Češi tráví na internetu denně hodinu a půl, používají hlavně Internet Explorer

keyboard

Na internetu jsme průměrně 609 minut týdně, nejvíc času prosurfujeme v listopadu a březnu a používáme k tomu převážně Internet Explorer. Jaké jsou další zvyklosti českých domácností?


V roce 2009 dochází k výraznému prodloužení doby, kterou na internetu týdně stráví uživatelé
ve věku 45–54 let (nárůst z 486 na 552 minut týdně) a 55 let a více (nárůst z 364 na 425
minut týdně). Čas strávený týdně na internetu klesá hlavně u uživatelů mezi 25–44 lety.

Internet: žrout času

Uživatelé se věnují internetu průměrně 609 minut týdně, což odpovídá 87 minutám denně a průměrný strávený čas na internetu má u českých uživatelů dlouhodobě rostoucí tendenci, vyplývá z poslední fáze tzv. strukturálního výzkumu SEKV, který realizuje pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) společnost Mediaresearch.

Statistiky z různých zdrojů prokázaly pokles návštěvnosti internetu v období od března do letních prázdnin. Po jejich skončení dochází k opětovnému nárůstu, který kulminuje v obdobní před vánočními svátky. Roste počet uživatelů internetu, kteří se na něm vůbec nevěnují práci ani studiu. Jejich poměr dosahuje 32 až 37 %.

Stále vede Explorer

V pozici jedničky u českých internetových uživatelů zůstává prohlížeč Internet Explorer (doma: 58 %, v práci/škole 69 %), je ale u něj pozorován trvalý pokles v jeho zastoupení. Nadále roste obliba ve využívání prohlížeče Mozilla Firefox. V letošním roce vzrostlo procento uživatelů tohoto prohlížeče z 28 % na 33 % (z domu) a z 18 % na 23 % (z práce).

Kvantitativní výzkum probíhal metodou osobního dotazování se standardizovaným dotazníkem na reprezentativním vzorku internetových domácností ČR (tj. takových, jejichž alespoň jeden člen nad 10 let věku odkudkoli aspoň jednou měsíčně připojuje k internetu). 

Co na internetu děláme

Podle výzkumu Českého statistického úřadu je aktivita Čechů na internetu ve srovnání s Evropskou unií stále podprůměrná, aspoň co se týče využívání audiovizuálního obsahu internetu. Nejoblíbenější činností v této oblasti je stahování či poslech hudebních souborů, on-line poslech rádia a sledování televize nebo stahování či přehrávání filmů a videí.

Nejméně z nás využívá na internetu podcasty, využívá peer-to-peer sítě k výměně hudby či filmů a umisťuje vlastní audio-vizuální obsah na webové stránky. Ve využívání audiovizuálního obsahu internetu vedou muži nad ženami a jednoznačně mladá generace ve věku 16-24 let nad ostatními věkovými skupinami

Jen malá část populace ČR je ochotna platit za audiovizuální obsah na internetu a pro většinu z nich platí, že by za žádných okolností nebyli ochotni za tyto služby platit ani do budoucna. Zhruba 14 % respondentů by se možnosti platit za obsah nebránilo za podmínky výhodnějších cen on-line produktů oproti běžným nosičům. Při omezení dostupnosti neplacených on-line audiovizuálních služeb by se 92 % obyvatel České republiky raději obešlo bez tohoto obsahu, než by za něj platili.

Přečtěte si také:

Známý britský hacker Gary McKinnon bude zřejmě vydán americkým soudům
Vítězové Křišťálové lupy 2009: cestovatelský server a Google
Budoucnost domén s národními znaky

Exit mobile version