• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
Home Články

Plánované výpadky už v současném byznysu nemají své místo

itbiz
7. 12. 2017
| Články

Význam dostupnosti aplikací a dat strmě stoupá, naopak nedostupnost se tolerance nedočká. V dnešní době se ústředním tématem většiny článků stávají technologie a produktové materiály, kdy se hovoří hlavně o výhodách a inovativních řešeních. V neposlední řadě je často vyzdvihován fakt, že technologie nám usnadňují život a díky nim zvládáme dělat věci rychleji, jednodušeji a/nebo inteligentněji. Nicméně vše má i svou stinnou stránku.
Například smartphone je schopný zpříjemnit nejen osobní, ale i pracovní život, a dokáže částečně nebo úplně nahradit celou řadu elektronických zařízení, jako jsou televize, fotoaparát či notebook. Z těchto důvodů pak uživatelé snáze akceptují kompromis, že kvůli všem těmto výhodám musejí smartphone nabíjet každý den. A pokud ho využívají intenzivně, jsou ochotni jej dokonce nabíjet i několikrát za den.

V IT službách jsou ekvivalentem takovýchto kompromisů plánované výpadky, které musí bez ohledu na důvod zákazníci akceptovat. Typickým příkladem je internetové bankovnictví, kdy je i přes avizovanou nedostupnost jeho využívání stále pohodlnější než osobní návštěva na pobočce.

Martin Štětka, Veeam Software

Martin Štětka, Veeam Software

Situace se však v souvislosti s vývojem technologií mění. Především mladí lidé kompromisy, na které jsou lidé zvyklí a chápou je jako nevyhnutelnou daň za užitečné inovace, akceptují stále méně. Obzvláště pokud mohou jednoduše využít konkurenční službu, která vykazuje podstatně méně výpadků. Pro většinu odvětví to znamená nevyhnutelnou změnu v poskytování služeb. Perspektivní zákazníci, o které žádná banka ani firma nechce přijít, nemají trpělivosti na rozdávání a nyní, když se vlivem tempa moderního dynamického byznysu vše zrychluje, zákazníci rychle ztrácejí zájem o službu, pokud není její dostupnost okamžitá. Lze namítnout, že stále existuje loajalita na straně zákazníka vůči firmě, a tudíž k zaběhlým firmám budou zákazníci tolerantnější, ale to je omyl. Loajalita ke značce je v probíhajícím konkurenčním boji zastaralou koncepcí, protože rozdíly mezi zaběhlými a dynamickými společnostmi se stále více stírají.

V praxi to znamená, že výpadky, které firmy vždy považovaly za rutinu a zákazníci je akceptovali, se staly naléhavým problémem. Plánované výpadky bývaly přijatelným zdůvodněním pro nedostupnost služeb a byly prezentovány jako nevyhnutelné zlo. Situace na trhu se však dynamicky mění a firmám nezbývá než investovat do moderních zálohovacích řešení, aby zajistily skutečnou dostupnost svých aplikací v každodenní realitě.

Očekávání zákazníků se mění

Ne zcela neobvyklým případem bylo i oznámení společnosti Barclays v srpnu tohoto roku, že po určitou dobu během víkendu nebudou pro téměř milion jejích zákazníků dostupné online, mobilní a telefonní bankovní služby. Nedostupnost banka odůvodnila tím, že ve společnosti probíhá proces oddělování retailových a investičních systémů, aby bylo možné vyhovět novým legislativním nařízením, které vešly v platnost po globální finanční krizi.

Více či méně všechny banky a firmy poskytující online služby, které mají na pozadí masivní infrastrukturu, musejí vykonávat čas od času plánovanou údržbu. Z pohledu firmy nebo banky se jedná o zcela logické a nevyhnutelné procesy ve smyslu „krátké přerušení poskytování online služeb pro vyšší kvalitu a spolehlivost“, anebo „dosažení souladu s legislativou je nevyhnutelné a jedná se o dobro zákazníka“. Z toho vyplývá, že důsledkem údržby je možné dosáhnout zlepšení online služeb pro všechny strany.

