Jak vybrat nové CRM? Odlišnosti mezi systémy ubývají

Lukáš Kříž, 18. November 2015 00:00 1 komentářů
Jak vybrat nové CRM? Odlišnosti mezi systémy ubývají

Pro výběr systému CRM existují stovky metrik. Lze se také spolehnout na zdravý rozum a vlastní zkušenosti s testováním demo verzí. Jeden „sofistikovanější“ přístup, jenž zohledňuje i mínění současných a bývalých zákazníků si dovolíme nabídnout.

Zákazníci pro většinu organizací představují potravu, kterou mění na tržby, obraty a v lepším případě na zisky. Systémy CRM patří v podnikovém prostředí k nejrozšířenějším. Využívají je často i firmy, které vedle účetnictví žádná další počítačová řešení nemají. Pro systémy řízení vztahů se zákazníky mají podle analytiků společnost Technology Advice uplatnění i podniky, které jinak počítače vůbec nepotřebují.

Vybrat, nepřebrat

Následující řádky se věnují hodnocení vhodnosti jednotlivých nabídek CRM pro podnikové nasazení. Lze mezi nimi s úspěchem najít i systémy pro menší podniky. Navazující část se věnuje korporátnímu prostředí, které ale, jak se zdá, má poněkud zúžený výběr bez vítězů a poražených.

Stejně jako jiné podnikové aplikace se i řešení CRM přizpůsobují technologickým změnám a nově vzniklým obchodním modelům. V posledních letech akcentovaly mobilitu, cloud computing, integraci s business intelligence nebo rovnost mezi CRM a nástroji pro automatizaci marketingu. Dřívější odlišnosti se staly – alespoň většinově – standardní výbavou.

Výběr systému CRM by podle specialistů společnosti Technology Advice měl zohledňovat několik základních aspektů. Splní požadavky jednotlivých týmů v organizaci? Poskytuje ho důvěryhodný dodavatel? Je dostatečně moderní na to, aby nezastaralo pět měsíců po implementaci? Existují stovky metrik, které určují kvalitu a vhodnost konkrétního systému CRM. Orientovat se v nich dá práci. Tuzemští zájemci by nejspíše ocenili i přítomnost české lokalizace.

Analytici Technology Advice vypozorovali, že lídři každého softwarového segmentu překonávají konkurenci v pozitivních referencích zákazníků a v jejich hodnocení kvality podpory, v přítomnosti řešení na trhu a v celkové šíři funkcionalit. Na tyto oblasti se zčásti ptají uživatelů, zčásti je zjišťují. Spektrum funkcionalit vypovídá o použitelnosti a užitečnosti systémů CRM, kvalita podpory informuje o přístupu dodavatele. Tržní přítomnost (rozšíření) a spokojenost zákazníků spolu obvykle a ve většině softwarových segmentů souvisejí, resp. korelují, zvyšuje se jedno kritérium, roste i druhé.

Díky identifikaci těchto vztahů definovali specialisté firmy Technology Advice samostatné indexy pro zkoumané segmenty softwarového trhu. Patří mezi ně také CRM Market Index. Přiložená tabulka informuje o hodnotě jeho dílčích složek a o jeho celkové výši. Vedle uvedených parametrů sledují analytici také inovativnost. Tu ale do agregovaného indexu nezahrnují, nejspíše proto, že pro praktické nasazení nemá takový význam a zákazníci ji nemohou objektivně vyhodnotit. Kolik jen funkcí se tvářilo jako dobrý nápad a dnes nikde nefigurují? Analytici ale mezi tři nejinovativnější řešení přece jen zahrnuli Microsoft Dynamics CRM, SugarCRM a Oracle CRM On Demand.

Do procesu hodnocení vstoupilo sto systémů, z nichž konkrétnější výsledky známe pro prvních 24. Svůj názor na kvalitu podpory a služeb daného dodavatele vyjádřilo také téměř sedm stovek respondentů.

