• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Webová analytika v praxi I: Přínosy webové analytiky

Pavel Trejbal
7. 2. 2012
| Články

Weby jsou dnes nejen online prezentací firem, ale často také prodejním, informačním či marketingovým nástrojem. V praxi se ale často setkáváme s tím, že mnohé weby ne vždy plní dobře svůj účel a že je návštěvníci opouštějí neuspokojeni. Můžeme to změnit?

Mnohdy návštěvníci odcházejí kvůli zdánlivě banálním důvodům, jako nízkému důrazu na přívětivost a přesvědčivost. Možná web hýří multimediálním obsahem a překypují složitými skripty, ale přesto nedokáží rychle, jasně a přehledně návštěvníkovi nabídnout to, co zde hledá. Jak ale zjistit, proč zrovna váš web neplní svou funkci tak, jak byste si představovali?

Touto problematikou se detailně zabývá dynamicky se rozvíjející obor nazývaný webová analytika.

My se v následujícím seriálu podíváme na několik základních kroků, kterými byste měli projít, pokud chcete pochopit chování návštěvníků na vašem webu a identifikovat problémové oblasti, které brání splnění vašich cílů. Nejprve si ale přibližme samotnou webovou analytiku, co se za tímto pojmem skrývá a v čem vám může pomoci.

Hlavní poslání webové analytiky

Hlavní náplní webové analytiky je sběr, měření, analýza, reporting a interpretace dat získaných z webu za účelem jejich dalšího využití. I když data o návštěvnosti nejrůznějších webových serverů jsou sledována a hodnocena již řadu let, možnosti využití a interpretace těchto dat byly dlouho omezené. Zlom přišel až v posledním desetiletí spolu s novými metodami a nástroji, kterými lze tato data zpracovat a jejichž pomocí je lze také sofistikovaně vyhodnocovat.
Rozšířily se i způsoby, jak firmy mohou využít výstupy webové analytiky pro lepší pochopení svého podnikání a pro optimalizaci svých webových stránek. Když zde zmiňujeme optimalizaci, nemyslíme tím pouze SEO, na něž je často úspěšnost webu chybně redukována, ale primárně hlubší pochopení návštěvníka, porozumění jeho chování na webu a nalezení nejvýznamnějších bariér, bránících dosažení požadovaných výsledků.

Přínos nástrojů webové analytiky

Nástroje používané webovými analytiky (od bezplatných Google Analytics až po placená řešení jako například Adobe Omniture Site Catalyst či Webtrends od stejnojmenného výrobce) nabízí celou řadu sofistikovaných funkcí. Jednou z nich je možnost segmentace dat o návštěvnosti podle nejrůznějších kritérií. Pokud dokážete rozdělit návštěvníky webu podle toho z jakého zdroje přišli, získáte velmi dobrý přehled o struktuře návštěvnosti vašeho webu. Návštěvy z vyhledávačů je možné rozdělit i podle klíčových slov, která na vaše stránky uživatele dovedla.

Některé nástroje jsou schopny sledovat také chování uživatele mezi jednotlivými návštěvami a lze tak pozorovat rozdíl v on-line chování nových a stávajících zákazníků nebo dokonce analyzovat celý nákupní cyklus zákazníka. Většina nástrojů také umožňuje vizualizovat typické „cesty“ mezi jednotlivými stránkami v rámci průměrné návštěvy, což může v kombinaci se segmentací umožnit mnohem lepší pochopení chování jednotlivých skupin návštěvníků.

U konkrétních stránek je také možné zobrazit, na jaká místa návštěvníci nejvíce či nejméně klikají, což může vést k lepšímu pochopení toho, co zde návštěvníci hledají. Pokud web obsahuje vlastní interní vyhledávání, lze analyzovat nejčastější klíčová slova, která návštěvníci hledají a vyhodnocovat, zda skutečně nalézají požadovaný obsah.

