Hlavní chyby digitální transformace

Všechno lze zkazit nebo alespoň neprovést optimálně a digitální transformace podniku pochopitelně nepředstavuje výjimku.

Nejčastější chyby vypočítává Lisa Morgan na InformationWeek.
Pandemie způsobila narušení dlouhodobých plánů a důraz na okamžitá řešení. Některé procesy a změny byly v důsledku toho i urychleny, nicméně nyní se podniky snaží vrátit ke strategičtějším projektům. Po práci na dálku se hlavní důraz vrací k technologiím strojového učení/umělé inteligence a automatizace. Errol Gardner z EY v této souvislosti ale uvádí, že technologie představují pouze jednu ze stránek digitální transformace, firmy současně musejí klást důraz na roli lidí – ať už jde o zaměstnance nebo zákazníky. Automatizace a umělá inteligence slibují zvýšit produktivitu a efektivitu podnikání, samy o sobě ale podle Gardnera transformaci nezajistí. Práce na dálku, řešení souvisejících otázek zabezpečení, zajištění kontinuity podnikání nebo systémy pro obnovu pro havárii jsou pouze technologie, mohou být maximálně součástí digitální transformace, určitě ne jejím synonymem.
Dalším problémem je, že ve firmách vzniká digitalizovaná, transformovaná část a vedle ní paralelně běží podnikání tradičním způsobem. Tento způsob může snadno rozvrátit firemní kulturu, zvlášť když se digitalizované oddělení snaží vypadat jako Google a být za každou cenu cool. Podobně jako je varovným signálem akvárium na recepci a vydávání firemních kalendářů, platí totéž třeba pro ping-pongový stůl na pracovišti. „Rozdvojené“ organizace každopádně nebudou jako celek pravděpodobně úspěšné.
Jinou obvyklou chybou je vymezení digitální transformace konkrétními cíli, termíny a rozpočtem. Ve skutečnosti by mělo jít o kontinuální proces (i když samozřejmě s mezníky, sledováním nákladů apod.). Digitální transformace sice lze chápat tak, že se z podnikání a pracovních procesů odstraní „všechno nedigitalizované“ (například popsaný papír), nicméně procesy by se měly zefektivňovat a přepracovávat neustále. DevOps a agilita se vylučují se statičností.
Optimální nemusí být ani opatrná transformace spojené s postupným zefektivňováním provozu. Mannis Shama z Accentrure tvrdí, že lepší je velkorysejší přístup a plánování změn ve větším měřítku. Zavedené umělé inteligence a přechod na cloud, pokud se provedou nejednotně, mohou vést k nekompatibilitě systémů různých oddělení, nedostatečnému sdílení dat, zbytečnému dublování procesů a narušení jednotné zákaznické zkušenosti.
Opačnou chybou bývá snaha dosáhnout (jinak v zásadě správných) ambiciózních cílů příliš rychle. Transformace vyžaduje zpětnou vazbu, nahrazování neefektivních procesů neznamená, že normální fungování firmy je třeba rozvrátit. Jednotlivé části projektu by se měly hodnotit, testovat, za výsledek by měla existovat konkrétní odpovědnost atd. Pro digitální transformaci třeba předem stanovit měřitelné cíle (třeba pravděpodobnost udržení zákazníka, množství nákupů zákazníka…), jejich plnění neustále sledovat a postupy upravovat. Ambiciózní plán neznamená tlouct hlavou do zdi.
Každý plán má tendenci bobtnat, jak se snaží zohlednit všechny možné případy a připomínky. Digitální transformace by měla ale znamenat zjednodušení procesů a omezení byrokracie. Jedna věc je vyslechnout si poznámky zúčastněných, management by měl ale dokázat proces řídit a nenechat transformaci rozmělňovat v detailech. Speciálně je škoda, pokud se nepodaří zrychlit fungování návrhu a vývoje softwaru.
Ne každá změna je také skutečnou transformací, často jde prostě o nahrazení jedné technologie jinou (to může platit i pro přechod na cloud). Hrozí, že problém je např. v řízení, špatně vyškolených lidech nebo poddimenzovaném výkonu serverů a samotná transformace konkrétní chybu nezmění. Obecně se zde opět vynořuje problém, že je třeba sladit dva přístupy k transformaci: jde stejně tak o technologické změny/IT jako o pracovní postupy a obchodní logiku. Mnohem důležitější než nejmodernější technologie a spokojenost lidí z IT oddělení je to, aby se s technologiemi dobře pracovalo běžným uživatelům (tedy opět důraz na zaměstnance a zákazníky).

Zdroj: InformationWeek
ITBiz.cz

Exit mobile version