Na internetu se objevila další vlna klamavých reklam, které zneužívají dobrého jména a značky společnosti ČEZ a jejích představitelů. Podvodníci v nich pracují s deep fake videi, kdy zneužívají záznamy z oficiálních akcí a televizního vysílání a pomocí umělé inteligence je upravují a namlouvají k nim nové texty. Videa lákající k bezpracným ziskům tak vypadají velmi přesvědčivě. ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného a pravidelně zajišťuje jejich stažení. Znovu však apeluje na všechny uživatele, aby si podezřele „výhodné“ nabídky investic nejprve důkladně prověřili. Zejména ČEZ nikdy nevyzývá občany k investicím do akcií, kryptoměn ani jakýchkoliv dalších finančních produktů. Tisíce těchto falešných reklam už nechal ČEZ stáhnout, ale stále se objevují nové.
Falešné reklamy lákající uživatele na vysoké příjmy v řádech desítek tisíc korun prostřednictvím neexistující „finanční aplikace ČEZ“ se tváří jako televizní zpravodajství nebo internetové vysílání známých informačních webů. Využívají k tomu tzv. deep fake videa, kdy záznamy z oficiálních akcí ČEZ nebo z reálných rozhovorů představitelů společnosti pomocí pokročilé umělé inteligence upraví a přemluví pro své nekalé účely. Takto zfalšované video působí velmi věrohodně a má v inzerovanou službu vzbudit větší důvěru. Ve skutečnosti se jedná o podvod, který má za cíl vylákat z lidí peníze.
Podvodná videa většinou odkazují na externí stránky, které pod příslibem nereálných zisků vyzývají uživatele k registraci. ČEZ proto ještě jednou důrazně apeluje na všechny, kdo se s takovou reklamou setkají, aby výzvy k registraci ignorovali a aby nezadávali žádné osobní ani platební údaje. Jinak lidem hrozí, že naopak o své úspory přijdou.
ČEZ nikdy nevyvíjel a nevyvíjí žádné investiční nástroje nebo aplikace, ani nikdy nevyzývá k zakoupení svých akcií.
Podvodnými reklamami zneužívajícími dobré jméno společnosti ČEZ se velmi intenzivně zabývá právní oddělení ČEZ společně s útvarem compliance a útvarem ochrana Skupiny ČEZ. S internetovými platformami, na kterých se tyto typy reklam objevují (např. Facebook, Youtube apod.), pravidelně jednáme o stažení a zablokování reklam. Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Tisíce reklam již byly na náš podnět staženy, ale objevují se stále nové.
Zároveň ČEZ na rizika klamavé reklamy upozorňuje i na svých webových stránkách a na svých oficiálních profilech na sociálních sítích. Nejlepší obranou tedy zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu. Podezřele „výhodné“ nabídky je vždy vhodné si důkladně ověřit, případně se o všem nejprve poradit s rodinou/známými.