Herní svět s napětím očekává příchod nástupce fenomenálně úspěšné konzole Nintendo Switch. Po letech spekulací a postupně odhalovaných informací se Nintendo Switch 2 konečně rýsuje na obzoru a slibuje nejen technologický skok, ale i pokračování unikátní hybridní filozofie, která si podmanila miliony hráčů po celém světě.
Další éra Nintenda na obzoru
Původní Nintendo Switch přinesl revoluční koncept hybridní konzole, která plynule přecházela mezi domácím a přenosným hraním, čímž zásadně změnila vnímání herní zábavy. S více než 152 miliony prodaných kusů k březnu 2025 se stal jednou z nejprodávanějších konzolí všech dob, překonávající i legendy jako PlayStation 4 a Game Boy. Díky tomuto úspěchu si Nintendo udržuje významný podíl na trhu konzolí, který v roce 2024 činil 42 % aktivní instalované báze, což dává Switch 2 obrovský výchozí potenciál.
Nintendo očekává, že mnoho z těchto stávajících uživatelů přejde na Switch 2. Úspěšný hybridní koncept, který se stal synonymem pro Switch, je zachován i u jeho nástupce , což zajišťuje kontinuitu a srozumitelnost pro spotřebitele. Tím se Nintendo vyhýbá riziku, které provázelo například uvedení Wii U, jež trpělo nejasným marketingem a odklonem od úspěšné formule Wii. Switch 2 naopak staví na jasně definovaném úspěchu a identitě svého předchůdce. Nintendo tak má silnou pozici pro hladký přechod a využití loajality stávajících zákazníků, což minimalizuje rizika spojená s uvedením nového hardwaru, která trápila některé jeho minulé konzolové generace.
Cesta ke Switch 2
Úspěch původního Nintendo Switch byl skutečně fenomenální. K březnu 2025 bylo celosvětově prodáno 152,12 milionu kusů této konzole , čímž se nebezpečně přiblížila historicky nejprodávanější konzoli PlayStation 2, která dosáhla přibližně 160 milionů prodaných kusů za celou dobu své existence. Tento úspěch nejenže oživil zájem o handheldové hraní, ale díky titulům jako Animal Crossing: New Horizons přilákal i široké spektrum nových hráčů a upevnil pozici Nintenda jako lídra s dominantní aktivní instalovanou bází konzolí. Nintendo Switch se tak stal třetí nejprodávanější konzolí všech dob, čímž překonal PlayStation 4 i Game Boy.
Nintendo se však na své cestě poučilo i z minulých nezdarů. Zatímco konzole Wii dosáhla obrovského úspěchu díky inovativnímu pohybovému ovládání a oslovení masového trhu (prodalo se jí přes 100 milionů kusů , přičemž titul Wii Sports hrál klíčovou roli v popularizaci pohybových ovladačů ), její nástupce Wii U byl komerčním neúspěchem. Mezi hlavní problémy Wii U patřilo zmatečné pojmenování, které u spotřebitelů vyvolávalo dojem, že jde pouze o příslušenství k Wii , neohrabaný gamepad s omezeným bezdrátovým dosahem a nedostatečná podpora her od vývojářů třetích stran. Přesto Wii U položilo základy pro Switch: koncept druhé obrazovky a handheldového hraní byl lákavý, i když špatně provedený. Switch tento koncept vylepšil, učinil gamepad skutečně přenosným a od počátku kladl důraz na širší podporu her.
Tato zkušenost ukázala, že samotná inovace nestačí; klíčová je srozumitelnost konceptu pro spotřebitele a robustní podpora her. Nintendo Switch 2 z této lekce zjevně těží. Jeho název je jednoduchý a jasně komunikuje, že jde o přímého nástupce , čímž se eliminuje potenciální zmatek, který provázel Wii U. Nintendo navíc zdůrazňuje zpětnou kompatibilitu a vylepšení stávajícího osvědčeného konceptu, nikoli radikální a potenciálně matoucí změnu. Tímto přístupem Nintendo aplikuje poučení z Wii U přímo na strategii Switch 2, aby zajistilo, že spotřebitelé okamžitě pochopí jeho hodnotu a přínosy.
