• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Webová analytika v praxi I: Přínosy webové analytiky

Pavel Trejbal
7. 2. 2012
| Články

Weby jsou dnes nejen online prezentací firem, ale často také prodejním, informačním či marketingovým nástrojem. V praxi se ale často setkáváme s tím, že mnohé weby ne vždy plní dobře svůj účel a že je návštěvníci opouštějí neuspokojeni. Můžeme to změnit?

Mnohdy návštěvníci odcházejí kvůli zdánlivě banálním důvodům, jako nízkému důrazu na přívětivost a přesvědčivost. Možná web hýří multimediálním obsahem a překypují složitými skripty, ale přesto nedokáží rychle, jasně a přehledně návštěvníkovi nabídnout to, co zde hledá. Jak ale zjistit, proč zrovna váš web neplní svou funkci tak, jak byste si představovali?

Touto problematikou se detailně zabývá dynamicky se rozvíjející obor nazývaný webová analytika.

My se v následujícím seriálu podíváme na několik základních kroků, kterými byste měli projít, pokud chcete pochopit chování návštěvníků na vašem webu a identifikovat problémové oblasti, které brání splnění vašich cílů. Nejprve si ale přibližme samotnou webovou analytiku, co se za tímto pojmem skrývá a v čem vám může pomoci.

Hlavní poslání webové analytiky

Hlavní náplní webové analytiky je sběr, měření, analýza, reporting a interpretace dat získaných z webu za účelem jejich dalšího využití. I když data o návštěvnosti nejrůznějších webových serverů jsou sledována a hodnocena již řadu let, možnosti využití a interpretace těchto dat byly dlouho omezené. Zlom přišel až v posledním desetiletí spolu s novými metodami a nástroji, kterými lze tato data zpracovat a jejichž pomocí je lze také sofistikovaně vyhodnocovat.
Rozšířily se i způsoby, jak firmy mohou využít výstupy webové analytiky pro lepší pochopení svého podnikání a pro optimalizaci svých webových stránek. Když zde zmiňujeme optimalizaci, nemyslíme tím pouze SEO, na něž je často úspěšnost webu chybně redukována, ale primárně hlubší pochopení návštěvníka, porozumění jeho chování na webu a nalezení nejvýznamnějších bariér, bránících dosažení požadovaných výsledků.

Přínos nástrojů webové analytiky

Nástroje používané webovými analytiky (od bezplatných Google Analytics až po placená řešení jako například Adobe Omniture Site Catalyst či Webtrends od stejnojmenného výrobce) nabízí celou řadu sofistikovaných funkcí. Jednou z nich je možnost segmentace dat o návštěvnosti podle nejrůznějších kritérií. Pokud dokážete rozdělit návštěvníky webu podle toho z jakého zdroje přišli, získáte velmi dobrý přehled o struktuře návštěvnosti vašeho webu. Návštěvy z vyhledávačů je možné rozdělit i podle klíčových slov, která na vaše stránky uživatele dovedla.

Některé nástroje jsou schopny sledovat také chování uživatele mezi jednotlivými návštěvami a lze tak pozorovat rozdíl v on-line chování nových a stávajících zákazníků nebo dokonce analyzovat celý nákupní cyklus zákazníka. Většina nástrojů také umožňuje vizualizovat typické „cesty“ mezi jednotlivými stránkami v rámci průměrné návštěvy, což může v kombinaci se segmentací umožnit mnohem lepší pochopení chování jednotlivých skupin návštěvníků.

U konkrétních stránek je také možné zobrazit, na jaká místa návštěvníci nejvíce či nejméně klikají, což může vést k lepšímu pochopení toho, co zde návštěvníci hledají. Pokud web obsahuje vlastní interní vyhledávání, lze analyzovat nejčastější klíčová slova, která návštěvníci hledají a vyhodnocovat, zda skutečně nalézají požadovaný obsah.

Získávání dat z webů a jejich využití

Pokud chcete vyhodnocovat web pomocí některého ze zmíněných nástrojů, musíte nejdříve do HTML kódu všech svých stránek, které chcete sledovat, vložit kód JavaSciptu (tzv. tracking code), který většina nástrojů vygeneruje. Pokud pak návštěvník se svým prohlížečem navštíví některou z těchto stránek, aktivuje tím (vedle získání samotného obsahu stránky) také zmíněný kód. Tento kód přečte a následně uloží nové hodnoty některých cookies v návštěvníkově počítači.

Po aktivaci kódu, přečtení a uložení nových hodnot cookies jsou tato data poslána na specializovaný zabezpečený server daného nástroje. Ten data zachytí, zpracuje a následně je promítne do všech vašich reportů v tomto nástroji a to téměř v reálném čase – viz obrázek:

Výstupy webové analytiky je možné využít mnoha různými způsoby. Typicky jsou analýzy vstupním podkladem pro vylepšení on-line aktivit dané firmy. Je možné vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých on-line marketingových kampaní (bannery, kontextová reklama atd.) nebo spolupráci s partnerskými weby (kolik jste díky jejich odkazům získali zákazníků). Pokud zjistíte, že nějaký zdroj návštěvnosti dominuje, můžete se pokusit do tohoto zdroje více investovat a využít tak plně jeho potenciál. Po identifikaci klíčových výrazů vyhledávání zase můžete jednoduše zlepšit SEO strategii (optimalizace pro klíčová slova).

