Mozilla mění svou strategii. Mají ale uživatelé o dražší smartphony s Firefox OS zájem?

Mozilla nedávno oznámila, že u svého operačního systému Firefox OS změní strategii a nabídne jej i na dražších smartphonech. Někteří experti však pochybují, zda má tento přístup šanci na úspěch.

Změnu strategie oznámil nedávno svým zaměstnancům v interním memu šéf Mozilly Chris Beard. „Budeme vytvářet telefony a další zařízení, které si lidé chtějí kupovat nejen kvůli tomu, že jsou levné,“ napsal Beard. „Poptávka po našem telefonu za 25 dolarů není dostatečná, tudíž se vydáme jiným směrem. Zaměříme se na vytváření produktů, které nabídnou lepší uživatelský zážitek, nejen nízkou cenu.

Mozilla poprvé představila Firefox OS v únoru roku 2013 a na konci minulého roku měla smlouvy s více než desítkou operátorů, kteří její operační systém použili u svých levných smartphonů. Firefox OS se však nikdy zcela neujal a jeho podíl na trhu je zanedbatelný.

To, že změnit celkovou strategii nebude snadné, přiznal i samotný Beard, avšak jedním dechem dodal, že Mozilla překonala těžké časy již dříve. „Budeme pokračovat ve své práci a uspějeme, i když si o nás všichni budou myslet, že jsme blázni,“ poznamenal Beard. Šéf Mozilly však nezodpověděl tu nejdůležitější otázku: tedy zda Firefox OS může nabídnout něco, co konkurence nemá.

Analytici jsou v tomto ohledu skeptičtí. „Nevidím jediný důvod, proč by si někdo měl koupit (telefon s) Firefox OS,“ uvedl analytik Jack Gold ze společnosti J. Gold Associates. S tím souhlasí i analytik IDC Ryan Reith, podle kterého nemá Mozilla šanci s novou strategií prorazit. „Podle mě to bude i nadále souboj tří gigantů – Googlu, Apple a Microsoftu.

Jak dále uvedl Reith, proti úspěchu Mozilly a jejího Firefox OS se staví celá řada faktorů: od velmi levných androidových smartphonů, které se v Asii a Africe těší velké oblibě, až po velké množství aplikací, které zmíněné tři společnosti mohou svým uživatelům na rozdíl od Mozilly nabídnout. Gold ani Reith nevěří tomu, že by uživatelé Firefox OS před konkurencí začali preferovat proto, že tento operační systém (alespoň podle Mozilly) lépe chrání soukromí uživatelů. Jak trefně uvedl Reith, „uživatelé smartphonů v rozvojových zemích si nemohou dovolit ten luxus, aby se rozhodovali podle toho, který operační systém lépe ochrání jejich soukromí.

Mozilla se snaží se svým operačním systémem uspět za každou cenu – potřebuje totiž nový zdroj příjmů. Téměř všechny příjmy této organizace (v roce 2013 to bylo 314 milionů dolarů) pocházejí od tvůrců webových vyhledávačů, tedy Microsoftu nebo Googlu, kteří Mozille platí za to, že právě jejich vyhledávač nastaví jako výchozí ve svém webovém prohlížeči Firefox. Mnoho uživatelů se však přesouvá na mobilní zařízení, kde nemá prohlížeč Firefox tak dobrou pozici jako na desktopu, proto Mozilla hledá nové zdroje příjmů.

Beard uvedl, že Mozilla bude do Firefox OS „agresivně investovat“, avšak nikdy nepůjde proti svým hodnotám a principům. Otázkou však je, zda Mozilla v budoucnu nepřehodnotí i tento přístup.

Mohlo by vás zajímat:

Exit mobile version