Získávání dat z webů a jejich využití

Pokud chcete vyhodnocovat web pomocí některého ze zmíněných nástrojů, musíte nejdříve do HTML kódu všech svých stránek, které chcete sledovat, vložit kód JavaSciptu (tzv. tracking code), který většina nástrojů vygeneruje. Pokud pak návštěvník se svým prohlížečem navštíví některou z těchto stránek, aktivuje tím (vedle získání samotného obsahu stránky) také zmíněný kód. Tento kód přečte a následně uloží nové hodnoty některých cookies v návštěvníkově počítači.

Po aktivaci kódu, přečtení a uložení nových hodnot cookies jsou tato data poslána na specializovaný zabezpečený server daného nástroje. Ten data zachytí, zpracuje a následně je promítne do všech vašich reportů v tomto nástroji a to téměř v reálném čase – viz obrázek:

Výstupy webové analytiky je možné využít mnoha různými způsoby. Typicky jsou analýzy vstupním podkladem pro vylepšení on-line aktivit dané firmy. Je možné vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých on-line marketingových kampaní (bannery, kontextová reklama atd.) nebo spolupráci s partnerskými weby (kolik jste díky jejich odkazům získali zákazníků). Pokud zjistíte, že nějaký zdroj návštěvnosti dominuje, můžete se pokusit do tohoto zdroje více investovat a využít tak plně jeho potenciál. Po identifikaci klíčových výrazů vyhledávání zase můžete jednoduše zlepšit SEO strategii (optimalizace pro klíčová slova).

Jak využít výstupy?

Webová analytika je pochopitelně ideální cestou pro zlepšení samotného webu. Pokud jste schopni odhalit klíčová místa, odkud návštěvníci nejvíce odcházejí, můžete tuto situaci změnit. Typicky se pak navrhne vhodná modifikace na webu, odstraňující příčiny problému, například odlišné rozmístění a viditelnost klíčových prvků stránky, kterou je poté možné testovat. Testování se budeme samostatně věnovat v některém z dalších dílů.

Obrovský potenciál pro využití webové analytiky nabízejí e-shopy. Většina dostupných nástrojů obsahuje specifickou sadu nástrojů pro analyzování e-commerce. Jde kupříkladu sledovat finanční data k jednotlivým produktům či produktovým kategoriím podle vybraných zákaznických segmentů v čase, vyhodnocovat chování zákazníků s nadprůměrnou nebo podprůměrnou hodnotou objednávky a mnoho dalšího. Jednou z hlavních funkcí pro e-shopy je tzv. „funnel analýza“ (z anglického slova pro trychtýř). Ta umožňuje vizuálně sledovat postupné odpadání návštěvníků e-shopu cestou k dokončení nákupu. Lze ji ale využít samozřejmě i v mnoha dalších situacích.

V příštím díle se podíváme na to, zda se vyplatí do optimalizace webu investovat a jaká je návratnost této investice.

Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Rubriky: Internet

Související příspěvky

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink
Zprávičky

SpaceX už poslal na orbitu přes 1200 družic pro připojení na web

4. 3. 2021
Zprávičky

Google nechystá náhradu sledovací technologie v prohlížeči Chrome

4. 3. 2021
Zprávičky

Na dobudování rychlého internetu musí stát dát 11,5 miliardy Kč

2. 3. 2021
Podniky v cloudu stále častěji provozují i úložiště
Články

Podniky v cloudu stále častěji provozují i úložiště

2. 3. 2021

Zprávičky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

ČR vydala do USA dva Ukrajince podezřelé z kyberzločinu

ČTK
6. 3. 2021

Dva podezřelé Ukrajince ze skupiny policisté zadrželi v Česku loni v únoru. Ve Spojených

Pokusy o zneužití zranitelnosti v Microsoft Exchange Serveru se budou stupňovat

ČTK
6. 3. 2021

Podle Microsoftu stojí za kampaní skupina čínských hackerů zvaná Hafnium. Hackerům, kteří přišli s

Proč blockchain selhává

Zakladatel firmy McAfee byl obviněn z kryptoměnových podvodů

ČTK
5. 3. 2021

Pětasedmdesátiletý McAfee je nyní zadržován ve Španělsku. Zakladatel americké antivirové společnosti McAfee byl ve

Vakcíny proti Covid 19 se na Darknetu prodávají za 250 až 1 250 dolarů

Pavel Houser
5. 3. 2021

Aktuálně probíhající očkování představuje velikou příležitost pro podvodníky a prodejce na nelegálních virtuálních tržištích.