Čekání na nástupce Switche bylo dlouhé a provázené nesčetnými spekulacemi a úniky informací, které postupně budovaly napětí. Mluvilo se o použití čipu NVIDIA T239 a podpoře technologie DLSS. Postupně přicházely i oficiální náznaky od Nintenda, které nakonec vyústily v potvrzení existence nástupce Switche. V tomto procesu hrály důležitou roli i důvěryhodné technologické servery jako Digital Foundry, které často potvrzovaly neoficiální, ale následně se ukazující jako přesné, informace.
Odhalení nové generace
Oficiální oznámení přineslo konkrétní detaily. Nintendo Switch 2 má být uveden na trh ve většině regionů 5. června 2025. Cena byla stanovena na 449,99 USD , přičemž předobjednávky byly spuštěny již 24. dubna 2025. Očekává se vysoká poptávka; samotné Nintendo předpokládá prodej 15 milionů kusů v prvním fiskálním roce po uvedení na trh. Analytická společnost Ampere Analysis je mírně konzervativnější, ale stále velmi optimistická, s predikcí prodeje více než 13 milionů kusů do konce kalendářního roku 2025.
Základní filozofií designu Nintendo Switch 2 je zachování úspěšné hybridní povahy jeho předchůdce. Konzole si tak ponechává možnost plynulého přechodu mezi hraním na velké televizní obrazovce doma (v dokovací stanici) a plnohodnotným hraním na cestách v handheldovém režimu. První teaser videa potvrdila, že Switch 2 bude vypadat jako větší a elegantnější zařízení, doplněné o dokovací stanici a odnímatelné ovladače Joy-Con.
Pod kapotou Switche 2
Srdcem Nintendo Switch 2 je vlastní systém na čipu (SoC) od společnosti NVIDIA, označovaný jako T239. Tento čip v sobě integruje jak procesorovou (CPU), tak grafickou (GPU) část, obě založené na moderních architekturách.
CPU a GPU: Výkon nové generace
Procesorová část je tvořena osmi jádry ARM Cortex A78C. Z těchto osmi jader je šest k dispozici pro herní vývojáře, zatímco zbylá dvě jsou vyhrazena pro operační systém konzole a jeho funkce. Taktovací frekvence CPU se liší v závislosti na režimu: v dokované stanici běží na 998 MHz (některé zdroje uvádějí 0.998 GHz , jiné 1101 MHz ), zatímco v handheldovém režimu dosahuje 1101 MHz (některé zdroje uvádějí 1.1 GHz , jiné 998 MHz ). Maximální teoretický takt, kterého může CPU dosáhnout, je 1.7 GHz. Každé jádro disponuje 64 KB L1 instrukční cache a 64 KB L1 datové cache, doplněné o 4 MB sdílené L3 cache.
Grafická jednotka (GPU) je postavena na architektuře NVIDIA Ampere, která pohání například grafické karty řady GeForce RTX 30. Obsahuje 1536 CUDA jader, což je výrazný nárůst oproti 256 CUDA jádrům v původním Nintendo Switch. Taktovací frekvence GPU je v dokovaném režimu 1007 MHz a v handheldovém režimu 561 MHz. Vývojáři budou mít navíc možnost upravit tato nastavení a potenciálně dosáhnout frekvence až 1.4 GHz. Výkonnostně se GPU Switch 2 pohybuje na úrovni až 3.07 TFLOPs v dokovaném režimu a 1.71 TFLOPs v handheldovém režimu. To jej řadí na úroveň mobilních grafických karet NVIDIA GeForce RTX 2050 nebo RTX 3050 a znamená výrazný posun oproti PlayStation 4 (cca 1.8 TFLOPs) a Xbox One (cca 1.3 TFLOPs).
Operační paměť (RAM) a úložiště
Nintendo Switch 2 je vybaveno 12 GB operační paměti typu LPDDR5X. Z této kapacity je 9 GB k dispozici přímo pro hry, zatímco zbývající 3 GB jsou rezervovány pro operační systém a jeho funkce, včetně nové sociální platformy GameChat. Toto rozdělení paměti vyvolalo mezi některými pozorovateli diskuzi o možném dopadu na výkon her. Paměťová propustnost dosahuje 102 GB/s v dokovaném režimu a 68 GB/s v handheldovém režimu.