Nicméně se nesmí opomenout ani pohled zákazníka: „Děláte údržbu ve vašich systémech, abyste dodrželi vaše právní předpisy? Koneckonců nic jiného vám asi nezbývá. Ale já ve výsledku ztrácím pro dočasnou nedostupnost služby minimálně nějaký čas.“ Když vezmeme v úvahu tento názor, plánované výpadky už nevypadají jako až tak rozumná perspektiva. Přestože konečným cílem plánované údržby je zajistit zákazníkovy finance, je obtížné se vyhnout nepříjemnému pocitu, že zákazník nemůže během plánovaného výpadku zkontrolovat stav účtu či dělat transakce, a to i několik hodin, případně dní. Banky sice takové odstávky, pokud to je možné, plánují na víkend, ale měly by vyvinout více úsilí pro nalezení řešení, jak zajistit, aby alespoň minimální sada služeb byla stále funkční a dostupná.

Kontinuální poskytování základních služeb je klíčové

S tímto problémem se nepotýkají pouze banky, ale plánované výpadky se týkají i jiných sektorů. Výpadek v e-shopu jde spíše v neprospěch jeho provozovatele, protože zákazník může nakoupit u konkurence. Nicméně podobně jako u výpadku bankovních služeb to pro zákazníka znamená zdržení, které v konečném důsledku může vyústit i v to, že se zákazník pravděpodobně do daného e-shopu později již nevrátí.

Obecně můžeme říci, že jakékoliv odvětví, sektor nebo organizace poskytující služby, které lze považovat za „nezbytné“, musí začít přemýšlet o tom, jak mohou zabezpečit technologie, aby jejich zákazníci měli přístup ke všemu, co potřebují – zvláště pokud je to tak jednoduché jako izolace jednoho serveru kvůli výpadku nebo údržbě, kdy zbytek infrastruktury může ve stejnou dobu dál nerušeně fungovat.

Firma nebo organizace jakékoliv velikosti může využít nové perspektivní řešení, které umožní uskutečnit úkony na plánované, případně i neplánované údržbě, zatímco zbytek infrastruktury zůstává online a funguje například pomocí záložních údajů, anebo skrze přesunutí virtuálního serveru, či kontejneru s aplikací na funkční část infrastruktury, kterou odstávka nepostihne. Tento přístup k údržbě eliminuje prostoje v souladu s očekáváním spotřebitelů a současně zaručí, že u systémů je zajištěna řádná údržba a jsou vždy plně aktualizované.

Vidina vysoké dostupnosti

Již před několika lety přijali spotřebitelé, ale i firmy a organizace plánované i neplánované výpadky jako součást své digitální zkušenosti. Inovátoři stále přicházejí se svými nápady s cílem usnadnit všem život, a i když si implementace novinek často žádá krátkodobé přerušení poskytování služeb, nikomu to doteď nevadilo. Krátký výpadek byl vnímán jako malá daň za technologický pokrok. Situace se ale v současnosti mění, protože nejen pracovní, ale i osobní život je stále hektičtější a každý chce mít vše k dispozici bezodkladně. Paradoxně důsledkem vylepšených technologií je větší netrpělivost a menší ochota na službu čekat. Plánované výpadky začínají být takovým problémem, že už stojí za to, aby se jim poskytovatelé služeb snažili vyhnout.

Všichni, firmy i zákazníci, se shodují, že je potřeba budovat lepší a soudržnější služby, které jsou neustále dostupné. Proto bude nyní více než kdykoliv předtím potřebné, aby vedoucí představitelé byznysu a veřejného sektoru akceptovali nový technologický vývoj, aby se řešení s nulovými odstávkami stalo skutečností.

Autor je regionální manažer Veeam Software pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Rubriky: ByznysČeské ITCloudEkomerceHardwareOperační systémyPodnikový softwareTechnologieTelekomunikaceVeřejná správa

Související příspěvky

Zprávičky

Telekomunikační firmy loni zvýšily tržby o 0,6 % na 121,3 miliardy Kč

29. 9. 2023
CZ.NIC začal zveřejňovat seznam zablokovaných domén
Zprávičky

ChatGPT začíná pro uživatele vyhledávat aktuální informace na internetu

29. 9. 2023
Zprávičky

Meta představila své první produkty založené na generativní AI pro spotřebitele

29. 9. 2023
Zprávičky

GlobalFoundries plánuje velké investice do rozšíření německé továrny

29. 9. 2023

Zprávičky

Telekomunikační firmy loni zvýšily tržby o 0,6 % na 121,3 miliardy Kč

ČTK
29. 9. 2023

Tuzemské telekomunikační firmy loni zvýšily tržby o 0,6 procenta na 121,3 miliardy korun. Z

