Vznikla Česká asociace držitelů domén. Jaký bude mít vliv?

Na internetovém trhu se objevil nový hráč – Česká asociace držitelů domén. Na první pohled by se mohlo zdát, že cílem je koordinace nebo snad poradenství, to však není jediný důvod vzniku asociace. Ve skutečnosti se jedná o společnost založenou k podpoře obchodování, která se snaží obsadit doposud na této bázi nevyužité místo na českém internetu. ITBiz.cz se proto na věc podíval blíže.


Webové stránky CADD.

V centru pozornosti: doména

Domény patří stále častěji mezi předměty žalob a získání zisku. Pro samotného uživatele se totiž jedná o tvar konečné internetové adresy. Každá společnost se snaží mít doménu stejnou jako své jméno nebo obor, v němž podniká. Správný název adresy totiž rozhoduje v nezanedbatelné míře o počtu přístupů a v konečném důsledku i zákazníků. Toto pravidlo však neplatí pouze pro organizace honící se za ziskem, ale stejně tak pro dobrovolnická sdružení a státní instituce. Společnosti a tvůrci webových stránek si to uvědomují již dlouhou dobu. I proto jsou právě domény předměty žalob nebo dohadování, kdo má a nemá na ně právní či morální nárok. Velké společnosti svoje zájmy většinou uhájí. Existuje celá řada domén, které ve svém názvu neobsahují jméno dotyčné organizace, nýbrž předmět zájmu, obecné názvy produktů či služeb.

Zejména o tento druh domén je zájem. V nedávné zprávičce jsme vás informovali o prodejnosti internetových domén za minulý rok. Dovolíme si malé připomenutí. Podle České asociace držitelů domén, o které zde bude řeč, se za minulý rok prodaly v České republice domény za zhruba dvacet milionů korun. O zájmu nejvíce vypovídá odkoupení adresy banky.cz za jeden milion korun. Samotným prodejům se věnovaly většinou společnosti zabývající se webhostingem. Pro zákazníky měly pevně určenou tarifní cenu a každý si mohl adresu k doméně vybrat. Samozřejmě za předpokladu, že je volná. Bohužel vznikla část jedinců, kteří se na adresách snažili vydělat. Začaly se registrovat domény pro účel dalšího prodeje a účel zisku. Mnoho organizací se tak stále častěji uchyluje k horší podobě adresy, protože nechtějí za lepší název platit větší částku, popřípadě podporovat spekulanty s doménami. Tento jev lze přirovnat k nakupování lístků na sportovní zápasy nebo koncerty. Někteří zájemci je nekupují proto, že na akci chtějí, ale pro zisk. Spousta zájemců se pak na vysněný koncert nedostane, buď proto, že na dražší lístek na černém trhu nemají, nebo proto, že odmítají přispívat překupníkům. Otázkou zůstává, zda obchod s doménami ekonomiku podporuje, nebo jí škodí.

Česká asociace držitelů domén

Stále ještě ne úplně využitého potenciálu trhu s doménami si všimli zakladatelé České asociace držitelů domén. Veřejným úkolem této organizace je podpora a usnadnění obchodování s již mnohokrát zmíněným artiklem. Její vznik s sebou nese také další podporu domény jako marketingového prostředku. Za tímto účelem chystá společnost také řadu akcí, kde se o tématech bude přednášet a diskutovat. První z nich se uskuteční již 9. dubna v Praze. Podle dostupných informací je v programu také aukce některých domén. Pozornosti však neuniká ani snaha se stát jakýmsi konzultačním orgánem pro státní správu. Pokud by se však něco takového dělo, pak zde značně vzrůstá riziko příliš vysokého vlivu ze strany České asociace držitelů domén. Samozřejmě není dobré podobnou instituci kritizovat bezprostředně poté, co vznikla; na druhou stranu máme podobné zkušenosti například s autorskými svazy.

Obchod s doménami je pochopitelně segmentem, kde se toho bude hodně dít. Z pohledu finančně ne dobře zajištěných společností a majitelů domén se však může jednat o určitou míru rizika. Těžko si totiž představit, že by společnost, jejímž úkolem je koneckonců zisk, měla zájem na opravdové regulaci v oblasti. Samotné propagované cíle asi nejvíce vystihuje část stanov:

Předmětem činnosti Asociace je zejména:

Mezi partnery České asociace držitelů domén patří například společnost Ignum, která se zabývá prodejem domén a webhostingem. Za vznikem samotné asociace stojí pak celá řada podnikatelů ze sféry internetu. Podle informací, které jsou dostupné na webových stránkách asociace, vlastní v současnosti okolo deseti tisíc domén. A kdo se může stát jejím členem? Možná se jedná o překvapivou otázku, ale podle stanov sdružení se jím může stát kdokoliv, kdo souhlasí se stanovami a zaplatí členský příspěvek. Poté se vám otevírají možnosti podpory a konzultace právní, finanční, technologické apod.

Přečtěte si také

Odborníci: domény s diakritikou internetový byznys v ČR zásadně neovlivní
Ondřej Filip: pád české domény by ovlivnil ekonomiku
Cybersquatting: když jsou internetové domény v ohrožení
V ČR se ročně prodají internetové domény za 20 milionů korun

Exit mobile version