Jak využít výstupy?

Webová analytika je pochopitelně ideální cestou pro zlepšení samotného webu. Pokud jste schopni odhalit klíčová místa, odkud návštěvníci nejvíce odcházejí, můžete tuto situaci změnit. Typicky se pak navrhne vhodná modifikace na webu, odstraňující příčiny problému, například odlišné rozmístění a viditelnost klíčových prvků stránky, kterou je poté možné testovat. Testování se budeme samostatně věnovat v některém z dalších dílů.

Obrovský potenciál pro využití webové analytiky nabízejí e-shopy. Většina dostupných nástrojů obsahuje specifickou sadu nástrojů pro analyzování e-commerce. Jde kupříkladu sledovat finanční data k jednotlivým produktům či produktovým kategoriím podle vybraných zákaznických segmentů v čase, vyhodnocovat chování zákazníků s nadprůměrnou nebo podprůměrnou hodnotou objednávky a mnoho dalšího. Jednou z hlavních funkcí pro e-shopy je tzv. „funnel analýza“ (z anglického slova pro trychtýř). Ta umožňuje vizuálně sledovat postupné odpadání návštěvníků e-shopu cestou k dokončení nákupu. Lze ji ale využít samozřejmě i v mnoha dalších situacích.

V příštím díle se podíváme na to, zda se vyplatí do optimalizace webu investovat a jaká je návratnost této investice.

Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Telekomunikační úřad připravuje kroky k naplnění evropského nařízení DSA

25. 6. 2025
Zprávičky

Úřady se obávají útoku na ruskou flotilu, vypínají mobilní internet

23. 6. 2025
Zprávičky

EU prověřuje Muskův prodej jeho sítě X vlastnímu start-upu xAI

23. 6. 2025
Zprávičky

Generální advokátka soudu EU podpořila pokutu přes čtyři miliardy eur pro Google

20. 6. 2025

Zprávičky

Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií

Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií

Redakce
27. 6. 2025

Poslanecká sněmovna dnes ve třetím čtení schválila dlouho očekávaný návrh zákona, který zavádí režim

Šéf britské centrální banky zpochybnil potřebu digitální libry pro lidi

ČTK
27. 6. 2025

Guvernér britské centrální banky Andrew Bailey zpochybnil potřebu digitální libry pro spotřebitele. Je tak

ČR by díky koordinovaně zaváděné AI mohla zvýšit HDP o 250 miliard

ČTK
27. 6. 2025

Česko by mohlo díky koordinovanému zavádění umělé inteligence zvýšit své HDP zhruba o 250

Datová centra v roce 2024: umělá inteligence a problém kapacity

Prezident podepsal nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost

ČTK
27. 6. 2025

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o

Kryptoměny a jejich ekonomika

Rusko o více než rok odsouvá spuštění projektu digitálního rublu

ČTK
27. 6. 2025

Rusko odsouvá spuštění projektu digitálního rublu o více než rok. Centrální dnes oznámila, že

Vodafone a Nokia v běžném provozu otestovali technologii 25G PON

Vodafone a Nokia v běžném provozu otestovali technologii 25G PON

Redakce
26. 6. 2025

Vodafone v pražské PLAYzone Areně provedl první živé demo připojení technologií 25G PON v České republice,

Elektronické náramky hlídaly v prvním roce provozu 183 lidí, hlavně domácí vězně

ČTK
26. 6. 2025

Elektronické náramky hlídaly za první rok fungování nového monitorovacího systému celkem 183 lidí. Aktuálně

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Telekomunikační úřad připravuje kroky k naplnění evropského nařízení DSA

ČTK
25. 6. 2025

Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který je pověřen rolí národního koordinátora digitálních služeb, připravuje některé

Tiskové zprávy

Huawei a oboroví partneři dosáhli konsenzu u mobilních sítích založených na AI

Sněmovna schválila nový zákon o správě informací o stavbách

Panasonic Toughbook ukazuje, jak technologie podporují pracovníky v terénu

QNAP uvádí na trh 8portový switch QSW-1000 Full 2,5GbE Multi-Gig

Lenovo na český trh uvádí Chromebook Plus (14″, 10) s novou generací hybridní AI

HPE mění podobu hybridního IT s pomocí GreenLake Intelligence

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Vodafone otestoval Nokia 25G PON
Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Backspace

Segmentace

S-Ox (Sarbanes – Oxley Act)

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Mise SOVA-S vybrána jako jeden z nejlepších projektů v ESA Scout
  • Mikrobi v dávných oceánech používali v boji o železo jedovatý plyn
  • Odhalili molekulárního dvojitého agenta v buněčné komunikaci

RSS AbcLinuxu RSS

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft
  • Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia
  • Hospodaření společnosti Canonical za rok 2024

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.