Čtvrtletní výsledky Googlu zklamaly trh

I přes růst příjmů, zisku a především posílení v klíčových oblastech internetové reklamy, Google očekávání investorů nenaplnil.

Za Q1 2010 společnost vydělala 6,77 miliardy dolarů hrubého (zhruba 122 miliard Kč), což po zdanění představuje čistý zisk 5,06 miliardy (91 miliardy Kč). Oproti stejnému období v loňském roce se jedná o nárůst o 22%, respektive 2,2%. Google také poprvé od počátku roku 2008 spustil velkou náborovou kampaň, v rámci které firma získala 800 nových zaměstnanců, a to především do oblasti vývoje. I přes poměrně optimistické zprávy zareagovaly akcie Googlu poklesem o 5%, čímž smazaly veškerý růst z minulého týdne. Akcie společnosti se v současnosti obchodují za 550 dolarů (9 900 Kč).

Zlepšení finanční výkonnosti je sice důležitým ukazatelem, daleko podstatnější ovšem je, že Googlu se dařilo zlepšovat i svůj podíl na reklamním trhu a cenu za své služby. Patrně největším úspěchem je 7% nárůst průměrné „cost-per-click“ ceny, tedy poplatku, který zákazník platí za každého zákazníka, který klikne na jeho reklamní banner. Ovšem i 7% růst se některým investorům zdál příliš málo. „Před oznámením oficiálních výsledků se zdálo, že trend růstu oblasti internetové reklamy bude ještě příznivější. Investorům pak cokoliv menšího připadalo jako neúspěch,“ shrnul problém Edward Jones z analytické společnosti Andrew Miedler.

Spolu s oznámením finančních výsledků oznámil Google další poměrně zajímavou zprávu – CEO společnosti, Eric Schmidt, se nově nemá účastnit pravidelných telekonferencí s investory. Zdánlivá drobnost ale může mít dalekosáhlejší důsledky, telekonferencí s investory se totiž účastní i takoví velikáni, jako je Steve Ballmer, nebo Steve Jobs. Okamžitě se tak rozjely spekulace o schmidtově dalším setrvání na pozici ředitele Googlu. Jedním z možných důvodů je nedávné stažení společnosti z lukrativního čínského trhu, respektive přesun čínské mutace vyhledavače Google do Hong Kongu. Podle neoficiálních informací se vzhledem ke svému postoji Schmidt dostal do sporu se Sergeyem Brinem, spoluzakladatelem firmy. Brin měl údajně prosazovat mírnější politiku tak, aby Google na čínském trhu i nadále zůstal. Oficiální stanovisko společnosti ovšem v tuto chvíli jakékoliv úvahy o schmidtově odchodu z vedení firmy popírá.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version