Nuda pro korporace

Pokud se právě z jakéhokoli důvodu věnujete výběru systému pro řízení vztahů se zákazníky neboli CRM, potom vězte, že se v něm nic moc významného neodehrává. Tvrdí to alespoň analytici společnosti Forrester, kteří se k tomuto segmentu v letošním roce nevyjadřují zrovna pozitivně. Trh CRM je podle jejich mínění přebujelý až oteklý. Všechny současné trendy se na něm objevily již v minulosti a navíc mu dominuje trojice firem. Konkrétně je řeč o společnostech Salesforce, SAP a Oracle (Siebel). Z povzdálí jim relativně zdatně sekundují Microsoft a Pegasystems. Všichni ostatní hráči mohou být sice vidět, ale jejich tržní podíl bude minimálně nevýznamný.

Z hlediska podporovaných funkcí jsou také všechny velké implementace vyrovnané. Rozdíly se podle analytiků objevují jen v detailech, přičemž obvykle platí, že využíváte-li podnikový informační systém od velkého dodavatele, dostaví se větší efekty i v případě nasazení CRM z jeho dílny. Používáte-li produkt od menšího dodavatele, s největší pravděpodobností se dříve nebo později stanete zákazníkem SAPu, Oraclu, Salesforce nebo Microsoftu. Trh se totiž konsoliduje a pro velké softwarové firmy je jednodušší si atraktivní nebo zdatnou konkurenci prostě koupit.

Vedle prostého řízení kontaktů na zákazníky a komunikaci s nimi si v první polovině roku 2015 dvě třetiny manažerů s rozhodovací pravomocí v oblasti technologií pořídilo nějaké funkční vylepšení stávajícího systému CRM. V průzkumu jich 41 procent posílilo v oblasti podpory a služeb zákazníkům, 34 procent se zaměřilo na automatizaci prodeje a 26 procent na automatizaci marketingových činností. Jejich zájem se v praxi projevil nákupem příslušné funkcionality, modulu.

Analytici společnosti Forrester sestavili sadu 95 kritérií, na jejichž základě vyhodnocovali „nejlepší“ řešení CRM pro velké podniky. Šest s nejvyšším skóre figuruje na následujících řádcích. Mezi tři řešení CRM, které se na přední pozice nepropracovaly, patří Infor CRM, NetSuite a SugarCRM.

Mezi lídry segmentu řešení CRM pro velké podniky patří následující systémy, v závorkách uvádíme analytiky identifikované nedostatky:

