Obchod a krásná profese, jde to dohromady?

Jaroslav Salva , 10. September 2018 08:15 0 komentářů
Obchod a krásná profese, jde to dohromady?

Zažili jste někdy ten úžasný pocit, kdy jste sledovali někoho, kdo perfektně zvládá svou profesi? Mohlo jít o výborného sportovce, herce nebo jiného „mistra oboru“. V první části si odpovězme na otázku, kde začít?

Vybavuji si uměleckého kováře, kterého jsem sledoval při práci na středověkých slavnostech. Stejně jako řada ostatních lidí jsem stál s údivem v kruhu kolem něj a těšil se z jeho práce. Zažili jste něco podobného? Na co jste v ten okamžik mysleli? Mě tenkrát napadaly myšlenky typu:

  • Vždyť je to tak jednoduché!
  • Ten má ale štěstí! Dělá něco, čím může lidem dělat radost!
  • To musí být skvělé, když nakonec vidí hotový výrobek, ze kterého má radost on sám i jeho zákazník.

Při tom všem jsem si užíval atmosféru a vnímal pozitivní energii daného okamžiku. Energii, kterou sálal kovář, který nejen věděl, co dělá, ale hlavně proč to dělá. On znal svůj cíl.

Obchod také jako řemeslo?

Myslíte, že obchod může být vnímán také takto pozitivně? Mohou na obchodníka nahlížet jeho zákazníci podobně jako my tenkrát na toho kováře? Bohužel se velmi často setkáváme s příklady obchodníků, kteří nejenom že své zákazníky od sebe odrazují, ale navíc svým chováním i jednáním šíří negativní energii. Proč tomu tak vlastně je? A nemůže to u obchodníka být podobné jako v případě uměleckého kováře?

Možná Vás napadne: „Tyto dvě situace nejde vůbec srovnávat!“ A právě tady si dovolím s Vámi nesouhlasit a pokusím se vás přesvědčit o opaku.

Dosavadní zkušenosti mě přivedly k poznání, že s obchodem je to podobné jako s kovářem. Ano, i obchod může být krásná profese, která přináší radost jak obchodníkovi, tak zákazníkovi. A podobně jako u kováře pro obchodníka platí:

  • Pokud se to umí, pak to vypadá jednoduše.
  • Obchodník může udělat šťastným svého zákazníka.
  • Spokojený zákazník je to, z čeho se nakonec může radovat i obchodník.

Spokojený zákazník je vlastně takový výsledný produkt snažení dobrého obchodníka.

Obchodování se dá naučit

Stejně jako u každé profese i u obchodu platí, že se dá naučit. Zároveň platí, že pokud profesi dobře zvládáte, zákazníci přijdou sami. A platí to i v obchodě. Zákazníci následují toho obchodníka, který svou profesi dobře zvládá.

A ještě jednu podobnost tady najdeme. V obou případech je podmínkou cesty k úspěchu dobrá znalost materiálu, se kterým se pracuje. U kováře je to železo či jiný kov, u obchodníka zákazník a jeho potřeby. Zatímco u kováře nám znalost materiálu přijde naprosto logická, u obchodníka to takto být nemusí.

Bohužel v obchodě se velmi často na znalost zákazníka a jeho potřeb zapomíná. Řeší se především znalosti produktů a obchodní dovednosti. To je stejné, jako bychom u kováře řešili, jaké má nástroje a jak s nimi pracuje. Ale zkusme si představit, jak by to dopadlo, kdyby kovář velkou silou a dokonalým kladivem tloukl do studeného železa. Bez znalosti materiálu by mu nepomohla sebevětší síla ani sebedokonalejší nářadí. V obchodě stejně jako u kováře platí dvě zásadní věci:

  • Bez znalosti materiálu nemůžeme dosáhnout kýženého úspěchu
  • Znalostí zákazníka a jeho potřeb začíná cesta k úspěšnému obchodu.

Znalostí zákazníka a jeho potřeb začíná cesta k úspěšnému zvládnutí profese obchodníka. Ale co je na konci této cesty? O tom zase příště.

Jaroslav Salva

Jaroslav Salva

Mentor, Senior Advisor & Trainer with Passion for People Development.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Pavel Houser , 20. April 2019 10:30
Pavel Houser

Umělé inteligenci, respektive strojovému učení, se poslední dobou často vytýká, že nikdo přesně neví...

Více

Kalendář

14. 05.

17. 05.
FESPA 2019
16. 05. Document Management Conference 2019
19. 05.

23. 05.
IEEE SP 2019







RSS 

Zprávičky

Irsko vyšetřuje Facebook kvůli uchovávání nezašifrovaných hesel

ČTK , 26. April 2019 10:00

Nové vyšetřování již jedenáctým, které je v Irsku proti Facebooku a jeho dceřiným společnostem veden...

Více 0 komentářů

Nokia překvapila ztrátou, akcie propadly o 10 %

ČTK , 26. April 2019 10:00

Společnost předpokládá, že bude těžit z rychlého růstu investic operátorů do sítí 5G. ...

Více 0 komentářů

Praha má problémy s datovým centrem na Chodovci

ČTK , 26. April 2019 09:00

V datových centrech chce město shromažďovat a spravovat všechna svá data....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Tržní hodnota Microsoftu překonala hranici jednoho bilionu dolarů

ČTK , 26. April 2019 08:00

Akcie Microsoftu v loňském roce stouply zhruba o třetinu díky růstu zájmu o cloudové služby. ...

Více 0 komentářů

Zisk Facebooku kvůli mimořádným položkám klesl, příjmy vzrostly

ČTK , 25. April 2019 12:54

Akcie firmy od počátku letošního roku stouply o téměř 40 %....

Více 2 komentářů

Samsung chce diverzifikovat výrobu čipů, investuje 116 mld. USD

ČTK , 25. April 2019 09:00

Ceny DRAM a NAND Flash se za první čtvrtletí 2019 snížily o 20 % z úrovně předchozího kvartálu....

Více 0 komentářů

Británie omezeně umožní Huawei účast na budování sítí 5G

ČTK , 25. April 2019 08:00

Mluvčí britské vlády sdělil, že kabinet dodavatelský řetězec pro 5G prověřil a zaměřil se při tom na...

Více 0 komentářů