Google poráží Apple na poli internetových prohlížečů

Po dvou letech pomalého dohánění internetový prohlížeč Chrome v minulém týdnu v USA konečně překonal konkurenční Safari. Byť o pouhých 0,09%.


Google proti Applu. Kdo nakonec vyhraje?

Předstihnutím Safari se Google Chrome v USA dostal na pomyslnou bronzovou příčku za prohlížeče Firefox (zhruba 30%) a Internet Explorer (okolo 55%). Rozdíl mezi aktuálním tržním podílem prohlížečů Chrome a Safari v rámci USA je sice minimální, pro Google ale představuje definitivní překonání Applu v této oblasti. Chrome svým 10% podílem sice Safari se 4% v celosvětovém měřítku překonal už zhruba před rokem, v USA ale Apple Googlu vzdoroval až do nynějška. I díky již zmíněnému extrémně nízkému rozdílu mezi oběma prohlížeči, kdy podíl Google Chrome je v USA 8,97%, zatímco Safari má 8,88%, není ovšem jasné, jestli si Google svou pracně vybojovanou třetí příčku bude schopen udržet. I proto, že Apple v posledních dnech prodal na 1,7 milionu telefonů iPhone 4 vybavených právě prohlížečem Safari.

Vztahy mezi výrobcem Apple a internetovým obrem Google se v posledních měsících přiblížily bodu mrazu. Firmy dříve spojené snahou co nejvíce uškodit „společnému nepříteli“ Microsoft se v posledních letech stále intenzivněji napadají prakticky kdykoliv, kdy k tomu dostanou možnost. Nynější souboj mezi Google Chrome a Safari je přitom jen jednou z mnoha podobných epizodek.

Google a Apple si významně konkurují také v oblasti chytrých mobilních telefonů. Zatímco Apple v roce 2007 představil svůj bezesporu revoluční smartphone iPhone postavený na operačním systému iPhone OS, respektive iOS, Google spolu s dalšími společnostmi sdruženými v Open Handset Alliance intenzivně pracuje na vlastním systému Android. Ten měl z hlediska prodejů v Q1 letošního roku v rámci nově prodaných zařízení dokonce překonat zmíněný iPhone OS, což muselo pro Apple představovat tvrdou ránu. Apple sice zprávu následně vyvrátil, vzhledem k počtu chystaných smartphonů vybavených OS Android je vcelku pravděpodobné, že OS Android dříve nebo později iPhone a iOS 4 skutečně překoná. A to navíc nejen v rámci USA, ale v globálním měřítku. Google navíc počátkem ledna letošního roku představil vlastní, byť nepříliš úspěšný, smartphone Nexus One.

Tyto spory mezi oběma společnostmi lze ale přirovnat spíš k pošťuchování vzhledem k tomu, čeho se dočkáme v následujících týdnech. 1. července spustí Apple svou vlastní reklamní službu iAd určenou pro mobilní zařízení a vstoupí tak na dosud výsostné území Googlu. Google na internetové reklamě vyrost a ta dodnes tvoří zhruba 97% všech jeho příjmů. Firma navíc nedávnou akvizicí společnosti AdMob ohlásila svůj zájem o segment mobilní reklamy. Tedy přesně tu oblast, na kterou je zaměřeno i iAd od Applu.

Jak se služba iAd ve výsledku uchytí a jak na ni zareaguje Google můžeme nyní pouze spekulovat. Jisté ovšem je, že Googlu se iniciativy Applu v oblasti mobilní reklamy ani trochu nelíbí a velmi pravděpodobně to dá silně najevo. Prvním kolem se zdá být žaloba, pomocí které Google Apple nedávno obvinil u americké Federální obchodní komise (FTC). Co ovšem bude následovat, nemůžeme v tuto chvíli odhadnout. Prakticky jisté je tedy jen to, že spuštění iAd povede k dalšímu rozkolu mezi oběma společnostmi.

Zdroj: The Register

Exit mobile version