení provozu (disaster recovery) dostalo do popředí zájmu. Nebyl to ale samozřejmě jen tento důvod. Šlo o impuls, který významně rozšířil počet společností, které pokročily od uvědomění si rostoucích rizik z rostoucí závislosti na fungujících technologiích do stádia, kdy s tím také chtějí nebo musejí něco dělat.

Než začnete dělat závěry

Pro správnou definici oblastí kritických pro přežití firmy a adekvátních investic do opatření je nejprve nutné provést tzv. analýzu dopadu. Jejím výstupem je zmapování procesů a nástrojů, které jsou zásadní alespoň pro omezený chod firmy po nezbytně dlouhou dobu. Součástí analýzy musí být samozřejmě také vyjádření pravděpodobnosti jednotlivých provozních problémů a vyčíslení škod, ke kterým by v jejich důsledku došlo.

Pro analýzu dopadu a následnou úspěšnou aplikaci opatření je zcela zásadní zapojení interních lidí a především vrcholového vedení. Je samozřejmě nutné zvážit, kdo má samotnou analýzu provádět. Je-li to člověk interní, byť s potřebnými znalostmi, může být často ovlivněný dosavadními zkušenostmi, pracovními vztahy atp. Za vhodnější způsob lze považovat najmutí externího dodavatele, který má nejen znalosti, ale především zkušenosti z jiných projektů. Tím není řečeno, že najmutím externího analytika máte úspěch zaručen. U externích společností jsou známkou odbornosti nejen reference a certifikace, ale mnohé může naznačit i přístup a zájem při úvodních jednáních. Externí dodavatelé konzultací business continuity poskytují nejen znalosti, ale v řadě případů jsou schopni zajistit i nástroje a řešení, například zajištění druhé lokality, případně umístění záložních technologií do prověřeného datového centra nebo cloudu.

Důraz na kvalitně provedenou analýzu a její objektivní závěry je důležitý. Podle jejích závěrů se následně určují změny, zlepšení a především investice. Právě u investic pak může být využití externích služeb i pro realizaci některých scénářů business continuity ekonomicky zajímavou alternativou oproti vlastnímu řešení.

Papír ověřený v praxi

Bolestí různých certifikací, auditů a zavádění norem bývá skutečnost, že v praxi nezřídka dochází k disproporci mezi informacemi na papíře a realitou. Důvody mohou být v podstatě tři: lidský faktor, nedostatečná komunikace a nedostatečný zájem vedení, resp. zájem mít pouze „odškrtnuto“. Důsledkem tohoto přístupu bývají líbivé Potěmkinovy vesnice, které se rozpadnou při prvním vážnějším problému. Pak nezbyde než improvizovat. Pro změnu takového přístupu je klíčový především zájem, a to na úrovni již zmíněného vrcholového vedení. V případě business continuity jsou motivací takového zájmu především peníze, resp. prokazatelné ztráty, ke kterým může dojít nejen hypoteticky, ale i reálně. Je-li už dostatečný zájem a motivace, pak lze selhávání zbývajících faktorů potlačit například pravidelným ověřováním papírových řešení v praxi.

Ověřování není nutné provádět do nejmenšího detailu, zejména u extrémních scénářů. V případě informačních technologií a systémů je řada možností, jak průběžně sledovat funkčnost. Například u zálohování dat do jiné lokality jsou k dispozici reporty s informacemi o úspěšnosti nebo neúspěšnosti každé zálohy. Není také problém vyzkoušet například zprovoznění systémů ze záloh v testovacím prostředí zcela nebo částečně shodném s tím, které je provozní. Pokud nemáte vybudované vlastní testovací nebo záložní prostředí, je na místě zvážit využití cloudu a s ním spojených služeb (např. disaster recovery, backup atp.).

Vlastními silami to zvládnou jen někteří

Zajištění možnosti pokračování nebo obnovy činnosti v jiné lokalitě pro případ větších provozních problémů je optimální alternativa. Ne vždy je to ale snadné řešení, zejména pro společnosti, které sídlí pouze na jednom místě. Je-li alternativní lokalita jedním z doporučení provedené analýzy dopadu (a nemusí jít pouze o vybudování druhé serverovny), jsou zvažovány potřebné investice nebo provozní náklady. Při rozhodování je porovnávána efektivita a rychlost reakce z vlastních zdrojů a možnosti využití externích služeb. Jde zejména o služby datových center nebo cloudu. Provoz datových center i cloudu je v režimu 24×7 včetně možnosti přístupu. Navíc je k dispozici školený personál, který lze zahrnout do již zmíněných plánů obnovy. V porovnání s budováním vlastních záložních řešení a prostředků navíc často jde o levnější řešení.