CZ.NIC začal zveřejňovat seznam zablokovaných domén

ChatGPT začíná pro uživatele vyhledávat aktuální informace na internetu

ČTK
29. 9. 2023

Chatovací systém ChatGPT může nyní uživatelům poskytovat aktuální informace, které vyhledá na internetu. Už

Meta představila své první produkty založené na generativní AI pro spotřebitele

ČTK
29. 9. 2023

Americká internetová společnost Meta Platforms dnes představila své první produkty založené na generativní umělé

GlobalFoundries plánuje velké investice do rozšíření německé továrny

ČTK
29. 9. 2023

Americký výrobce čipů GlobalFoundries hodlá do konce desetiletí investovat osm miliard dolarů (zhruba 185

Alibaba zahájila restrukturalizaci, na burzu v Hongkongu uvede divizi Cainiao

ČTK
28. 9. 2023

Čínská internetová společnost Alibaba zahájila avizovanou restrukturalizaci, která předpokládá, že firma vyčlení logistickou součást

Univerzitu obrany napadli hackeři, údajně odcizili data z rektorátu

ČTK
27. 9. 2023

Univerzita obrany podle serveru iROZHLAS.cz čelí kybernetickému útoku, hackeři údajně odcizili data z rektorátu.

DDoS útoky na české firmy byly na konci prázdnin na vzestupu, výrazně roste i jejich kvalita

Pavel Houser
27. 9. 2023

Počet i intenzita DDoS útoků na české firmy během srpna oproti klidné první polovině

Sociální síť Threads prozatím zaostává za sítí X, které chtěla konkurovat

ČTK
27. 9. 2023

Sociální síti Threads pro zasílání krátkých zpráv v reálném čase, která patří do skupiny

Tiskové zprávy

Tech4Nature: s ochranou přírody pomáhá dokonce i umělá inteligence

Nový notebook Acer Nitro V 15 usnadňuje hraní her

NÚKIB aktualizoval forenzní aplikaci Maldump

Krajský úřad Středočeského kraje spustil zaměstnanecký portál

Ekonomika Salesforce poháněná umělou inteligencí přispěje v letech 2022 až 2028 k vytvoření 11,6 milionu pracovních míst a výnosu 2,02 bilionu dolarů

Eaton nasadil čtyři autonomní mobilní roboty MiR k optimalizaci intralogistických procesů

Zpráva dne

OMEZENÁ NABÍDKA od Goodoffer24: 91% sleva na Windows 10/11 za € 12 a Office 2016 za € 23

OMEZENÁ NABÍDKA od Goodoffer24: 91% sleva na Windows 10/11 za € 12 a Office 2016 za € 23

Redakce
1. 9. 2023

Jsme na začátku září. Zvláště těm, kteří rádi utrácejí za hardware důležité peníze, šetří...

Kalendář

Říj 24
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Lis 15
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Web v éře, kdy obsah vytváří umělá inteligence

Pavel Houser
1. 9. 2023

Hned několik analýz a komentářů ve významných médiích spekulovalo v poslední době o tom, zda současná...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

ATM

Editra

SKU

Nejpopulárnější články

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

Zakázat zákonem platby ransomwarovým vyděračům není reálné

Pavel Houser
9. 8. 2023

Synology DiskStation DS223: Moderní kompaktní NAS nejen pro SOHO

Synology DiskStation DS223: Moderní kompaktní NAS nejen pro SOHO

Redakce
21. 8. 2023

Hrátky s magnetickými víry

Feroelektricita a supravodivost se již nevylučují

Pavel Houser
10. 8. 2023

Průzkum Oracle a IDC radí středoevropským organizacím, jak inovovat

Jak posílit automatizaci telekomunikačních služeb a získat konkurenční výhodu

itbiz
22. 8. 2023

Maximální úroveň kontroly a údržby průmyslových zařízení s pomocí AI

Maximální úroveň kontroly a údržby průmyslových zařízení s pomocí AI

Josef Švenda
22. 6. 2023

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Horská dráha a Möbiova páska
  • Za výběrem levotočivých aminokyselin možná stojí už RNA
  • V CERNu se podařilo nejpřesnější měření konstanty silné interakce

RSS AbcLinuxu RSS

  • kmod 31
  • Hra Trüberbrook na GOG zdarma
  • Sound Open Firmware 2.7.0

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.