Virtuální a rozšířená realita pro lepší spolupráci i vzdělávání

ITBiz.cz , 13. February 2019 14:45 0 komentářů
Virtuální a rozšířená realita pro lepší spolupráci i vzdělávání

Rozšířená (AR) a virtuální realita (VR) jsou stále populárnější. V současnosti se využívají například k netradičním formám školení zaměstnanců, ale také k podpoře komunikace a spolupráce uvnitř podniků či ke zlepšení zákaznické zkušenosti. O společném trhu rozšířené a virtuální reality se přitom mluví jako o nové vlně komunikace a předpovídá se mu strmý růst. V roce 2021 by měla hodnota tohoto trhu podle předpovědí analytiků dosáhnout 215 miliard dolarů.

Praktické zkušenosti ukazují, že virtuální realita může být ideálním nástrojem pro firemní školení. Umožňuje totiž prezentovat velké množství komplexních informací zajímavým a zábavným způsobem s mnohem lepší odezvou, než nabízejí sebelepší korporátní videa nebo firemní brožury.

Například přední americký obchodní řetězec Walmart zahájil v říjnu 2018 svůj vzdělávací program využívající virtuální realitu a vybavil téměř všech svých 5 000 obchodů 17 000 kusy VR souprav Oculus Go. Výsledkem je možnost zajistit, aby všichni zaměstnanci získali stejně kvalitní školení, jakých se dříve dostávalo jen vybraným manažerům při návštěvě vzdělávacího střediska Walmart Academy. Obchodní řetězec uvádí, že tato metoda školení posiluje sebevědomí a napomáhá lepšímu zapamatování informací, a především o 10 až 15 procent zvyšuje výsledky zaměstnanců v testech.

„U vysoce rizikových odvětví, k nimž patří třeba důlní průmysl, může školení s využitím VR minimalizovat nebezpečí nehod a zranění při použití neznámého či nebezpečného zařízení bez předchozích zkušeností,“ vysvětluje Ondřej Valeš z divize Business and Information Services společnosti Canon.

Týmová spolupráce

Vzhledem k tomu, že zaměstnanci pracují čím dál tím častěji mimo kancelář, je pro firmy zcela zásadní, aby dokázaly zajistit nejen sdílení dokumentů, ale i zkušeností. Tím podpoří a rozvinou dynamiku svých týmu. Bez vzájemného porozumění a silných vztahů mezi zaměstnanci naopak může utrpět schopnost spolupráce i produktivita. Není proto žádným překvapením, že čtyři z pěti manažerů dnes věří, že využití technologií umožní překlenout problémy vznikající při spolupráci na dálku.

Například Izraelská státní vodohospodářská společnost využívá řešení s rozšířenou realitou, díky nimž mohou odborníci v terénu spolupracovat v reálném čase s dalšími experty na jiném místě. Řešení využívá chytré brýle s rozšířenou realitou a zvláštní mobilní aplikaci. Rozšířená realita umožňuje odborníkům, kteří nejsou přímo na místě, plnohodnotně sdílet informace, zprávy či diagramy s kolegy v terénu.

Zákaznická zkušenost

Je-li překlenutí vzdáleností natolik důležité pro interní fungování firem, potom je zcela zásadní pro předávání informací směrem ven. Zlepšování zákaznické zkušenosti ještě nikdy nebylo důležitější než dnes a společnosti si již začínají uvědomovat, že integrace nových digitálních technologií je tím správným způsobem, jak zákazníkům neotřele představit novinky a podpořit jejich zájem o značku díky inovativním přístupům. Rozšířenou realitu do světa spotřebitelů naplno uvedla hra Pokémon Go, která se stala jedním z nejvýznačnějších kulturních a technologických trendů let 2016 a 2017. Zprvu šlo sice o pouhou ukázku technologického pokroku v oblasti hraní her, v konečném důsledku ale herní mánie firmám ukázala skrytý potenciál nových technologií pro rozvoj jejich podnikání.

Dnes už mají AR a VR mnohem praktičtější využití, například v oblasti interaktivního marketingu, kde pomáhají podpořit rozhodování spotřebitele při procesu nákupu. Kosmetická společnost Sephora například představila virtuálního maskéra, který využívá rozšířenou realitu k virtuálnímu vyzkoušení make-upu. Využívá k tomu umělou inteligenci, která pomáhá najít nejvhodnější produkt pro daný odstín pleti.