Za bezpečnostní incidenty v cloudu mohou hlavně samotní zákazníci

Systém veřejné správy napadli hackeři, útok se týkal Prahy i MPSV (aktualizace)

ČTK
5. 3. 2021

Systém veřejné správy napadli ve čtvrtek hackeři. O masivním kybernetickém útoku informoval na twitteru

EK zřejmě obviní Apple z omezování hospodářské soutěže

ČTK
5. 3. 2021

Stížnost před dvěma lety podala švédská služba pro streamování hudby Spotify. Evropská komise pravděpodobně

Premiér Babiš: Cílem aukce nebyl čtvrtý operátor, ale snížení cen

ČTK
5. 3. 2021

O vytvoření čtvrtého mobilního operátora neměl nikdo z velkých zahraničních investorů zájem. Cílem loňské

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

SpaceX už poslal na orbitu přes 1200 družic pro připojení na web

ČTK
4. 3. 2021

Hlavním cílem projektu Starlink je dostupnější vysokorychlostní přístup k internetu. Americká soukromá společnost SpaceX

Anghami bude první arabskou technologickou firmou na Nasdaqu

ČTK
4. 3. 2021

Rival Spotify, streamovací společnost Anghami, vstoupí jako první arabská technologická firma na americkou burzu

Tiskové zprávy

MWC 2021: Lepší život, inteligentní podniky a inkluzivní svět pro každého

Společnost Soitron obhájila Cisco Gold certifikaci a získala status servisního partnera

Jarní akce levného softwaru

Do boje proti pandemii se přidává stále více firem

Studie IBM: klíčem k prosperitě po odeznění pandemie budou umělá inteligence a nové technologie

Zatím nejrychlejší tiskárna imagePROGRAF

Zpráva dne

Jarní akce levného softwaru

Jarní akce levného softwaru

Redakce
5. 3. 2021

Softwarový prodejní portál GoodOffer24.com pokračuje s nabídkou levného softwaru. Kupte si z nabídky níže uvedených bundlů....

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Lidé spolu s chatboty rádi klamou

Pavel Houser
1. 2. 2021

Pokud lidé nejednají přímo, ale nechají se nějak zastupovat chatbotem, mají mnohem menší problém uchylovat se...

Nadcházející akce

  1. Hannover Messe Digital Edition 2021

    12. dubna - 16. dubna

Zobrazit všechny Akce

Slovník

ASCII

Off screen

CPC

Nejpopulárnější články

Webová analytika v praxi I: Přínosy webové analytiky

Pavel Trejbal
7. 2. 2012

Komerční banka hlásí výpadek poboček a internetového bankovnictví

Jiří Kocourek
30. 7. 2008

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Redakce
7. 2. 2021

Adobe Reader 8 k dispozici

Filip Molčan
8. 12. 2006

Skupina Lazarus se nově soustředí na obranný průmysl, malware dokáže proniknout i do odpojených sítí

Pavel Houser
1. 3. 2021

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • InstallFest 2021 online
  • Sweet Home 3D 6.5
  • Slovní úloha: V kterém týdnu letošního roku bude mít Firefox větší číslo verze než Chrome?

RSS Sciencemag.cz

  • Umělá inteligence cvičí psy
  • Co když člověka nakazí dva různé kmeny koronaviru?
  • Proč se jídlo lepí na pánev

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.