Způsob placení zůstával velmi dlouho stejný. Tato doba je ale pryč, neboť v roce 2013 zažijeme akceleraci změn, které začaly v roce 2012, ve způsobu, jakým lidé směňují a utrácí své peníze.
Minulý rok nás firmy doslova bombardovaly spouštěním nových inovativních řešení, umožňujících zákazníkům digitální platby v jejich oblíbených e-shopech a obchodech po celém světě. I v ekonomicky nepříznivých časech platí o zákaznících jedna pravda – lidé milují nakupování, ale nenávidí placení.
V PayPalu máme o tomto segmentu celistvý přehled, který ostatní mít nemohou, a dovolím si říct, že samotné platby v místě prodeje nejsou tím problémem, který je potřeba vyřešit. Skutečnou příležitostí pro technologii je vyřešit novými, elegantnějšími a především bezpečnějšími způsoby hluboce zakořeněné potřeby zákazníka. Přesně to PayPal udělal před čtrnácti lety, když nám všem umožnil nakupovat zboží lehce a rychle online.
S tímto vědomím bych se rád podělil o pár myšlenek, možná předpovědí, pro rok 2013.
1. Platba pomocí NFC (Near Field Communication) nebude masově adoptována
Debata o NFC platbách v roce 2013 pomalu odumře. Je klikání na mobil u platebního terminálu vůbec jednodušší než použití kreditní karty? Nemyslím si to – neřeší to skutečný spotřebitelský problém a neposkytuje žádnou přidanou hodnotu, která by mne motivovala (nebo kohokoliv jiného) ke změně chování.
2. Kupóny, věrnostní programy a platby se spojí v jedno
Digitální peněženka musí nabízet víc než jen další způsob jak zaplatit. Je nutné, aby z vašeho života odstranila komplikace, ne je navýšila. Technologie samozřejmě musí být skvělá a jednoduchá, ale nesmí stát v cestě věcem, které chceme my zákazníci nejvíc – věrnostní body nebo například nějaká ocenění za nákup. V roce 2013 se z plateb, věrnostních programů a kupónů konečně stane jedno a to samé. Tyto tři doposud oddělené byznysy se spojí, aby umožnily zákazníkům a obchodníkům automaticky a jednoduše využít odpovídajících kupónů a nabídek.
3. Pokladny budou mobilní
Ve starém obchodním modelu zákazníci chodili uličkami obchodu, vybírali a pak platili u pokladny. To bylo z části proto, že pokladny nebyly mobilní a vyžadovaly například připojení k pevným telefonním linkám, aby bylo možné provést potřebnou autorizaci při platbě kartou. Tím, jak směřujeme do světa, ve kterém jsou i transakce v obchodě přenášeny bezdrátově přes internet, budou se prodavači moci volně pohybovat po obchodě a pomáhat zákazníkům platit přímo v uličkách nebo dokonce ve zkušební kabince… a pokud na místě nebudou mít tu správnou barvu či velikost, budou ji moci ihned objednat a nechat doručit k vám domů.
4. Nové trendy v nákupním chování na vzestupu
Zážitky, které si zákazník vytváří podle míst, kde se zrovna nachází, transformují jeho nakupování. Možnost pořídit si co chce a kdy chce, kterou dnes zákazník má, bývala ještě v roce 2011 z oblasti sci-fi. Až v minulém roce (2012) nastaly změny představením nové technologie typu Passbooku od společnosti Apple (pozn. jedná se o mobilní aplikace na platformě iOS, která umožňuje uživatelům smartphonů uložit a archivovat mobilní platební nástroje a doklady – např. letenky či palubní vstupenky, kupony na slevy, poukázky, vstupenky na koncerty atp.). Možnost nakupovat vzhledem ke konkrétnímu místu, k nákupním návykům či souvislostem přináší pro zákazníky změny, které si ani nejpilnější vědci či programátoři v Silicon Valley nedovedou představit.
Rok 2013 bude tím, kdy ve světě nakupování a plateb uvidíme skutečnou revoluci. V PayPalu se těšíme na to, že v ní budeme hrát integrální roli tím, že pomůžeme vyřešit skutečné problémy lidí, obchodníků, vývojářů a inzerentů.