Realita v autosalonu

Podobně se začaly tyto technologie využívat také v odvětvích, jako je cestovní ruch, design interiérů či automobilový průmysl. Zákazníci se díky nim mohou vypravit na virtuální prohlídky, které jim pomohou vybrat dokonalé místo pro dovolenou, mohou si vyzkoušet, jak bude vypadat nový nátěr zdí a rozmístění nábytku u nich doma nebo si s jejich pomocí mohou vybrat tu správnou barvu nového auta.

Loni uvedla automobilka General Motors International aplikaci pro showroomy s rozšířenou realitou. Potenciální zákazník namířil iPad na některé z aut v autosalonu a mohl si ho rovnou prohlédnout v různých barvách. Aplikace navíc nabízela i náhled vozu při jízdě po silnici. Tyto technologie umožňují zákazníkům lépe porozumět výhodám jednotlivých produktů a vyzkoušet si je ještě před tím, než se pro ně rozhodnou.

AR/VR: Nová éra podnikání

Vzhledem k tomu, že jsme již byli svědky několika vysoce úspěšných využití těchto technologií byznysu, lze očekávat, že se polovina společností dosud nevyužívajících AR a VR začne o tyto technologie zajímat v následujících třech letech. Budou zjišťovat, jak by je mohly využít ve svém podnikání, aby získaly náskok před konkurencí a nové příležitosti na trhu. Nová zpráva výzkumného institutu Capgemini Research Institute přitom varuje, že nám virtuální a rozšířená realita pravděpodobně přináší novou éru podnikání, ale na obzoru jsou díky ní také nové překážky a výzvy, a to i pro zavedené firmy.

Prostředí těchto nově se šířících technologií se rychle proměňuje. Společnosti, které VR využívají pro své důležité firemní procesy (například školení), se tak musí připravit na to, že budou muset držet krok se stále se měnícím prostředím. Budou závislé na vývoji aplikací pro používání AR a VR. A budou také nejspíš nuceny investovat do vlastních datových úložišť, protože cloud není pro VR praktický kvůli neustále potřebě zařízení stahovat a editovat obsah.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

E-banking namísto datové schránky

Pavel Houser , 12. March 2019 11:30
Pavel Houser

Projekty zaměřené na elektronický kontakt občana se státní správou u nás zatím příliš neuspěly. Dr...

Více

Kalendář

14. 03.

24. 03.
IT mezi paragrafy 2019
19. 03.

22. 03.
Amper 2019
26. 03. IT Security Workshop 2019







RSS 

Zprávičky

Evropský parlament bude hlasovat o změně směrnice o copyrightu

ČTK , 21. March 2019 10:00

Plénum nyní bude hlasovat nejprve o pozměňovacím návrhu, nikoli o směrnici jako celku, jak bylo půvo...

Více 0 komentářů

Vodafone a Liberty Global dostanou varování regulátorů

ČTK , 21. March 2019 09:00

EK se obává, že převzetí aktivit Liberty Global by v ČR mohlo vést k vytlačení některých telekomunik...

Více 0 komentářů

EK udělila Googlu pokutu 1,49 mld. eur kvůli internetové reklamě

ČTK , 21. March 2019 08:00

Google ve smlouvě AdSense for Search stanovil omezení bránící konkurenci umísťovat své reklamy na ty...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Google se pouští do videoher, představil platformu Stadia

ČTK , 20. March 2019 11:00

Google Stadia bude konkurovat výrobcům herních konzolí i specializovaným videoslužbám....

Více 0 komentářů

Elektrotechnický průmysl loni dále rostl přes 5 %

ČTK , 20. March 2019 10:00

Se zpomalením autoprůmyslu začnou firmy vymýšlet řešení pro zemědělství, farmaceutický průmysl a dal...

Více 0 komentářů

ISP Aliance: Směrnice o autorských právech může zdražit on-line služby

ČTK , 20. March 2019 09:00

Směrnice například počítá s výjimkou pro recese a parodie, v praxi ale neexistuje technologie, která...

Více 0 komentářů

Výrobce chytrých telefonů Xiaomi ztrojnásobil čtvrtletní zisk

ČTK , 20. March 2019 08:00

Loni firma uvedla své akcie na hongkongskou burzu. Šlo o největší primární nabídku akcií v technolog...

Více 0 komentářů