Robotická automatizace procesů (RPA) je dnes v podnicích jedním z hlavních katalyzátorů na jejich cestě k digitalizaci. V pandemické době využití RPA exponenciálně rostlo a bude tomu tak i nadále. Jaké jsou současné hlavní trendy v RPA, a jak je podniky mohou využít?
V důsledku pandemie se společnosti po celém světě často přes noc rozhodly přijmout nové technologie, které by před tím implementovaly roky. I proto trh s RPA roste dvouciferným tempem a do roku 2030 dosáhne hodnoty 13,4 miliardy dolarů. Také ekonomické přínosy očekávané používáním softwaru pro robotickou automatizaci procesů porostou závratným tempem. Podle firmy UiPath v celosvětovém měřítku vyskočí z loňských 7 miliard USD na 55 miliard USD v roce 2025.
Zatímco váhající organizace stále pouze zvažující nějakou formu implementace RPA, postupujícím trendem je její přeměna v kognitivní automatizaci. Budoucnost RPA tak spočívá v integrovaném nasazení ve velkém měřítku. Není tedy divu, že dodavatelé RPA softwaru rozšiřují své ekosystémy. Mezi největší implementátory RPA softwaru v minulosti patřily banky, pojišťovny, sektor veřejných služeb a telekomunikační společnosti. V současnosti implementace probíhá už i v malých a středních firmách. „Řada organizací má obvykle potíže s propojením různých prvků svých účetních a HR systémů, a proto vsázejí na RPA řešení, aby zautomatizovaly stávající manuální procesy nebo funkčnost starších systémů,“ říká Viktória Lukáčová Bracjunová, vedoucí oddělení robotizace a automatizace ve společnosti Soitron
Pět budoucích RPA trendů
dle Soitronu
1. Kompetenční RPA centra
S postupující automatizací procesů ve firmě mezi různými systémy (např. HR, IT, zákaznické služby apod.) podniky směřují k migraci svých RPA funkcí do jednoho tzv. kompetenčního centra (RPA CoE). To jim pomůže zvládnout případnou roztříštěnost RPA z jednoho místa. RPA CoE pomáhá nastavit RPA strategii pro celou organizaci a také škálovat, standardizovat a přizpůsobovat aktuální, ale i nová RPA řešení.
2. RPA formou outsourcingu
Z obavy z vyšší vstupní investice (od 500 tisíc Kč za bota) a z nedostatku zkušeností při zavádění RPA, které by mohly celé řešení ve výsledku nečekaně prodražit, se podniky obracejí na poskytovatele řízených služeb (MSP). Ty totiž nabízejí RPA formou outsourcingu. Poskytovatelé MSP zavedou RPA v krátkodobém horizontu, aniž by přitom potřebovaly implementovat složitou RPA infrastrukturu nebo někoho školit.
3. Kognitivní RPA
Inteligentní RPA neboli kognitivní RPA, rozšiřuje technologii o umělou inteligenci a schopnosti strojového učení, jako je technologie pro zpracování přirozeného jazyka (NLP), OCR či hluboké učení. Kognitivní RPA umožňuje podnikům automatizovat nejen opakující se úkoly založené na pravidlech, ale také přináší předpovědi a prognózy postavené na strukturovaných i nestrukturovaných datech. Podle některých zpráv výdaje na RPA a inteligentní automatizaci procesů v roce 2023 dosáhnou hodnoty přes 35 miliard USD.
V nedávné zprávě společnosti Deloitte společnosti uvedly, že od inteligentní RPA očekávají zvýšení produktivity, snížení nákladů, zvýšení přesnosti a lepší zákaznickou zkušenost. Tam, kde bylo kognitivní RPA již implementováno, překonalo očekávání o 16 až 26 %.
4. Propojení s různými technologiemi
Vzestup různých technologií orientovaných na zákazníky umožňuje společnostem provozující RPA používat komplexní automatizační úlohy. Například propojením RPA robota s chatbotem sloužícím zákazníkům lze získat data z lidské řeči nebo textu a automatizovat příslušné úkoly, a to aniž by zaměstnanec musel provádět nějaký zásah.
Navíc RPA roboty lze nastavit tak, aby porozuměli a zpracovali požadavky zaměstnanců (např. načetli data či inicializovali pracovní postupy) bez nutnosti přímé interakce uživatele s uživatelským prostředím.
5. RPA a zabezpečení
Nárůst počítačových útoků znamená pro firmy zvýšené výdaje na zabezpečení systémů proti úniku dat, ransomwaru a dalších kybernetických hrozeb. RPA technologie může být jedním z pomocníků umožňující automatizaci opatření v oblasti kybernetické bezpečnosti, protože eliminuje lidské zásahy do privilegovaného zpracování dat a může monitorovat a upozorňovat na kybernetické útoky.
Samotné RPA ale současně představuje kybernetickou hrozbu. V případě napadení firemní IT infrastruktury lze tuto technologii ovládnout a RPA boty zneužít. Pro minimalizaci hrozeb je mj. důležité dodržovat zavedené postupy implementace RPA.