• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Webová analytika v praxi VI: Jak na analýzu návštěvnosti

Pavel Trejbal
16. 3. 2012
| Články

Řada lidí je přesvědčena, že všechny informace, kterých dnes máme k dispozici obrovské množství, představují zlatý poklad. Díky tomu se zaměřují především na sběr co největšího objemu informací a dat, a jejich reportingu – málokdy z nich ovšem nakonec získají skutečnou znalost v podobě přidané hodnoty nebo konkurenční výhody.

Dá se to ilustrovat například na analýze návštěvnosti z dat Google Analytics (GA). Lze předpokládat, že 90 % uživatelů GA používá tento nástroj pro přehled jen o několika základních metrikách a faktech – počet návštěvníků, počet objednávek/konverzí, nejnavštěvovanější stránky, počet stránek shlédnutých na návštěvníka, průměrný čas strávený na webu a celkový bounce rate. U těchto metrik pak zkoumají vývoj v čase a zkouší si ho nějakým způsobem vysvětlit.
Jakým způsobem data analyzovat

Jak pracovat s Google analytics

Na tom je názorně vidět celý problém. Informace vám samy o sobě (v základních reportech) nic nepřinesou, jsou příliš obecné – např. na průměrný čas na webu mohou mít vliv nárůsty a poklesy různých zdrojů návštěvnosti, kampaně, nové stránky na webu či úpravy stávajících, výpadky serverů a podobně.

Abyste z těchto informací mohli získat nějakou přidanou hodnotu, reálný nárůst prodeje, musíte data analyzovat:

  • Nezabývat se pouze agregátním souborem, ale dívat se na menší podskupiny i jednotky souboru – jen tak můžete velké množství dat očistit od desítek nerozpoznatelných externích faktorů, působících společně i proti sobě.
  • Zasazovat informace do kontextu, spojovat je s jinými informacemi a hledat závislosti.
  • Být kreativní, přemýšlet o informacích v souvislostech.
  • Pečlivě se snažit získat všechny externí faktory, které mohou data ovlivňovat.

Konkrétně je vhodné se pro analýzu návštěvnosti na základě dat zaměřit na následující body:

Základní metriky mohou být ovlivněny tolika faktory, že se téměř nedají samy o sobě analyzovat. Základem pro analýzu je tedy rozdělení vaší návštěvnosti do několika segmentů, což je v GA proklatě jednoduché.

Vytvořte si segmenty pro vaše nejčastější zdroje návštěvnosti (přímé přístupy a brandové dotazy, kampaně, vyhledávače, významné dkazující weby) a pro různé typy návštěvníků –například následující:

  • ti, kteří hned z webu neodešli,
  • zákazníci (konvertující návštěvníci),
  • zaujatí návštěvníci – např. podle počtu shlédnutých stránek, počtu návratů, času stráveného na webu, návštěvy určitých konkrétních stránek,
  • zákazníci s vysokou hodnotou objednávky,
  • návštěvníci přicházející přes konkrétní vstupní stránku.

Co má smysl sledovat

Hledejte příčiny pro různé změny, odchylky a zvláštnosti v datech, snažte se získat opravdu věrohodná vysvětlení. Jděte v datech hluboko (drill-down), překřižujte si různé dimenze dat (např. vstupní stránky a zdroje návštěvnosti), vytvářejte si i pro jednorázové použití segmenty návštěvníků, obvykle již vcelku malé a specifické – např. návštěvníci, kteří si prohlédli několik důležitých prodejních stránek, a poté se nestali zákazníky. Tyto specifické segmenty vám umožní nahlédnout do nákupního cyklu a získat konkrétní náměty pro změny na webu.

Snažte se podchytit externí vlivy, které mají na návštěvnost vašeho webu (ne jen na kvantitu, ale hlavně na kvalitu) dlouhodobě vliv – probíhající kampaně, vývoj vašeho oboru, média, změny vaší nabídky, změny vašeho webu… Všechny tyto vlivy je nejlepší si průběžně zaznamenávat přímo v GA do anotací (pod každým grafem) – při analýze díky tomu máte k ruce všechny podstatné informace.

Pro některé analýzy již není dostatečné rozhraní Google Analytics – nebojte se v takovém případě použít Excel. Ať už pro poznamenávání různých součtů, výpočet mediánů a dalších statistik, tvorbu ad-hoc grafů, porovnávání různých údajů. GA export do Excelu samy podporují, kromě toho lze využít i různých speciálních programů čerpajících data z GA.

Analýza jako základ

Bez této pečlivější analýzy vypadá celá analytika jako něco, do čeho nemá smysl dávat prostředky. Webová analytika musí vždy směřovat k jasným akcím, doporučovat změny na webu i v marketingu – neslouží jen ke sbírání údajů.

