• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Webová analytika v praxi VI: Jak na analýzu návštěvnosti

Pavel Trejbal
16. 3. 2012
| Články

Řada lidí je přesvědčena, že všechny informace, kterých dnes máme k dispozici obrovské množství, představují zlatý poklad. Díky tomu se zaměřují především na sběr co největšího objemu informací a dat, a jejich reportingu – málokdy z nich ovšem nakonec získají skutečnou znalost v podobě přidané hodnoty nebo konkurenční výhody.

Dá se to ilustrovat například na analýze návštěvnosti z dat Google Analytics (GA). Lze předpokládat, že 90 % uživatelů GA používá tento nástroj pro přehled jen o několika základních metrikách a faktech – počet návštěvníků, počet objednávek/konverzí, nejnavštěvovanější stránky, počet stránek shlédnutých na návštěvníka, průměrný čas strávený na webu a celkový bounce rate. U těchto metrik pak zkoumají vývoj v čase a zkouší si ho nějakým způsobem vysvětlit.
Jakým způsobem data analyzovat

Jak pracovat s Google analytics

Na tom je názorně vidět celý problém. Informace vám samy o sobě (v základních reportech) nic nepřinesou, jsou příliš obecné – např. na průměrný čas na webu mohou mít vliv nárůsty a poklesy různých zdrojů návštěvnosti, kampaně, nové stránky na webu či úpravy stávajících, výpadky serverů a podobně.

Abyste z těchto informací mohli získat nějakou přidanou hodnotu, reálný nárůst prodeje, musíte data analyzovat:

  • Nezabývat se pouze agregátním souborem, ale dívat se na menší podskupiny i jednotky souboru – jen tak můžete velké množství dat očistit od desítek nerozpoznatelných externích faktorů, působících společně i proti sobě.
  • Zasazovat informace do kontextu, spojovat je s jinými informacemi a hledat závislosti.
  • Být kreativní, přemýšlet o informacích v souvislostech.
  • Pečlivě se snažit získat všechny externí faktory, které mohou data ovlivňovat.

Konkrétně je vhodné se pro analýzu návštěvnosti na základě dat zaměřit na následující body:

Základní metriky mohou být ovlivněny tolika faktory, že se téměř nedají samy o sobě analyzovat. Základem pro analýzu je tedy rozdělení vaší návštěvnosti do několika segmentů, což je v GA proklatě jednoduché.

Vytvořte si segmenty pro vaše nejčastější zdroje návštěvnosti (přímé přístupy a brandové dotazy, kampaně, vyhledávače, významné dkazující weby) a pro různé typy návštěvníků –například následující:

  • ti, kteří hned z webu neodešli,
  • zákazníci (konvertující návštěvníci),
  • zaujatí návštěvníci – např. podle počtu shlédnutých stránek, počtu návratů, času stráveného na webu, návštěvy určitých konkrétních stránek,
  • zákazníci s vysokou hodnotou objednávky,
  • návštěvníci přicházející přes konkrétní vstupní stránku.

Co má smysl sledovat

Hledejte příčiny pro různé změny, odchylky a zvláštnosti v datech, snažte se získat opravdu věrohodná vysvětlení. Jděte v datech hluboko (drill-down), překřižujte si různé dimenze dat (např. vstupní stránky a zdroje návštěvnosti), vytvářejte si i pro jednorázové použití segmenty návštěvníků, obvykle již vcelku malé a specifické – např. návštěvníci, kteří si prohlédli několik důležitých prodejních stránek, a poté se nestali zákazníky. Tyto specifické segmenty vám umožní nahlédnout do nákupního cyklu a získat konkrétní náměty pro změny na webu.

Snažte se podchytit externí vlivy, které mají na návštěvnost vašeho webu (ne jen na kvantitu, ale hlavně na kvalitu) dlouhodobě vliv – probíhající kampaně, vývoj vašeho oboru, média, změny vaší nabídky, změny vašeho webu… Všechny tyto vlivy je nejlepší si průběžně zaznamenávat přímo v GA do anotací (pod každým grafem) – při analýze díky tomu máte k ruce všechny podstatné informace.