Aby byl obrázek kompletní

V případě větších problémů dotýkajících se provozu budovy většinou nestačí, že se systémy rozběhly v jiné lokalitě. Je zapotřebí také zajistit, aby k nim měli přístup zaměstnanci, resp. aby měli odkud. Práce z domova nemusí být provozně nebo bezpečnostně vyhovujícím řešením. Často je navíc zapotřebí souběžně koordinovat řešení krizové situace a probíhající procesy. Jednou z možností řešení, které se ukazují jako vhodné, je zajištění dočasných pracovišť s připojením do interních systémů a v lepším případě i přesměrováním telefonních hovorů, případně dočasného poskytnutí náhradních čísel. Ideálním řešením je pracoviště přímo v místě, kde běží i informační systémy. Zejména u práce s citlivými daty je možné rychle zajistit vyšší bezpečnost přístupu. V případě externího poskytovatele datového centra nebo cloudu lze očekávat, že je schopen v krizové situaci zajistit nejen vhodné prostředí pro technologie, ale také pro definovaný počet pracovníků.

Business Continuity jako způsob pojištění na život

Plány na udržení provozu společnosti jsou v podstatě pojistkou. Každý předpokládá, že se do krizových situací nedostane, ale uvědomuje si možné fatální následky, pokud se tak stane. Pak je lepší být připravený, než nemile překvapený. Po překvapení totiž může nezřídka nastat konec.

Martin Souček pracuje ve společnosti České Radiokomunikace jako manažer pro datová centra

Rubriky: České ITCloudTechnologie

Související příspěvky

Zprávičky

Čeští a zahraniční policisté zastavili na Ukrajině čtyři podvodná call centra

16. 12. 2025
Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?
Zprávičky

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

13. 12. 2025
Dopad amerických cel na sektor IT: boj o softwarovou nezávislost
Zprávičky

Trump nařídil centralizaci regulace umělé inteligence na federální úrovni

12. 12. 2025
Zprávičky

Počet kybernetických incidentů v Česku byl v listopadu podle NÚKIB podprůměrný

12. 12. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Čeští a zahraniční policisté zastavili na Ukrajině čtyři podvodná call centra

ČTK
16. 12. 2025

Čeští kriminalisté spolu se zahraničními policisty zastavili při dvou operacích činnost čtyř call center

Counterpoint: Odbyt chytrých telefonů příští rok kvůli nedostatku čipů klesne

ČTK
16. 12. 2025

Celosvětový odbyt chytrých telefonů v příštím roce klesne o 2,1 procenta. Na vině bude

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

ČTK
16. 12. 2025

Čínští výrobci polykrystalického křemíku, tzv. polysilikonu, založili akviziční společnost, která má pomoci restrukturalizovat odvětví,

EU pravděpodobně potrestá Google za preferování vlastních služeb

ČTK
15. 12. 2025

Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise

Izrael od února zakáže mobilní telefony na základních školách, píše AFP

ČTK
14. 12. 2025

Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury

Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

Pavel Houser
13. 12. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností,

Peking protestuje proti britským sankcím vůči dvěma čínským kybernetickým firmám

ČTK
13. 12. 2025

Čínská vláda odsoudila britské sankce uvalené na dvě čínské společnosti, které se podle Londýna

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

ČTK
12. 12. 2025

Emmanuel Macron potvrdil, že by si přál, aby Francie zavedla povinnost ověřování věku pro

Tiskové zprávy

Konference Dell Technologies Forum ukázala cestu, jak může ČR stát v čele rozvoje AI

Výrobní průmysl stále více pokusů o ransomware zablokuje, útočníci se zaměřují na odcizení dat

Česko je digitálně silné, ale naráží na limity sítí a energetiky, ukazuje globální index

AR RESCUE: český systém s rozšířenou realitou má zvýšit bezpečnost záchranářů v prostředí s nebezpečnými látkami

Podvodníci zneužívají jména EPH Invest a odvolávají se na Českou národní banku

Kyberpohádky učí bezpečnému chování na internetu

Zpráva dne

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Redakce
5. 12. 2025

Na Mikuláše ani sladkosti, už vůbec ne uhlí ani brambory, ale radši nový software,...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Ad hoc

Keyword Marketing

Běžná likvidita

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy podn Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.