• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Umělá inteligence přetváří zákaznickou zkušenost

Andrés Garcia-Arroyo
2. 12. 2019
| Články
Andrés Garcia-Arroyo, Oracle

Andrés Garcia-Arroyo, Oracle

Moderní zákaznickou zkušenost lze dnes poskytovat pouze pomocí pokročilých nástrojů pro analýzu dat, s využitím internetu věcí a umělé inteligence. Zákaznická zkušenost by se měla dostat do centra podnikání, odpovědnost za ni nemá pouze marketingové nebo obchodní oddělení.

Zákazník může dnes ve většině případů měnit dodavatele velmi jednoduše – obdobná služba je nejčastěji vzdálena pouhých několik kliknutí a něco podobného platí i pro kamenné obchody nebo obchodování mezi firmami (B2B). Za této situace jsou prodejci v rámci konkurenčního boje nuceni do centra svého podnikání postavit zákaznickou zkušenost – CX. Pouze důraz na CX dokáže (samozřejmě vedle jiných faktorů, jako je cenová politika) udržet zákazníka a alespoň na nějakou dobu zajistit jeho loajalitu ke značce. Na globalizovaném trhu je stále obtížnější přijít s produkty nebo službami zásadně odlišnými od konkurence, což roli zákaznické zkušenosti při rozhodování uživatelů ještě zvyšuje.

Nejen CMO a CSO

Zákaznickou zkušenost v rámci firmy dnes obvykle neřeší oddělení IT (tvorba e-shopu apod.) ani péče o zákazníky, ale bývá základem strategie marketingových (CMO) a obchodních ředitelů (CSO); firmy se tedy věnují zákaznické zkušenosti na nejvyšší úrovni. Zákaznická zkušenost se již většinou chápe komplexně, jako suma veškerých interakcí, které zákazník udělal s určitou firmou nebo značkou. Firmy se proto stále více snaží zavádět pro CX chytrá, komplexní a integrovaná řešení, která současně pokryjí marketing, prodej, fungování e-shopu i služby zákazníkům včetně servisu/podpory. Elektronické kanály se stávají nedílnou součástí interakcí zákazníka s prodejcem a integrace CX zde znamená především jednotnou zkušenost napříč službami různého typu (e-mail, web, sociální sítě, mobilní aplikace, chat…). Zajistit moderní zákaznickou zkušenost včetně nepřetržité dostupnosti služeb (24/7) je jedním z cílů inovací, které se někdy označují jako digitální transformace podniku.

Vývoj CX ovšem vyžaduje pochopit, co zákazníci požadují a jaké mají preference. Porozumět zákazníkům lze pouze na základě dat, která je třeba efektivně shromažďovat, ukládat a analyzovat. Protože přibývá typů dat i kanálů, z nichž je třeba data získávat, většina organizací musí současně investovat do nových analytických řešení. Klíčovou podpůrnou technologií pro řízení dat i analytiku se stává umělá inteligence (AI). Podle studie analytické společnosti IDC z roku 2018 až 66 % evropských firem uvádí, že právě zlepšení služeb zákazníkům je hlavní motivací, proč do AI vůbec investují; dalších 65 % uvádí, že umělou inteligenci využijí především pro zefektivnění marketingu, což opět souvisí se zákaznickou zkušeností. Firmy v zemích střední a východní Evropy dále speciálně reportují, že pro zavádění umělé inteligence nemají dost vlastních odborníků, takže potřebné nástroje a služby musejí zajišťovat s pomocí externích partnerů.

Příkladem nasazení AI jsou např. následující aplikace:

  • Vylepšení nástrojů pro obsluhu zákazníků, které umožňuje poskytovat samoobslužné služby jednodušeji, rychleji a levněji
  • Přizpůsobení obsahu jednotlivým zákazníkům (personalizace), takže např. hledání pak rychleji poskytuje relevantní výsledky
  • Zefektivnění práce zaměstnanců podpory, kteří budou mít vždy k dispozici všechny potřebné informace a systém jim automaticky poskytne i návrh řešení každého případu
  • Podpora pro další zapojení zákazníků, analýza dat za účelem identifikace trendů a možných výsledků jednotlivých kroků (scénáře typu what-if)
  • Automatizace úloh a procesů uvolní organizaci čas a zdroje na strategické iniciativy a tvorbu přidané hodnoty.

