Firmy Poldi, Škoda a ČKD vstávají z popela

Je tomu přesně deset let, kdy svoje vedoucí pozice v ocelárně Poldi opouštěli Vladimír a Marko Stehlíkovi, dřívější majitelé společnosti, a zanechali za sebou několikamiliardový dluh.
Podobně, ba skoro identicky, dopadla i Škoda Plzeň pod vedením Lubomíra Soudka a ČKD ve vlastnictví Jiřího Marouška. Takovou situaci při privatizaci v 90. letech nikdo zřejmě nečekal. Zpustošené podniky se celou dobu snaží vyrovnat s dluhy a doslova vstát z popela. Nyní se zdá, že se jim to začíná dařit.

Firma Poldi Ocel, na niž byl vypsán konkurz, který není do dnešní doby ukončený, má šanci na udržení se jen díky svým současným německým majitelům, kteří do společnosti vložili investici ve výši půl miliardy korun. Po dlouhém období ztrát tak firma očekává v tomto roce vysoký zisk.

Svou budoucnost však nenechává náhodě ani společnost Škoda, která po ztrátě 13 miliard byla dlouho závislá na investici státu. Již loni však zaznamenala nečekaný zisk 1 miliardy korun a nehodlá sestoupit ani letos. Tato proměna však neproběhla přes rok. Společnost prošla mnoha účinnými rekonstrukcemi, a to nejenom ve vedení podniku. V dnešní době je počet zaměstnanců, i když se počítá s přijímáním zhruba dalších 200 osob, stále o hodně nižší než za dob vedení pana Soudka, to lze ale vysvětlit tím, že firma v době své rekonvalescence byla nucena prodat větší část svých dceřiných společností. To, co nyní žene společnost kupředu, je Škoda Power a Škoda Transporation. A jejich plány do budoucna nejsou nijak neskromné. Podnik hodlá v následujících letech nakoupit nové technologie v hodnotě 730 miliónů korun. A ještě v tomto roce hodlá zahájit bezmála miliardovou investici v Indii, kde má stavět továrnu na parní turbíny.

Třetím podnikem je společnost ČKD. Ten osiřel spolu s osmimiliardovým dluhem po majiteli Jiřím Marouškovi. Do jeho obnovy se pustil majitel firem 11 FITE a FITE-DV koncern Petr Speychal. Ten do pozice generálního šéfa obsadil bývalého ředitele prosperující Škody Power Jana Musila. „Chtěli bychom úspěch Škodovky zopakovat v ČKD,“ řekl Musil pro MF Dnes.
A zakázky se jen hrnou. Jen za letošní rok má společnost nasmlouvané zakázky za 9,5 miliardy korun. Nejvýznamnější z nich je bezesporu kontrakt v Tatarstánu, kam mají pro tamější společnost Tatněft Takaral dodat teplárnu za 1,3 miliardy korun. Vtrhnout ale firma hodlá i na český trh, kde její první zakázkou je vybudování nového lihovaru v Kolíně.

Zdroj: ČKD, Škoda i Poldi ožívají

Exit mobile version