Jakmile dokážete informace správně analyzovat, rázem můžete zjistit, kde jsou přesně problémy vašeho webu, jaké skupiny zákazníků oslovit s vybraným sdělením, jaké jsou hlavní příčiny ztrácení potenciálních zákazníků – a rázem se před vámi otevřou nové možnosti a pohledy.
Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Rubriky: InternetVývoj a HTML

Související příspěvky

Cisco představuje budoucnost bez hesel
Články

Cisco představuje budoucnost bez hesel

8. 4. 2021
Zprávičky

Google vyhrál s Oraclem velkou soudní bitvu o Android

5. 4. 2021
Index Tiobe: Python roste na úkor Javy
Články

Index Tiobe: Python roste na úkor Javy

4. 4. 2021
Největší zájem o veřejný cloud mají poskytovatelé služeb, výrobní firmy a překvapivě i banky
Články

Mezery v ochraně dat a SLA

2. 4. 2021

Zprávičky

Experti obnovují datovou síť Olomouce, která čelila kyberútoku

ČTK
16. 4. 2021

Útočníci požadovali po úřadu za dešifrování napadaného systému vyplacení 100 000 dolarů. Odborníci začali

Proč blockchain selhává

Turecká centrální banka zakázala platby kryptoměnami (aktualizováno)

ČTK
16. 4. 2021

Z velkých ekonomik už zakázala těžbu a obchodování s kryptoměnami Čína. Turecká centrální banka

Irští regulátoři začali vyšetřovat Facebook kvůli úniku údajů

ČTK
16. 4. 2021

Facebook minulý týden uvedl, že pachatelé data získali před zářím 2019 využitím bezpečnostní slabiny

Serverový trh se zotavuje jen zvolna

Tchajwanský výrobce čipů TSMC za čtvrtletí zvýšil zisk o pětinu

ČTK
15. 4. 2021

Analytici spatřují v rozšiřování kapacit podniku velký potenciál. Smluvní výrobce čipů Taiwan Semiconductor Manufacturing

ECB: Evropané chtějí, aby digitální euro bylo soukromé, bezpečné a levné

ČTK
15. 4. 2021

Objevily se i obavy, že lidé, zejména v dobách krize, začnou přesouvat úspory do

Roland Berger: Problémy s nedostatkem čipů v nejbližší době neskončí

ČTK
15. 4. 2021

Problémy s nedostatkem čipů budou přetrvávat ještě dlouho po roce 2021. Podle agentury DPA

Debut na trhu Nasdaq ocenil kryptoměnovou burzu Coinbase na 100 miliard dolarů

ČTK
14. 4. 2021

Coinbase se rozhodla uvést akcie na trh prostřednictvím přímé kotace. Na americkém trhu Nasdaq

Google otevřel nové centrum pro Google Cloud ve Varšavě, bude sloužit středoevropským zákazníkům

Pavel Houser
14. 4. 2021

Google oznámil otevření prvního centra zpracování dat pro Google Cloud v regionu střední a

Cílem útočníků jsou nadále hlavně uživatelská hesla

Pavel Houser
14. 4. 2021

Nejvážnější kybernetickou hrozbou v České republice zůstaly trojské koně zcizující přihlašovací údaje. Celkově stály

Tiskové zprávy

Huawei Global Analyst Summit: Budujme společně plně propojený chytrý svět

Tiskněte bez přestání s novou generací tiskáren Canon s technologií MegaTank – kde se kvalita setkává z kvantitou

Desítka českých bank se spojuje k vytvoření Bank ID – nového standardu online ověřování. První firmy již toto řešení zavádějí

Tech Data bude nabízet řešení Sophos pro zajištění kyberbezpečnosti

VMware Cloud urychluje modernizaci aplikací pomocí modulárních multicloudových služeb

Alienware představuje první notebook s procesorem AMD po více než deseti letech

Zpráva dne

Toto není Apríl!

Toto není Apríl!

Redakce
4. 4. 2021

Prodejní portál GoodOffer pokračuje i v dubnu v nabídce levného legálního softwaru produktivity. Vybrat...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Soumrak Silicon Valley?

Pavel Houser
13. 3. 2021

Respektive nejde speciálně o Křemíkové údolí, ale o to, že Kalifornie už IT mnohé firmy nějak...

Slovník

ECSD

Java

IIS

Nejpopulárnější články

CorelDraw Graphic Suite 2021 – tři nové důvody proč ji koupit

CorelDraw Graphic Suite 2021 – tři nové důvody proč ji koupit

Tomáš Jirásko
31. 3. 2021

Nejdůležitější trendy v oblasti bezpečnosti a řízení rizik

Nejdůležitější trendy v oblasti bezpečnosti a řízení rizik

Redakce
31. 3. 2021

Bezpečný set nejen pro domácí kancelář od Dellu

Bezpečný set nejen pro domácí kancelář od Dellu

Redakce
30. 3. 2021

FortiGuard hlásí výrazný posun kybernetických hrozeb

FortiGuard hlásí výrazný posun kybernetických hrozeb

Redakce
29. 3. 2021

Největší zájem o veřejný cloud mají poskytovatelé služeb, výrobní firmy a překvapivě i banky

Mezery v ochraně dat a SLA

Richard Jan Voigts
2. 4. 2021

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • Novinky od PINE64 - 04/2021
  • Datovka 4.17.0
  • Rust v linuxovém jádru

RSS Sciencemag.cz

  • Atomární víry nabízí nové způsoby zpracování dat
  • Příprava mise Plato pokračuje, pomůže najít obyvatelné zóny ve vesmíru
  • Eutanázie: problém dříve vyslovených přání

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.