  1. Salesforce (nedostatky v oblasti analytiky a e-commerce),

  2. SAP CRM (nákladné a s dlouhou dobou implementace),

  3. Oracle Siebel CRM (nákladné, dlouhá implementace, efekty se dostavují až po integraci s dalšími systémy),

  4. Microsoft Dynamics CRM (omezené možnosti integrace, omezené funkcionality),

  5. Pegasystems (nákladné),

  6. SAP Cloud for Customer (slabší v marketingu a v péči o zákazníky).

Hodnocení systémů CRM podle TA 2015 CRM Market Index

Nabídka

Celkové skóre

Tržní přítomnost

Šíře funkcionalit

Hodnocení služeb

Salesforce Sales Cloud

81,5

92,9

58,8

92,6

SAP CRM

79,1

82,1

67,6

87,5

Microsoft Dynamics

72,6

84,4

58,8

74,6

ZOHO

72

75,4

61,8

78,9

Oracle CRM

70,3

86,7

47,1

77,3

SugarCRM

69,1

66,7

55,9

84,6

Netsuite CRM

68,4

75,8

64,7

64,5

Infusionsoft CRM

67,3

69,4

44,1

88,4

Infor CRM

61,6

75,2

32,4

77,3

Base

55,3

57,9

38,2

69,9

Nimble

55,1

53,8

35,3

76,3

1CRM

54,7

30,4

44,1

89,6

Soffront

51,7

42,9

38,2

73,9

Pipeliner

51,3

46,9

35,3

71,7

Maximizer

51,3

49

44,1

60,8

VTiger

49

42,1

38,2

66,5

Insightly

48,1

53,5

32,4

58,4

Zurmo CRM

47,9

34,2

41,2

68,2

Pipedrive

45,5

44,6

26,5

65,5

PipelineDeals

45,5

36,9

32,4

67,3

Sellsy

43,4

32,5

35,3

62,5

Batchbook

43,2

43,8

26,5

59,2

JobNimbus

43

21,9

35,3

71,7

Salestrakr

37

19,4

35,3

56,4

 

Pozn.: Rozšíření hodnoceno na americkém trhu

Zdroj: Technology Advice, 2015


Komentáře

Jana Prošková #0
Jana Prošková 14. August 2018 13:35

Zdravím,jako super CRM můžeme doporučit Odoo. Pokud hledáte systém, který pro začátek není finančně nákladný a přitom je schopen růst s velikostí firmy, je Odoo fajn řešení.
Systém umí CRM, řízení příležitostí, objednávek. Skvěle je tam vyřešená historie komunikace a možnost zasílání nabídek i faktur přímo ze systému. Systém hostujeme v Amazon Cloudu, takže řešení je škálovatelné. Navíc tam nejsou žádné skryté poplatky a vše jsme schopni spustit okamžitě.
K systému Vám pak můžeme nabídnout analýzu, konzultace, školení či přímo úpravy na míru.
Obrovskou výhodou je napojení na Cribis, Bisnode, ARES a integrace na Abra flexiBee. Jestli chcete, vyzkoušejte si Free demo na https://odoois.com/cs_CZ/get-odoo/demo#scrollTop=0

RSS 

Komentujeme

E-banking namísto datové schránky

Pavel Houser , 12. March 2019 11:30
Pavel Houser

Projekty zaměřené na elektronický kontakt občana se státní správou u nás zatím příliš neuspěly. Dr...

Více

Kalendář

14. 03.

24. 03.
IT mezi paragrafy 2019
19. 03.

22. 03.
Amper 2019
26. 03. IT Security Workshop 2019







RSS 

Zprávičky

Wikipedie nebude jeden den kvůli změně autorského práva fungovat

ČTK , 18. March 2019 14:30

Terčem kritiky se stala také povinnost internetových platforem řešit, zda uživateli nahrávaný obsah ...

Více 0 komentářů

FIS koupí za 35 miliard dolarů zpracovatele plateb Worldpay

ČTK , 18. March 2019 13:43

Worldpay ročně zpracuje kolem 40 miliard transakcí ve 146 zemích a 126 měnách....

Více 0 komentářů

MPO očekává výnos z aukce mobilních kmitočtů 8 miliard Kč

ČTK , 18. March 2019 09:00

Úřad počítá s tím, že by lákal čtvrtého mobilního operátora ke vstupu na trh přednostní možností pod...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook opouštějí po oznámení nové strategie vysocí manažeři

ČTK , 18. March 2019 08:00

Facebook se více zaměří na komunikaci v šifrovaných službách, jaký pak ale bude obchodní model?...

Více 0 komentářů

Zakladatel zkrachovalé bitcoinové burzy Mt. Gox dostal podmínku

ČTK , 17. March 2019 08:00

Na bitcoinové burze Mt. Gox se v době její největší slávy uskutečňovalo až 80 % světového obchodu v ...

Více 0 komentářů

Auta Google Street View se vracejí do Česka

Pavel Houser , 16. March 2019 09:00

Po dvou letech přiveze Google i Trekker, umožňuje zahrnout i místa, kam se vozidla nedostanou....

Více 0 komentářů

Infikované aplikace v Google Play měly 147 milionů stažení

Pavel Houser , 15. March 2019 11:00

210 aplikací v Google Play se pokouší zamořit telefon oběti reklamou - nejen v samotných aplikacích....

Více 0 komentářů