Google kupuje vyhledávač Aardvark a stupňuje tažení proti sociálním sítím

aardvark + google = love

Americká internetová společnost Google potvrdila koupi vyhledávací služby Aardvark, která je zamřena na vyhledávání odpovědí v rámci sociálních a komunikačních sítí. Díky akvizici získá Google zajímavou technologii, kterou by chtěl využít ve své další expanzi na poli sociálních služeb. Doplnit by měla také službu Google Buzz, kterou společnost představila minulý týden.

Aktivnější kroky společnosti Google ve snaze prosadit se na poli sociálních služeb, je možné sledovat od října minulého roku. V té době totiž představila svůj experiment nazvaný Social Search, který měl ke standardním výsledkům vyhledávání řadit také relevantní obsah pocházející přímo od virtuálních přátel, případně kontaktů tazatele. Prohledávány tak měly být například blogové příspěvky nebo aktualizace statusů v různých sociálních sítích.


Píšeme jinde:
Google se snaží socializovat již poměrně dlouho, nutno ale podotknout, že extrémně neúspěšně. Alespoň tedy, pokud se jedná o služby mimo populární e-mailovou službu G-mail. Akvizice mikroblogovací služby Jaiku z října 2007 přinesla prakticky nulovou návratnost, pokus o průlom do oblasti virtuálních světů (technicky nezvládnutý grafický chat Google Lively) se dokonce přes masivní mediální hype stal propadákem roku 2008 a naštěstí byl včas uzavřen. Zobrazit více


Minulý týden pak společnost představila další novinku v podobě Google Buzz (Google Hlášky), která je součástí poštovní služby GMail. Integruje do ní právě základní funkce sociálních sítí, jako je aktualizace statusů či sdílení fotografií a jiného obsahu. Služba Buzz byla uvedena poměrně v tichosti, takže může ve stínu zavedených sítí typu Facebook či Twitter snadno působit jako okrajová. Schopnosti a především kapitál Googlu však nelze v žádném případě podceňovat.

Aardvark nehledá, ale ptá se

Dokazuje to i poslední oficiálně potvrzená akvizice vyhledávače Aardvark. Specifický je hlavně tím, jakým způsobem získává výsledky na dotazy vyhledání. Neprochází totiž existující obsah internetu, tedy tak jak velmi úspěšně činí Google, ale prohledává sociální sítě a na odpovědi se ptá přímo jejich uživatelů.

„Máte desítky tisíc přátel svých přátel, spolužáky, spolupracovníky a osoby, jejichž názoru přikládáte určitou váhu. Tito lidé sice nemají potřebu nebo zájem se s vámi spojit, ale mají na internetu svůj profil a jsou v průběhu dne online. My se s nimi můžeme spojit a zeptat se jich,“ popsal vyhledávací technologii Max Ventilla, spoluzakladatel Aardvarku, na poslední konferenci Web 2.0, která se konala v říjnu 2009 v San Franciscu.


Aardvark paří nepochybně mezi ty šťastnější start-upy,
na rychlé expanzi úživatelské základny se možná
podepsalo i několik ocenění serverem TechCrunch

Aardvark zkrátka kontaktuje osoby, které jsou zrovna dostupné, a pokládá jim dotazy prostřednictvím e-mailu, instantních komunikátorů a dalších cest. Míru jejich kvalifikace v dané problematice, tedy pravděpodobnost, že na daný problém znají odpověď, určuje vyhledávač podle jejich běžného chování na sociálních sítích (statusy, skupiny, sdílený obsah apod.).

Způsob, jakým Aardvark vyhledává informace, může působit poněkud naivně, a samotná realizace myšlenky pak jako neproveditelná. To si však nemyslí Max Ventilla a Nathan Stroll, dva bývalí zaměstnanci společnosti Google, kteří Aardvark založili v roce 2007. Podle nich jsou znalosti v hlavách uživatelů mnohem rozsáhlejší než ty, které dokáže nabídnout internetový obsah. Aardvark doposud dokázal od různých investičních fondů získat 7,5 milionů dolarů. Investorem se stali například Sean Fanning, zakladatel služby Napster, nebo Marc Andreessen, spoluzakladatel společnosti Netscape.

Sociální a akviziční Google

Velký potenciál v tomto nenápadném start-upu, který má v současné době asi 30 zaměstnanců a 90 tisíc uživatelů, vidí i společnost Google, která za něj podle serveru TechCrunch zaplatí zhruba 50 milionů dolarů.

Google tak pokračuje ve své akviziční strategii, kterou před čtyřmi měsíci avizoval výkonný ředitel Eric Schmidt. V listopadu Google například za 750 milionů dolarů koupil firmu AdMob, což bylo chápáno jako důležitý krok pro zlepšení pozice v oblasti mobilní reklamy. Hovořilo se také o akvizici portálu Yelp a částce kolem 500 milionů dolarů, společnost z ní však nakonec odstoupila.

Aardvark by měl doplnit již zmiňovanou službu Google Buzz. Jakým způsobem, odmítlo tiskové oddělení Googlu komentovat, stejně tak nepotvrdilo hodnotu celé transakce. Podle výzkumu, který Aardvark v říjnu minulého roku zveřejnil, je většina dotazů zodpovězena během pěti až deseti minut, v závislosti na povaze dotazu a dostupnosti osob na internetu.

Přečtěte si také

Google hrozí Číně: Cenzuru nebudeme tolerovat, raději odejdeme

Google uvedl Nexus One, další krok v invazi na trh chytrých telefonů

Exit mobile version