Antimonopolní úřad schválil spolupráci mezi Google a Yahoo Japan

Petr Švec , 03. prosinec 2010 10:00 2 komentářů

Společně budou obě firmy ovládat zhruba 98% japonského trhu s vyhledáváním. Microsoft a Baidu se proti rozhodnutí bouří.

Yahoo

Federální komise pro obchod (FTC), známý americký regulační orgán, který má v případě významných obchodů a dohod vždy poslední slovo, oficiálně posvětil úzkou spolupráci technologického gigantu Google s japonskou odnoží stejnojmenného portálu Yahoo! Japan. To tak může pokračovat v přechodu na vyhledávací technologii Google v rámci dohody, kterou obě firmy zveřejnily v červnu letošního roku. Přinejmenším zarážející je, že dohoda dostala zelenou i přesto, že po spojení bude pomocí technologie Google v Japonsku realizováno neuvěřitelných 98% všech internetových vyhledávání. Konkurenti v čele s Microsoftem se proti rozhodnutí dle očekávání bouří.

Dle oficiálního vyjádření Federální komise pro obchod (FTC) „nebude plánovaná spolupráce narušovat japonský trh s vyhledáváním či negativně působit zájmům uživatelů a zákazníků.“ Přestože dohoda dostala zelenou, FTC prohlásila, že bude vývoj situace nadále monitorovat tak, aby nedošlo k porušení žádných antimonopolních zákonů. Google na japonském trhu s vyhledáváním drží v současnosti podíl ve výši zhruba 78%, Yahoo! Japan pak zajišťuje okolo 19% vyhledávání. Jejich spojený podíl tak dosáhne úctyhodných 98%, což lze jen stěží označit jako nemonopolní postavení.

Názor FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb na japonském trhu, především tedy americká softwarová společnost Microsoft, provozující portál Bing, či čínský Baidu. Jejich postavení je ale velmi špatné, podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání. Firmy argumentují především příliš velkým vlivem spolupracujících společností Google a Yahoo! Japan, které si tak budou moci de facto diktovat podmínky, a proti nimž nebude možné se prosadit. Proti dohodě se postavili také někteří japonští inzerenti v čele s maloobchodní sítí Rakuten Inc, kteří se obávají, že kombinovaná tržní síla Google a Yahoo! povede k růstu cen internetové reklamy.

Rozhodnutí Yahoo! Japan pro spolupráci se společností Google je ale zarážející také z toho důvodu, že mateřský americký portál Yahoo! v letošním roce implementoval vyhledávací technologii Bing společnosti Microsoft. Obecně se očekávalo, že všechny lokální pobočky Yahoo! budou tento příklad následovat. Dle oficiálního vyjádření Yahoo! Japan má ovšem technologie Bing na japonském trhu značné nedostatky, především kvůli špatným výkonům při vyhledávání v japonštině. Je možné, že spolupráce s technologickým gigantem Google předznamenává údajné chystaný prodej celé divize Yahoo! Japan, která přitahuje právě Google.

Zdroj: Reuters


Komentáře

w4rr10r #1
w4rr10r 04. prosinec 2010 14:47

> FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb (...) podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání.
To asi tak významní nejsou, resp. jsou naprosto zanedbatelní a nezajímaví. To jsou zas výplody...

Petr Švec 04. prosinec 2010 15:49

Dobrý večer,

samozřejmě máte pravdu. Na druhou stranu ale vzhledem k tomu, že i s miniaturním podílem 1,8% je Bing de facto trojkou japonského trhu a Baidu s 0,17% faktickou čtyřkou, dovolil jsem si je označit jako významné. Záleží na úhlu pohledu.

Zdraví,

Petr Švec

RSS 

Komentujeme

Estonsko a Itálie

Pavel Houser , 11. září 2018 06:00
Pavel Houser

Estonsko se vzhledem k pokročilé digitalizaci tamní státní správy a s tím související minimalizaci b...

Více







RSS 

Zprávičky

Iniciativa 202020: právo na digitální služby státu

Pavel Houser , 20. září 2018 13:41

Iniciativa 202020, za kterou stojí ICT Unie a další profesní či zaměstnavatelská sdružení a asociace...

Více 0 komentářů

Facebook chce, aby ho české firmy více využívaly pro prodej přes hranice

ČTK , 20. září 2018 13:07

Počet Čechů na Facebooku stoupl o pět procent na 5,1 milionu....

Více 0 komentářů

Škoda rozšiřuje největší podnikové datové centrum v ČR

Pavel Houser , 20. září 2018 09:00

Centrum bude disponovat kapacitou 15 petaFLOPS a mít příkon 10 megawattů....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Amazon zvyšuje podíl na trhu s internetovou reklamou

ČTK , 20. září 2018 08:00

Amazon překoná Microsoft a AOL/Yahoo, i když zůstane daleko za Googlem a Facebookem....

Více 0 komentářů

Zalando opět snižuje letošní výhled, akcie klesly o pětinu

ČTK , 19. září 2018 10:46

Berlínský start-up se postupně vyvinul v největšího on-line prodejce oblečení v Evropě, i před Amazo...

Více 0 komentářů

Gartner: veřejný cloud poroste v příštím roce o 17.3 %, ve východní Evropě o 23 %

Pavel Houser , 19. září 2018 09:00

Nejrychleji rostoucím segmentem trhu jsou cloudové infrastrukturní služby, největším segmentem softw...

Více 0 komentářů

Apple uhradil irské vládě daňový nedoplatek přes 14 miliard eur

ČTK , 19. září 2018 08:00

Pravděpodobně bude trvat několik let, než se případ u evropských soudů vyřeší....

Více 0 komentářů