Jak optimalizovat web pro SEO – 2. část

Druhá část tématu optimalizace webu je zaměřena na aktivní obsah a správné popisky. Vyhledávače se nejlépe orientují v HTML, ale bez dalších formátů se zřejmě neobejdete.

Co není HTML

I když HTML 5 již podporuje dostatek funkcí, aby se web mohl obejít bez řady doprovodných separátních technologií a formátů, realita bývá jinde. První kategorii problému představuje „aktivní obsah“ – Java, Flash apod. Druhou jsou dokumenty ke stažení, typicky PDF, doc, ale třeba i formáty pro čtečky elektronických knih. Mnohdy se všem těmto formátům nelze (jednoduše) vyhnout, nakonec Flash se vloudí do webu i v rámci reklamních systémů. Určitě je ale možné omezit nešvar v podobě PDF, dokumenty řádně otagovat nebo alespoň používat PDF obsahující text jako text, nikoliv obrázky. Ostatně i přes minimálně 15 let vysvětlování stále existují instituce, které v této podobě rozesílají např. tiskové zprávy, čili s PDF asi nějak budou muset ještě nějakou dobu přežít všichni, uživatelé i vyhledávače.

Vyhledávače taktéž nemají rády obsah, kde „skoro nic není“. Jediná věta obklopená celou strukturou webu ve sloupečcích nebo i reklamami. Galerie obrázků bez popisků. Vše, co lze otagovat, je třeba otagovat, k obrázkům doplnit tagy ALT atd.

Mezi vyhledávači a SEO kouzelníky s tmavšími klobouky probíhá samozřejmě neustálá válka. Některé triky bývají dočasně účinné. Tak např. v červenci 2015 Dmitry Samosseiko upozornil na způsob, jak dostat stránku ve výsledcích vyhledávání výše pomocí upravených a navzájem linkovaných souborů PDF. Ačkoliv se PDF obsah jinak příliš nedoporučuje, v tomto případě se jím dal algoritmus Googlu (dočasně) zmást. Takový trik má smysl pro podvodníky, kteří chtějí např. rychle někoho ošidit a stejně a se budou brzy stěhovat na jinou doménu, rozhodně takto však nemá cenu používat podobné dočasné techniky pro seriózní projekt

Rychlost efektu

Od optimalizace SEO se mnohdy očekává, že přinese efekt rychle. Než vše probublá vyhledávači, přepočítají se všemožné PageRanky atd., bude to ovšem nějakou dobu trvat. Problém to může být i proto, že zadavatel dlouho neví, zda byla práce na SEO optimalizaci odvedena solidně.

Firmy, které z jakéhokoliv důvodu potřebují příslušný efekt např. ihned s redesignem webu, si rychlejší návštěvnost musí zaplatit. Ale opět, k tomu je třeba používat standardní metody včetně PPC reklamy, pozor na nějaké nakupované zpětné odkazy, nebo třeba dokonce zakládání blogů jen kvůli odkazům, komentářový spam s odkazy v diskusních fórech či na sociálních sítích. Existuje velké množství firem, které tyto nesolidní a obecně kontraproduktivní techniky nabízejí a vydávají málem za svatý grál.

Na všechny triky, které by mohly být hodnoceny jako podvodné (linkbuilding může být i legitimní, ale na účinnost ani pak raději nespoléhat), je třeba si dávat pozor. Od nabídek black hat SEO ruce dál. Kontraproduktivní mohou být obyčejné zpětné odkazy s tematicky ani jinak nesouvisejícím webem, přímo zákaz mají fígle používané z doby před málem 20 lety, tj. např. pro uživatele neviditelný text se stejnou barvou, jako má pozadí – nebo i jiné skrývání klíčových slov či jejich opakování.

V dalším pokračování se podíváme na vyhledávací fráze a práci se sociálními médii.

Mohlo by vás zajímat:

Exit mobile version