Interní úložiště konzole má kapacitu 256 GB a je založeno na technologii UFS (Universal Flash Storage). Pro uživatele, kterým by tato kapacita nestačila, je k dispozici slot pro paměťové karty MicroSD Express, které podporují kapacitu až 2 TB. Standard MicroSD Express nabízí výrazně vyšší přenosové rychlosti ve srovnání s běžnými MicroSD kartami, což je klíčové pro rychlé načítání moderních her. Konzole navíc obsahuje specializovaný hardwarový blok pro dekompresi souborů (podporuje formát LZ4), který zrychluje načítání her tím, že tuto úlohu přebírá od hlavního procesoru.
Technologie displeje
Displej Nintendo Switch 2 bude 7.9palcový LCD panel s rozlišením 1080p (Full HD). Podporuje technologii HDR10 pro vylepšený dynamický rozsah barev a kontrastu, a také variabilní obnovovací frekvenci (VRR) až do 120 Hz. Podpora VRR je potvrzena pro interní displej konzole; zatím není jasné, zda bude dostupná i přes HDMI výstup v dokovaném režimu. Displej je samozřejmě dotykový, s podporou 10bodového kapacitního multi-touch ovládání. V dokovaném režimu bude konzole schopna výstupu až do rozlišení 4K, pravděpodobně s využitím technologie DLSS.
Grafické inovace: DLSS a Ray Tracing
Jednou z nejvýznamnějších technologických novinek Nintendo Switch 2 je podpora NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling). Tato technologie využívá umělou inteligenci k rekonstrukci obrazu z nižšího nativního rozlišení na vyšší cílové rozlišení, čímž šetří výkon GPU a umožňuje dosáhnout vyšších snímkových frekvencí nebo lepší vizuální kvality. Potvrzeny jsou různé režimy DLSS (1x, 2x, 3x) a také DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing), které odpovídají režimům performance, balanced a quality známým z PC her. Například hra Cyberpunk 2077 byla potvrzena s podporou DLSS na Switch 2.
Díky architektuře Ampere získává Switch 2 také hardwarovou podporu pro Ray Tracing , technologii pro realistické zobrazení světelných efektů, stínů a odrazů. Výkon v této oblasti se odhaduje na 10-20 Gigarays za sekundu.
Implementace DLSS je pro Nintendo strategicky klíčová. Switch 2 disponuje GPU s teoretickým výkonem kolem 3 TFLOPs , zatímco konkurenční PlayStation 5 nabízí přibližně 10 TFLOPs a Xbox Series X dokonce 12 TFLOPs. Přímé srovnání nativního výkonu by tak Switch 2 stavělo do značné nevýhody, zejména u multiplatformních titulů. Technologie DLSS však umožňuje tento rozdíl efektivně kompenzovat. Díky ní může Switch 2 cílit na vyšší rozlišení (například 1080p v handheldovém režimu a potenciálně až 4K v dokovaném režimu) a/nebo vyšší snímkové frekvence, než by mu dovoloval jeho nativní hardwarový výkon. Ray tracing, ačkoliv je hardwarově podporován, bude na mobilním čipu pravděpodobně využíván spíše pro specifické, méně náročné efekty (například vylepšené odrazy nebo stíny) v first-party titulech nebo méně náročných hrách, než pro plnohodnotnou implementaci známou z high-end PC a výkonnějších konzolí. DLSS je tedy pro Nintendo způsobem, jak nabídnout vizuálně atraktivní zážitek srovnatelný s „next-gen“ standardy, aniž by muselo sahat po masivním a drahém hardwaru, zatímco ray tracing bude spíše příjemným bonusem.
Ovladače a příslušenství
Ovladače Joy-Con projdou redesignem , přičemž se spekuluje o větší míře jejich přizpůsobitelnosti. Významnou novinkou je přidání tlačítka „C“, které bude sloužit pro přístup k nové sociální funkci Nintendo GameChat. Tato platforma umožní hlasovou a video komunikaci až pro 12 hráčů současně a také sdílení herního obsahu. Očekávají se také možná vylepšení pro oblíbený Pro Controller.
Klíčové specifikace Switch 2 vs. původní Switch
Softwarový ekosystém: Hry a služby