Obchod a krásná profese, jde to dohromady?

Jaroslav Salva , 10. září 2018 08:15 0 komentářů
Obchod a krásná profese, jde to dohromady?

Zažili jste někdy ten úžasný pocit, kdy jste sledovali někoho, kdo perfektně zvládá svou profesi? Mohlo jít o výborného sportovce, herce nebo jiného „mistra oboru“. V první části si odpovězme na otázku, kde začít?

Vybavuji si uměleckého kováře, kterého jsem sledoval při práci na středověkých slavnostech. Stejně jako řada ostatních lidí jsem stál s údivem v kruhu kolem něj a těšil se z jeho práce. Zažili jste něco podobného? Na co jste v ten okamžik mysleli? Mě tenkrát napadaly myšlenky typu:

  • Vždyť je to tak jednoduché!
  • Ten má ale štěstí! Dělá něco, čím může lidem dělat radost!
  • To musí být skvělé, když nakonec vidí hotový výrobek, ze kterého má radost on sám i jeho zákazník.

Při tom všem jsem si užíval atmosféru a vnímal pozitivní energii daného okamžiku. Energii, kterou sálal kovář, který nejen věděl, co dělá, ale hlavně proč to dělá. On znal svůj cíl.

Obchod také jako řemeslo?

Myslíte, že obchod může být vnímán také takto pozitivně? Mohou na obchodníka nahlížet jeho zákazníci podobně jako my tenkrát na toho kováře? Bohužel se velmi často setkáváme s příklady obchodníků, kteří nejenom že své zákazníky od sebe odrazují, ale navíc svým chováním i jednáním šíří negativní energii. Proč tomu tak vlastně je? A nemůže to u obchodníka být podobné jako v případě uměleckého kováře?

Možná Vás napadne: „Tyto dvě situace nejde vůbec srovnávat!“ A právě tady si dovolím s Vámi nesouhlasit a pokusím se vás přesvědčit o opaku.

Dosavadní zkušenosti mě přivedly k poznání, že s obchodem je to podobné jako s kovářem. Ano, i obchod může být krásná profese, která přináší radost jak obchodníkovi, tak zákazníkovi. A podobně jako u kováře pro obchodníka platí:

  • Pokud se to umí, pak to vypadá jednoduše.
  • Obchodník může udělat šťastným svého zákazníka.
  • Spokojený zákazník je to, z čeho se nakonec může radovat i obchodník.

Spokojený zákazník je vlastně takový výsledný produkt snažení dobrého obchodníka.

Obchodování se dá naučit

Stejně jako u každé profese i u obchodu platí, že se dá naučit. Zároveň platí, že pokud profesi dobře zvládáte, zákazníci přijdou sami. A platí to i v obchodě. Zákazníci následují toho obchodníka, který svou profesi dobře zvládá.

A ještě jednu podobnost tady najdeme. V obou případech je podmínkou cesty k úspěchu dobrá znalost materiálu, se kterým se pracuje. U kováře je to železo či jiný kov, u obchodníka zákazník a jeho potřeby. Zatímco u kováře nám znalost materiálu přijde naprosto logická, u obchodníka to takto být nemusí.

Bohužel v obchodě se velmi často na znalost zákazníka a jeho potřeb zapomíná. Řeší se především znalosti produktů a obchodní dovednosti. To je stejné, jako bychom u kováře řešili, jaké má nástroje a jak s nimi pracuje. Ale zkusme si představit, jak by to dopadlo, kdyby kovář velkou silou a dokonalým kladivem tloukl do studeného železa. Bez znalosti materiálu by mu nepomohla sebevětší síla ani sebedokonalejší nářadí. V obchodě stejně jako u kováře platí dvě zásadní věci:

  • Bez znalosti materiálu nemůžeme dosáhnout kýženého úspěchu
  • Znalostí zákazníka a jeho potřeb začíná cesta k úspěšnému obchodu.

Znalostí zákazníka a jeho potřeb začíná cesta k úspěšnému zvládnutí profese obchodníka. Ale co je na konci této cesty? O tom zase příště.

Jaroslav Salva

Jaroslav Salva

Mentor, Senior Advisor & Trainer with Passion for People Development.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Brexit a osobní data

Tomáš Jirásko , 17. únor 2019 06:30
Tomáš Jirásko

Blíží se Brexit přináší společnostem řadu komplikací a nejasností ohledně budoucnosti. Ať již dojde ...

Více







RSS 

Zprávičky

MPSV dostalo námitku proti výběru dodavatele systému dávek

ČTK , 15. únor 2019 16:11

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu resort při budování systémů selhal a porušil rozpočtovou kázeň za...

Více 0 komentářů

Spor o cenu za akcie Telecomu se vrací k Vrchnímu soudu v Praze

ČTK , 15. únor 2019 10:05

Telefónica získala v roce 2005 majoritu v Českém Telecomu a zbývajícím akcionářům učinila časově ome...

Více 0 komentářů

NÚKIB nezměnil názor, technologie Huawei stále považuje za riziko

ČTK , 15. únor 2019 08:00

Na základě varování NÚKIB Generální finanční ředitelství vyřadilo Huawei z tendru za půl miliardy ko...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Red Hat rozšiřuje možnosti řízení a automatizace infrastruktury datových center

Pavel Houser , 14. únor 2019 14:47

Red Hat CloudForms představuje lokální komponentu portfolia Red Hat pro správu hybridního cloudu....

Více 0 komentářů

Vydavatelé dohodu o copyrightu vítají, on-line firmy ji kritizují

ČTK , 14. únor 2019 11:09

Asociace internetových a počítačových firem CCIA uvedla, že domluvená podoba směrnice je promarněnou...

Více 0 komentářů

Státy a EP se shodly na podobě směrnice o digitálním copyrightu

ČTK , 14. únor 2019 09:00

Nadále bude možné šířit chráněná díla za účelem citací, kritiky, karikatury či parodie....

Více 0 komentářů

Tvůrce nejúspěšnější české hry Kingdom Come mění majitele

ČTK , 14. únor 2019 08:00

Koch Media má za Warhorse Studios zaplatit 42,8 milionu eur, tedy asi 1,1 miliardy Kč....

Více 0 komentářů