Obchod a krásná profese, jde to dohromady?

Jaroslav Salva , 10. September 2018 08:15 0 komentářů
Obchod a krásná profese, jde to dohromady?

Zažili jste někdy ten úžasný pocit, kdy jste sledovali někoho, kdo perfektně zvládá svou profesi? Mohlo jít o výborného sportovce, herce nebo jiného „mistra oboru“. V první části si odpovězme na otázku, kde začít?

Vybavuji si uměleckého kováře, kterého jsem sledoval při práci na středověkých slavnostech. Stejně jako řada ostatních lidí jsem stál s údivem v kruhu kolem něj a těšil se z jeho práce. Zažili jste něco podobného? Na co jste v ten okamžik mysleli? Mě tenkrát napadaly myšlenky typu:

  • Vždyť je to tak jednoduché!
  • Ten má ale štěstí! Dělá něco, čím může lidem dělat radost!
  • To musí být skvělé, když nakonec vidí hotový výrobek, ze kterého má radost on sám i jeho zákazník.

Při tom všem jsem si užíval atmosféru a vnímal pozitivní energii daného okamžiku. Energii, kterou sálal kovář, který nejen věděl, co dělá, ale hlavně proč to dělá. On znal svůj cíl.

Obchod také jako řemeslo?

Myslíte, že obchod může být vnímán také takto pozitivně? Mohou na obchodníka nahlížet jeho zákazníci podobně jako my tenkrát na toho kováře? Bohužel se velmi často setkáváme s příklady obchodníků, kteří nejenom že své zákazníky od sebe odrazují, ale navíc svým chováním i jednáním šíří negativní energii. Proč tomu tak vlastně je? A nemůže to u obchodníka být podobné jako v případě uměleckého kováře?

Možná Vás napadne: „Tyto dvě situace nejde vůbec srovnávat!“ A právě tady si dovolím s Vámi nesouhlasit a pokusím se vás přesvědčit o opaku.

Dosavadní zkušenosti mě přivedly k poznání, že s obchodem je to podobné jako s kovářem. Ano, i obchod může být krásná profese, která přináší radost jak obchodníkovi, tak zákazníkovi. A podobně jako u kováře pro obchodníka platí:

  • Pokud se to umí, pak to vypadá jednoduše.
  • Obchodník může udělat šťastným svého zákazníka.
  • Spokojený zákazník je to, z čeho se nakonec může radovat i obchodník.

Spokojený zákazník je vlastně takový výsledný produkt snažení dobrého obchodníka.

Obchodování se dá naučit

Stejně jako u každé profese i u obchodu platí, že se dá naučit. Zároveň platí, že pokud profesi dobře zvládáte, zákazníci přijdou sami. A platí to i v obchodě. Zákazníci následují toho obchodníka, který svou profesi dobře zvládá.

A ještě jednu podobnost tady najdeme. V obou případech je podmínkou cesty k úspěchu dobrá znalost materiálu, se kterým se pracuje. U kováře je to železo či jiný kov, u obchodníka zákazník a jeho potřeby. Zatímco u kováře nám znalost materiálu přijde naprosto logická, u obchodníka to takto být nemusí.

Bohužel v obchodě se velmi často na znalost zákazníka a jeho potřeb zapomíná. Řeší se především znalosti produktů a obchodní dovednosti. To je stejné, jako bychom u kováře řešili, jaké má nástroje a jak s nimi pracuje. Ale zkusme si představit, jak by to dopadlo, kdyby kovář velkou silou a dokonalým kladivem tloukl do studeného železa. Bez znalosti materiálu by mu nepomohla sebevětší síla ani sebedokonalejší nářadí. V obchodě stejně jako u kováře platí dvě zásadní věci:

  • Bez znalosti materiálu nemůžeme dosáhnout kýženého úspěchu
  • Znalostí zákazníka a jeho potřeb začíná cesta k úspěšnému obchodu.

Znalostí zákazníka a jeho potřeb začíná cesta k úspěšnému zvládnutí profese obchodníka. Ale co je na konci této cesty? O tom zase příště.

Jaroslav Salva

Jaroslav Salva

Mentor, Senior Advisor & Trainer with Passion for People Development.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Počítačové hry v hlavě – a to dokonce multiplayer

Pavel Houser , 03. August 2019 06:30
Pavel Houser

Tetris v podání vědců z University of Washington připomíná málem telepatii – jeden z hráčů vidí pada...

Více



Kalendář

25. 08.

29. 08.
VMworld US 2019
05. 09.

06. 09.
Technical Computing Camp 2019
06. 09.

11. 09.
IFA 2019
RSS 

Zprávičky

Larry Ellison má 75 let

ČTK , 17. August 2019 08:00

Larry Ellison stál u zrodu softwarového gigantu Oracle. Bývá popisován jako extravagantní multimilia...

Více 0 komentářů

ICT odborníků je v ČR stále nedostatek, medián mzdy je přes 52 tisíc Kč

Pavel Houser , 16. August 2019 10:00

Nejvíce si vydělají ICT odborníci v peněžnictví a pojišťovnictví, ať už se jedná o specialisty nebo ...

Více 0 komentářů

T-Mobile letos vyplatil dividendu 5,6 miliardy Kč

ČTK , 16. August 2019 09:01

Konkurenční O2 za loňský rok vyplatila akcionářům celkem 6,5 miliardy Kč....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Avast v pololetí zvýšil tržby o 9 % na 422 milionů USD

ČTK , 16. August 2019 09:00

Důležitou událostí první poloviny roku bylo vydání řešení pro Internet věcí....

Více 0 komentářů

Fiskální rok 2019/2020 začal pro Lenovo úspěšně

Pavel Houser , 16. August 2019 08:00

Čtvrtina sestavených počítačů na světě je značky Lenovo, firma má podíl na trhu 24,9 %....

Více 0 komentářů

Hlasové zprávy uživatelů pro Facebook přepisovali lidé

ČTK , 15. August 2019 10:00

Zásady Facebooku ohledně užívání dat se konkrétně o nahrávkách nezmiňují....

Více 0 komentářů

Čínská centrální banka je téměř připravena na vlastní kryptoměnu

ČTK , 15. August 2019 09:00

Chystaná digitální měna se kvůli objemu transakcí nebude spoléhat na blockchain....

Více 0 komentářů