Pro některé analýzy již není dostatečné rozhraní Google Analytics – nebojte se v takovém případě použít Excel. Ať už pro poznamenávání různých součtů, výpočet mediánů a dalších statistik, tvorbu ad-hoc grafů, porovnávání různých údajů. GA export do Excelu samy podporují, kromě toho lze využít i různých speciálních programů čerpajících data z GA.

Analýza jako základ

Bez této pečlivější analýzy vypadá celá analytika jako něco, do čeho nemá smysl dávat prostředky. Webová analytika musí vždy směřovat k jasným akcím, doporučovat změny na webu i v marketingu – neslouží jen ke sbírání údajů.

Jakmile dokážete informace správně analyzovat, rázem můžete zjistit, kde jsou přesně problémy vašeho webu, jaké skupiny zákazníků oslovit s vybraným sdělením, jaké jsou hlavní příčiny ztrácení potenciálních zákazníků – a rázem se před vámi otevřou nové možnosti a pohledy.
Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Rubriky: InternetVývoj a HTML

Související příspěvky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Telekomunikační úřad připravuje kroky k naplnění evropského nařízení DSA

25. 6. 2025
Zprávičky

Úřady se obávají útoku na ruskou flotilu, vypínají mobilní internet

23. 6. 2025
Zprávičky

EU prověřuje Muskův prodej jeho sítě X vlastnímu start-upu xAI

23. 6. 2025
Zprávičky

Generální advokátka soudu EU podpořila pokutu přes čtyři miliardy eur pro Google

20. 6. 2025

Zprávičky

Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií

Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií

Redakce
27. 6. 2025

Poslanecká sněmovna dnes ve třetím čtení schválila dlouho očekávaný návrh zákona, který zavádí režim

Šéf britské centrální banky zpochybnil potřebu digitální libry pro lidi

ČTK
27. 6. 2025

Guvernér britské centrální banky Andrew Bailey zpochybnil potřebu digitální libry pro spotřebitele. Je tak

ČR by díky koordinovaně zaváděné AI mohla zvýšit HDP o 250 miliard

ČTK
27. 6. 2025

Česko by mohlo díky koordinovanému zavádění umělé inteligence zvýšit své HDP zhruba o 250

Datová centra v roce 2024: umělá inteligence a problém kapacity

Prezident podepsal nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost

ČTK
27. 6. 2025

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o

Kryptoměny a jejich ekonomika

Rusko o více než rok odsouvá spuštění projektu digitálního rublu

ČTK
27. 6. 2025

Rusko odsouvá spuštění projektu digitálního rublu o více než rok. Centrální dnes oznámila, že

Vodafone a Nokia v běžném provozu otestovali technologii 25G PON

Vodafone a Nokia v běžném provozu otestovali technologii 25G PON

Redakce
26. 6. 2025

Vodafone v pražské PLAYzone Areně provedl první živé demo připojení technologií 25G PON v České republice,

Elektronické náramky hlídaly v prvním roce provozu 183 lidí, hlavně domácí vězně

ČTK
26. 6. 2025

Elektronické náramky hlídaly za první rok fungování nového monitorovacího systému celkem 183 lidí. Aktuálně

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Telekomunikační úřad připravuje kroky k naplnění evropského nařízení DSA

ČTK
25. 6. 2025

Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který je pověřen rolí národního koordinátora digitálních služeb, připravuje některé

Tiskové zprávy

Huawei a oboroví partneři dosáhli konsenzu u mobilních sítích založených na AI

Sněmovna schválila nový zákon o správě informací o stavbách

Panasonic Toughbook ukazuje, jak technologie podporují pracovníky v terénu

QNAP uvádí na trh 8portový switch QSW-1000 Full 2,5GbE Multi-Gig

Lenovo na český trh uvádí Chromebook Plus (14″, 10) s novou generací hybridní AI

HPE mění podobu hybridního IT s pomocí GreenLake Intelligence

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Vodafone otestoval Nokia 25G PON
Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

HLR

.ABS

WAN

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Mise SOVA-S vybrána jako jeden z nejlepších projektů v ESA Scout
  • Mikrobi v dávných oceánech používali v boji o železo jedovatý plyn
  • Odhalili molekulárního dvojitého agenta v buněčné komunikaci

RSS AbcLinuxu RSS

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft
  • Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia
  • Hospodaření společnosti Canonical za rok 2024

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.