 

Samozřejmě ani veškerá snaha poskytovat ideální zákaznickou zkušenost nemusí zaručit, že (každý) zákazník skutečně dostane služby, které požaduje. Bez ohledu na množství analyzovaných dat a moderní technologie nemá firma pocit člověka „na druhé straně linky“ pod plnou kontrolou. Nicméně inteligentní strategie pro CX alespoň znamená, že organizace udělala všechno, co bylo v jejích silách. Lze shrnout, že klíčovou součástí takového přístupu k zákaznické zkušenosti je využití moderních technologie (AI, Internet věcí, chatboty, moderní analytická řešení) a důraz na nové komunikační kanály a nové způsoby interakce. Procesy spojené s CX by měly být v rámci transformace podnikání zjednodušeny. Důležité rovněž je, aby za zákaznickou zkušenost neodpovídali pouze ředitelé marketingu. Na tvorbě řešení pro CX se musejí podílet obchodní oddělení i jednotliví prodejci, specialisté na zákaznickou podporu i datoví analytici, v případě potřeby by firmy neměly váhat ani se zapojením externích specialistů a třetích stran.

Autor Andrés Garcia-Arroyo je Vicepresident pro aplikace společnosti Oracle v regionu CEE a CIS.

Rubriky: ByznysPodnikový softwareTechnologie

Související příspěvky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Google zaplatí státu Texas 1,4 miliardy USD kvůli shromažďování osobních údajů

11. 5. 2025
Zprávičky

Průzkum: Většina českých investorů o kryptoměny neprojevuje velký zájem

10. 5. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Cena bitcoinu se vrátila nad hranici 100 000 dolarů

9. 5. 2025
Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita
Články

Když umělá inteligence lže, jsou důvěra a ochranná opatření ještě důležitější

9. 5. 2025

Zprávičky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Google zaplatí státu Texas 1,4 miliardy USD kvůli shromažďování osobních údajů

ČTK
11. 5. 2025

Americký internetový gigant Google se dohodl, že zaplatí státu Texas 1,375 miliardy dolarů (přes

Průzkum: Většina českých investorů o kryptoměny neprojevuje velký zájem

ČTK
10. 5. 2025

Většina českých investorů neprojevuje o kryptoměny, zejména bitcoin, velký zájem a klesá i důvěra

Kryptoměny a jejich ekonomika

Cena bitcoinu se vrátila nad hranici 100 000 dolarů

ČTK
9. 5. 2025

Cena nejznámější kryptoměny bitcoin se včera poprvé od února vrátila nad hranici 100.000 dolarů

Trump chce zrušit Bidenovo omezení na vývoz pokročilých čipů

ČTK
8. 5. 2025

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa plánuje zrušit omezení vývozu pokročilých počítačových polovodičů, které zavedl

Brusel žaluje pět zemí EU včetně Česka za nedostatečné provádění nařízení DSA (aktualizováno)

ČTK
7. 5. 2025

Evropská komise (EK) se rozhodla zažalovat Českou republiku, Španělsko, Kypr, Polsko a Portugalsko za

Antivirová společnost Gen Digital zvýšila celoroční provozní zisk o 45 %

ČTK
7. 5. 2025

Antivirová společnost Gen Digital, která vznikla spojením české firmy Avast s americkou NortonLifeLock, ve

Prodej amerického komunikačního vybavení Česku se týká kryptografických zařízení

ČTK
7. 5. 2025

Prodej vojenského komunikačního vybavení České republice v hodnotě 181 milionů dolarů (zhruba čtyři miliardy

Německo postihl rozsáhlý výpadek komunikačního systému pro policii či hasiče

ČTK
6. 5. 2025

Německo dnes podle agentury DPA postihl rozsáhlý výpadek šifrovaného komunikačního systému využívaného policií, hasiči,

Tiskové zprávy

Partnerství společností Nutanix a Pure Storage přinese zákazníkům větší možnosti volby díky novému integrovanému řešení pro kritické pracovní úlohy

Speciální polep Ferrari pro Miami: technologie a design v podání HP

Nadace Mission 44 Lewise Hamiltona a HP podpoří dovednosti mladých v oblasti přírodních a technických věd

Během posledních 48 hodin zachytila VZP rozeslání až 100 tisíc podvodných e-mailů

S barefooty chce dobýt svět. Be Lenka proto nasazuje systém od SAP, který rok ladila s českým ACTUM Digital

Synology oznamuje DiskStation DS925+ a rozšiřující jednotku DX525

Zpráva dne

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Redakce
15. 4. 2025

Ať už máte PC se starším systémem Windows, nebo si stavíte PC podle vašich...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Kvě 13
Celý den

Cloud Computing Conference

Kvě 27
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Direct mail

Srovnávací reklama

Driver

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Týden na ITBiz: Fujitsu a Riken hlásí milník v kvantových počítačích
  • Na Kennedyho středisku otestovali v terénu techniku pro přesné přistávání na Měsíci
  • DNA ze starověkého sýra ukazuje evoluci laktobacilů

RSS AbcLinuxu RSS

  • Vývoj renderovacího jádra Servo za uplynulé dva měsíce
  • Raspberry Pi Connect 2.5
  • 1272 projektů (vývojářů) přijatých do Google Summer of Code 2025

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.